Test: Citroën ë-C3 – en billig elbil på riktigt
Små och prisvärda elbilar är avgörande för att driva på övergången till eldrift. Därför kan Citroën ë-C3 mycket väl vara en av årets mest betydelsefulla bilnyheter.
Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Österrike för en stint bakom ratten.
Utbudet av elbilar med anständig räckvidd har vuxit kraftigt de senaste åren. Dessutom har laddinfrastrukturen förbättrats, vilket gör att fler kan välja elbil.
Utmaningen har dock varit att de flesta elbilar är för dyra för gemene man. Nästa steg i elektrifieringen handlar därför om små och prisvärda elbilar som inte kompromissar med räckvidden.
Med ett startpris på strax under 300 000 kronor är Citroën ë-C3 en av de första elbilarna i den här kategorin på marknaden.
Foto: Citroën
Citroën ë-C3 är utvecklad för Europa – byggd i Europa
Historiskt sett har billiga elbilar i Europa ofta varit små, enkla och långsamma med kort räckvidd och begränsad laddkapacitet.
För att hålla priserna nere har de ofta producerats i Kina. Men Citroën ë-C3 är byggd i Slovakien och erbjuder en respektabel räckvidd på 320 kilometer.
Bilen är utrustad med ett batteri på 44 kWh – den enda större komponenten som i dagsläget importeras från Kina – och kan snabbladdas med upp till 100 kW.
Modellen kommer även att erbjudas som laddhybrid, bensinhybrid och med traditionell bensinmotor i framtiden, men för den svenska marknaden ligger fokus på den eldrivna versionen.
Kostnadseffektiv design
För att hålla priset nere utan att tumma på kvalitet har Citroën tillämpat samma filosofi som används i deras billigaste modeller för Indien och Brasilien.
Detta innebär att man prioriterat funktioner som är viktiga för kunderna och sparat in på mindre betydelsefulla detaljer.
Till exempel har bilen en effektiv luftvärmepump men startas med en traditionell nyckel. Antalet komponenter har reducerats med cirka 25 procent, vilket bidrar till den låga produktionskostnaden.
En enkel men solid interiör
Interiören ger vid första anblick ett påkostat intryck, med en attraktiv design och bekväma säten både fram och bak.
Komforten är i linje med vad man förväntar sig av en Citroën, även om ett justerbart svankstöd på förarstolen hade varit önskvärt.
Vid närmare granskning märks det att dörrpanelerna och instrumentbrädan är tillverkade av hårdplast, men byggkvaliteten känns solid och hållbar.
Det är tydligt att Citroën lagt fokus på att skapa en bil som tål många års användning.
Generösa utrymmen och smarta lösningar
Som en liten suv erbjuder C3 gott om utrymme, både för passagerare och bagage. Trots bilens kompakta längd på drygt fyra meter känns baksätet rymligt.
Dessutom har Citroën använt innovativa lösningar, som en liten ratt som ger fri sikt till instrumentpanelen ovanför den.
En stor touchskärm i mitten hanterar infotainmentsystemet, som stödjer trådlöst Apple CarPlay och Android Auto.
Grundversionen, kallad You, byter ut skärmen mot ett mobilfäste som tillsammans med en app gör att telefonen kan integreras med bilen.
Trygg och komfortabel på vägen
På vägen överraskar Citroën ë-C3 med sin vuxna körkänsla. Den låga ljudnivån och det stabila chassit skapar en trygg och behaglig upplevelse.
Med sina 113 hästkrafter och en acceleration från 0 till 100 km/h på 11 sekunder är prestandan måttlig, men fullt tillräcklig i jämförelse med liknande bensinbilar.
Komforten är en annan stark sida. Den mjuka fjädringen och hydrauliska fjädringsstoppen ger en bekväm färd, även på dåliga vägar.
Dock saknar bilen den lekfullhet som ibland förknippas med små franska modeller – styrningen är långsam och chassit lutar märkbart i kurvorna.
Citroën ë-C3 är en riktig favorit
I Sverige kommer Citroën ë-C3 att säljas i två utföranden: You och Max. Basversionen är den billigaste elbilen i landet med ett startpris på 299 990 kronor.
Den dyrare Max-versionen, som kostar 50 000 kronor mer, erbjuder bland annat ett vinterpaket med ratt- och stolsvärme.
De första exemplaren av Citroën ë-C3 väntas rulla in i Sverige till hösten, och med sin kombination av pris, kvalitet och räckvidd sätter den ribban för vad vi kan förvänta oss av nästa generation prisvärda elbilar. Hur den står sig mot kommande konkurrenter återstår att se.
Citroën ë-C3 (2025)
Motor: Elmotor fram, 113 hästkrafter, 143 newtonmeter.
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 11,0 sekunder
Toppfart: 135 km/h
Räckvidd: 320 km WLTP
Vikt: 1 416 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4015/1813/1577 mm
Pris: Från 299 990 SEK
Citroën ë-C3
Citroën ë-C3 är en prisvärd och komfortabel elbil med 320 km räckvidd och smart design som balanserar enkelhet och kvalitet som känns desto mognare än vad prislappen ger nys om.