Folkkäre Renault 4 tillbaka som elbil: ”Bästa utbudet på 30 år”
Renault är sannerligen på offensiven vad gäller elbilar och efter att äntligen ha lanserat den mycket imponerande Renault 5 har turen nu kommit till Renault 4. Vi var på plats i Paris för världspremiären.
”Det är det bästa modellutbud som Renault har erbjudit på 30 år”, säger Luca de Meo, vd på Renault Group.
”Vi är tillbaka i Champions League”, fortsätter han.
2022 beskådade vi konceptversionen av Renault 4 på plats i Paris och nu har alltså turen kommit till produktionsvarianten att avtäckas.
Fortsätter på retrospåret
Renault satsar hårt på elektrifiering och tar vara på de paketeringsmöjligheter som elbilar erbjuder för att designa bestämt retroinspirerade åkdon.
Vi har tidigare provkört Renault 5 i södra Frankrike – som alltså byggde på Renault 5 som tillverkades mellan 1972 och 1996.
Nu har turen kommit till den folkkära Renault 4.
Vi provkörde den gamla varianten för två år sedan. Renault 4 tillverkades från 1961 till 1992.
”Vi vill demokratisera elektrisk mobilitet”, berättar Fabrice Cambolive, vd på Renault.
Renault 4
Dragvikt: 750 kilogram
Markfrigång: 181 mm
Lastutrymme: 420 liter
Lasttröskel: 607 mm
Renault 4 ska vara en praktisk pjäs
Renault 4 E-Tech electric som produktionsversionen heter anammar en retro-futuristisk design. Det märks främst av taklinjerna, takräckena, framlyktorna, och bakpartiet.
Vissa linjer påminner mer om Renault 6, men retroandan är tydlig. Under presentationen i Paris är det mycket snack om bilens praktiska egenskaper.
Bagageutrymmet på 420 liter har en oerhört låg lasttröskel samtidigt som de fällbara sätena – inklusive passagerarsätet fram – erbjuder goda lastmöjligheter.
Framtill möts man av mycket huvudutrymme, en robust känsla i vred och reglage, och det jeansinspirerade tyget som sätena är klädda med är ett härligt inslag.
Faktum är att den populära modellen ofta jämfördes med ett par jeans – robust, praktisk, stilfull.
Renault menar på att nya 4 rymmer fem personer bekvämt, tack vare ett knäutrymme på 16,4 centimeter och ett generöst huvudutrymme om 85,3 centimeter i baksätet.
Undertecknad på 184 centimeter behövde dock sitta hukad i baksätet och kände att det var för trångt för benen.
Konkurrenter finns i form av Mini Aceman och Jeep Avenger.
Elbilar med karaktär
Elbilar kritiseras ofta kritiserats för att vara tråkiga, själlösa och vitvaror på fyra hjul. Nu får man emellertid känslan att elbilar har börjat bli alltmer karismatiska och tar vare på de designmässiga fördelarna som elbilar kan dra nytta av.
Exempelvis innebär elmotorer och batterier andra paketeringsmöjligheter och man är inte beroende vad motorns placering på samma sätt.
Renault 4 är ännu ett kvitto på det och stoltserar med en hög dos praktikalitet, robusthet och en innehållsförteckning som imponerar.
Den nya eldrivna suven kommer att erbjudas i två varianter – Comfort Range och Urban Range.
Den förstnämnda har en räckvidd på ”över 400 kilometer” medan instegsmodellen – kallad Urban Range – kommer ”över 300 kilometer”.
Modellerna erbjuda med 120 respektive 150 hästkrafter.
En framtida provkörning får utröna hur den nya modellen är att köra.
Renault 4 E-Tech Electric Comfort Range (2025)
Motor: Elmotor fram, 150 hästkrafter, 225 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på under 8,5 sekunder
Toppfart: 150 km/h
Elektrisk räckvidd: Över 400 km
Vikt: 1 410 kilogram
Mått: (längd/bredd/höjd): 4140/1800/1570 mm
Pris: Ej kommunicerat