Test: Kia Sorento provkörd – funktionell rakt igenom

Kia Sorento har länge härjat i segmentet för prisvärda sjusitsiga bilar. Nu har den fjärde generationen fått sig ett ansiktslyft med en hel del uppdateringar.

Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Åre för en provkörning av den senaste laddhybriden, Kia Sorento PHEV.

Kia Sorento PHEV
Vi provkörde uppdaterade Sorento PHEV i Åre.

Foto: Kia/Simon Hamelius

Många bäckar små

Uppdateringarna är inte omfattande, men nog för att man ska kunna identifiera en faceliftad Sorento kontra den utgående modellen.

Exteriört finner man en ny front med nya strålkastare, en ny grill och en uppdaterad motorhuv. Kia-loggan har flyttats från grillen till huven.

Man finner även nya bakljus och en smäcker stötfångare.

Interiört möts man av den nya skärmlayouten som koreanerna anammat – en välvd skärm där instrumentpanelen och infotainmentsystemet har kopplats ihop.

I övrigt finns det en rad teknikuppdateringar vad gäller exempelvis körassistanssystem.

Kia Sorento PHEV
Uppdateringarna för Sorento PHEV är inte drastiska.
Kia Sorento PHEV
Även den tredje sätesraden är rymlig.

Kis Sorento är en genomtänkt pjäs

Interiört möts man av mugghållare i drivor, en rad praktiska fack, fysiska knappar, rejäla handtag, många uttag och ett minst sagt pragmatiskt tänk. Interiören upplevs för det mesta som robust men det finns vissa inslag av hårdplast.

Sätena är bekväma och det finns rikligt med huvudutrymme. Man sitter bra både fram och bak i bilen.

Även den tredje sätesraden är rymlig och vår testbil, en Sorento PHEV, är något så unikt som en sjusitsig laddhybrid.

Kia Sorento upplevs som genomgående ändamålsenlig och man får känslan av att ingenjörerna verkligen har begrundat varje detalj i funktionalitetens namn.

Kia Sorento PHEV
Interiören är bestämt funktionell.
Kia Sorento PHEV
Rent kördynamiskt är Sorento PHEV ingen rafflande pjäs.

Med fokus på användarbarhet

Rent kördynamiskt presterar Sorento helt i linje med vad man förväntar sig. Bilen är tyst och hanterar jämtländska ojämna grus- och landsvägar med bravur. Fokus är helt klart på komfort och den uppträder bestämt oatletiskt på kurviga vägar.

Styrningen har en bra tyngd och rent prestandamässigt känns den lagom pigg.

Det finns inget komfortläge, utan man får nöja sig med ECO eller Sport, plus en rad terränglägen. Övergången mellan bensin- och eldrift sker förhållandevis obemärkt.

Sorento är tveklöst en bil som är lätt att köra långt i. Något som indikerar att Sorento börjar bli till åren, ett facelift till trots, är den elektriska räckvidden.

På el kommer Sorento PHEV endast 55 kilometer, att jämföra med andra suv-laddhybrider på marknaden som erbjuder över 100 kilometer.

Växellådan, en sexstegad automatlåda fungerar fint och jobbar på utan att man lägger märke till den. Utöver laddhybriden finns det även en vanlig hybrid, samt en diesel att tillgå.

Kia Sorento PHEV
Sorento är en tilltalande familjefraktare.
Kia Sorento PHEV
Kia Sorento i sin nuvarande tappning har funnits sedan 2020.

Kia Sorento PHEV gör precis det som utlovas

Vid en första bekantskap upplevs uppdaterade Kia Sorento PHEV som en genomtänkt och tilltalande suv.

Komfortnivån är hög, de praktiska inslagen många och Sorento fokuserar helhjärtat på att framstå som så vettig som möjligt.

Räckvidden på el är undermålig och körupplevelsen inte den mest rafflande, men de första intrycken är genomgående positiva. Ett längre test på hemmaplan är att vänta.

Kia Sorento PHEV
Sorento är praktisk som få.
Tekniska data

Kia Sorento Plug-In Hybrid (2024)

Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin, elmotor, 253 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,8 sekunder
Toppfart: 183 km/h
Elektrisk räckvidd: 55 km
Vikt: 2 211 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4815/1900/1700 mm
Pris: Från 619 900 SEK

Första intryck

Kia Sorento Plug-In Hybrid

4.0

Kia Sorento Plug-In Hybrid gör exakt det man förväntar sig av det. Om något är priset eventuellt lite högt.