Test: Mercedes-Maybach S 680 provkörd – en av de sista med V12

Maybach är en tung puck inom lybilvärlden. Vi lade i Högsta Växeln och reste hela vägen till Kalifornien för att provköra nya Mercedes-Maybach S 680, det V12-försedda flaggskeppet.

Testbilen i fråga, en tvåtonslackad Mercedes-Maybach S 680 i så kallat Night Series-utförande, var konfigurerad för att platsa i en musikvideo.

Likt Rolls-Royce med sina Black Badge-modeller vill tyskarna attrahera nya kunder – inte minst ett yngre klientel – med mer progressiva tolkningar av lyx.

Det går att få sin Mercedes-Maybach i ett statsmannamässigt utförande men även i ett mer extrovert sådant. Oavsett valet erbjuds dock ingen bepansrad Mercedes-Maybach, till skillnad från ”föregångaren” som fanns som Maybach 62 Guard.

Mercedes-Maybach S 680
Vi provkörde bilen i ett soligt Kalifornien.

Foto: Högsta Växeln

En spännande historia

Under förkrigstiden var Maybach ett märke som var tänkt att fungera som ett luftskepp på vägen, därav bilar som 1932 års Maybach Zeppelin, en bil för potentater och plutokrater av högsta rang.

Mellan 1940 och 1997 byggdes knappt några bilar, och 1960 köpte Daimler-Benz upp rättigheterna till Maybach.

2002 fick märket en nystart med lanseringen av Maybach 62, som dock inte blev någon framgångssaga och lades ner i december 2012.

2015 väckte Mercedes-Benz emellertid Maybach-epitetet till liv än en gång. Det har sedan dess använts för att differentiera den tyska koncernens lyxigaste modeller i form av Mercedes-Maybach, på samma sätt som Mercedes-AMG är beteckningen för prestandabilar.

Maybach Zeppelin
Vi provkörde även en Maybach Zeppelin från 1930-talet.

Mercedes-Maybach S 680 har en V12

S 680 är den högsta beteckningen reserverad för Mercedes-Maybach. I fallet S-klass betyder det att en 6-liters V12 ruvar under huven, en av de sista tolvcylindriga motorerna på marknaden.

Det går även att få sin Maybach i helelektriskt utförande i form av EQS 680 SUV eller med sex eller åtta cylindrar under huven, beroende på marknad.

Vår provkörning gick från berömda 17 Mile Drive, upp över slingriga landsvägar till den berömda motorbanan Laguna Seca och vidare in i Monterey.

Mercedes-Maybach S 680 är en baksätesbil av rang. Det är med andra ord baksätet man helst sitter i – höger bak om man får välja.

Mercedes-Maybach S 680
Under huven på S 680 ruvar en 6 liter stor V12.
Mercedes-Maybach S 680
S 680 är det tyska märkets flaggskepp.

Lyx i drivor

Min tur inleddes dock bakom ratten på det extrovert konfigurerade flaggskeppet, närmare bestämt på en parkering på vårt ovannämnda lunchstopp.

Jag styrde skutan genom den trånga parkeringen, kantad av bilar i stil med Pininfarina Battista, Pagani Huayra, Porsche 918 och Bugatti Chiron, och var evigt tacksam för fyrhjulsstyrningen.

Det första som slår en i kupén är hur otroligt tyst den är. Man är verkligen totalt isolerad från omvärlden.

Burmester-ljudsystemet med 4D-funktionalitet var ypperligt för att njuta av dängor lämpade för en roadtrip i Kalifornien.

Den enormt långa hjulbasen kombinerat med luftfjädringen gör att S 680 glider över vägen likt en flygande matta.

Trots att vägarna i Kalifornien är riktigt dåliga ser man endast hur vägbanan byter färg snarare än att man stöter på några ojämnheter.

Mercedes-Maybach S 680
Det är endast fantasin som sätter gränser när man beställer in S 680.

Vid inspirerande körning

Bilen startar i Maybach-läget – det enda körläget som egentligen behövs – där S 680 helt och hållet fokuserar på komfort. Resultatet är en bil som nästan gungar fram, men som ändå inte skyggar för att ta sig an slingrande landsvägar.

Mercedes-Maybach S 680 lockar kanske inte till några kördynamiska äventyr, men den går att pressa på utan att helt förlora kontakten med vägen.

Styrningen förmedlar mer än man kan tro, och när de 630 hästkrafterna från V12:an får sträcka på sig känns det som att en tsunami sveper över en. När det gäller lyxkänsla är det få drivlinor som matchar en tolvcylindrig motor.

Accelerationen är aldrig våldsam, men hastighetsmätaren rusar iväg i en hisnande fart. Det går att hålla ett imponerande tempo med S 680 utan att kompromissa med komforten.

S 680 gör sig dock bäst när den körs lugnt och avslappnat – om man nu väljer att köra själv och inte låter någon annan sköta ratten.

I Asien och delar av USA är det vanligt att Maybach-ägare har en chaufför, något som fortfarande är ovanligt i Europa.

Mercedes-Maybach S 680
Rent kördynamiskt är S 680 ingen sportbil.

En avskärmad upplevelse

Efter att ha imponerats av Mercedes-Maybachs kördynamiska egenskaper var det dags att kliva in i baksätet.

Med ett knapptryck aktiveras det så kallade chaufförsläget – den främre passagerarstolen fälls fram och höger baksäte vecklar ut sig till ett nästan helt plant viloläge, likt en förstaklasssäng på ett långflyg.

Testbilen var utrustad med Mercedes First Class-baksäte, som inkluderar fotstöd, massagefunktion, fällbara bord, skärmar, champagnekyl, solgardiner och hörlurar – allt designat för att maximera komforten.

När det gäller arbetsro är höger baksäte i en Mercedes-Maybach S 680 en påtagligt inspirerande miljö att vistas i.

Undertecknad tog tillfället i akt att arbeta i baksätet och kan intyga att det är en produktivitetsboost av rang. En av de främsta anledningarna att äga en baksätesbil är trots allt att undvika att slösa dyrbar tid på att köra själv.

Mercedes-Maybach S 680
Det är i baksätet men helst vill sitta.

Mercedes-Maybach S 680 är ett tvättäkta flaggskepp

Mercedes-Maybach S 680 är en tydlig markering att tyskarna tar ett rejält kliv framåt i lyxbilssegmentet.

Visst finns det vissa kvalitetsmässiga brister – känslan i några reglage, plastdetaljer och ett infotainmentsystem som är allt annat än intuitivt – men helheten imponerar ändå.

V12-motorn är en äkta diamant med en till synes outsinlig kraftreserv, samtidigt som den är nästintill ljudlös.

Komfortnivån är på en svindlande hög nivå, och dessutom är Mercedes-Maybach S 680 förbluffande rolig att köra.

Maybach satsar dessutom på att nå en bredare målgrupp och låter kunderna anpassa sina bilar efter egna preferenser – oavsett om man föredrar klassisk elegans eller en mer avantgardistisk syn på lyx.

Om 30-talets Maybach Zeppelin var ett luftskepp på vägen, så är nya Mercedes-Maybach S 680 ett privatjet för asfalten.

Mercedes-Maybach S 680
S 680 är en av få V12-bestyckade bilar som finns tillgängliga på den svenska marknaden.
Tekniska data

Mercedes-Maybach S 680 (2025)

Motor:  6-liters V12, 630 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 365 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5469/2109/1510 mm
Pris: Från 2 783 000 SEK (Testbil ca. 3 850 000 SEK)

Första intryck

Mercedes-Maybach S 680

4.0

Mercedes-Maybach S 680 är ett slagskepp till flaggskepp. Undermålig kvalitet drar ner intrycket, inte minst med hänsyn till prislappen.