Test: Volkswagen Golf provkörd – fortfarande favoriten

I år är inget vanligt år för Volkswagen Golf. Den ikoniska modellen fyller nämligen 50 och har på den tiden tillverkats i över 37 miljoner exemplar. Nu har det blivit dags för den åttonde generationen att uppdateras.

Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Volkswagen Sveriges hemmaplan, Södertälje, för en provkörning.

Volkswagen Golf
Vi provkörde senaste generationen Volkswagen Golf i Södertälje.

Foto: Volkswagen

En långdragen evolution

När Golf lanserades 1974 var mottagandet ljummet. Den var olik något som tyskarna tidigare hade kommit med och Giugiaro-designen, den nytänkande ingenjörskonsten och prislappen gjorde att konsumenterna var något avvaktande.

I Sverige valde dåtidens Svenska Volkswagen AB att satsa stenhårt på ett antal marknadsföringskampanjer, något som snabbt gav resultat. Sedan dess har 585 000 bilar sålts i Sverige. I skrivande stund finns 248 373 bilar kvar.

Receptet har mer eller mindre varit intakt under åren med ett fokus på att erbjuda mycket rymdkänsla i ett kompakt paket och en användarvänlighet som genomsyrade hela alltet.

Det visade sig vara så framgångsrikt att ett helt segment kommit att döpas efter Golf (den så kallade Golf-klassen) och modellen står sig än idag som oerhört vettig.

Uppdateringen av den åttonde generationen bjuder knappast på något revolutionerande, men det är nog för att göra en redan tilltalande bil än mer tilltalande.

Volkswagen Golf
Sedan 1974 har 37 miljoner Golf tillverkats.

En rafflande lista

Bland uppdateringarna finner man fysiska knappar på ratten, ett nytt infotainmentsystem med ChatGPT, en uppdaterad förarmiljö, fler assistanssystem, nya strålkastare, nya bakljus och högre prestanda.

Prestandan utmärker sig dels genom laddhybriderna som numera har upp till 143 kilometers räckvidd på el, dels R-modellen som stoltserar med 333 hästkrafter, som vi redan testat i kamouflerat utförande i Tyskland.

Det är samma effekt som i utgående 20-årsjubileumsversionen av Golf R.

På plats i Södertälje gavs vi möjlighet att köra mildhybriden samt Golf GTE.

Instegsmodellen för den svenska marknaden är i form av en 1,5-liters bensinmotor på 150 hästkrafter som går ner i backen via en 6-växlad manuell låda och framhjulen.

Golf GTE är den sportiga varianten av laddhybriden. Det erbjuds även en osportig laddhybrid kallad eHybrid.

Volkswagen Golf
Många av uppdateringarna finner man på insidan.

Som ett brev på posten

Provkörningen inleddes bakom ratten på mildhybriden. Med sina 150 hästkrafter och DSG-låda förväntar sig Volkswagen att det blir storsäljaren på den svenska marknaden.

Bakom ratten på uppdaterade Golf känner man sig snabbt som hemma.

Infotainmentsystemet har uppdaterats och är mer intuitivt med möjlighet att själv välja genvägar för att snabbt komma åt de funktioner man efterfrågar. De fysiska knapparna på ratten är lätta att använda.

Klimatanläggningens knappar har förpassats till infotainmentsystemet, en trend som inte bara Volkswagen följer.

Kvalitetskänslan är i linje med det man förväntar sig, men vissa ytor känns lite väl billiga. Ett exempel är plasten runt fönsterhissknapparna.

Volkswagen Golf
Nya Golf erbjuds i en rad olika utföranden.

Ut på tur

När det kommer till körupplevelse har Volkswagen ett tydligt DNA som genomsyrar deras bilar.

Det är ingen slump utan det som tyskarna påstår definierar köregenskaperna är intuitiv väghållning, balans, direkt styrning, förtroende, känslor och en rad andra handlingskraftiga ord.

Gasen i botten möts av en hel del väsen, och den utgående trecylindriga motorn bjöd helt klart på en skönare motorsång.

Motorn känns emellertid väldigt raffinerad, och mildhybridsystemet tillåter motorn att gå en hel del på el, vilket är gynnsamt för förbrukningen.

Den sjustegade DSG-lådan växlar snabbt, men håller ibland i växlarna lite väl länge. Mildhybridsystemet erbjuder även en hel del vridmoment i låga varv, vilket gör Golf väldigt smidig att bara glida runt i.

På motorvägen räcker de 150 hästkrafterna gott och väl för att nå en rimlig marschfart, men en hel del vägljud letar sig in i kupén.

Golf har inga problem med att hantera högre hastigheter, och heller inte de ojämnheter som man finner på vårt svenska vägnät.

Stolarna är bekväma och assistanssystemen som den adaptiva farthållaren innebär att långresor inte lär vara något problem.

Volkswagen Golf
Golf är en mångfacetterad pjäs.

Volkswagen Golf på landsväg

Något som varit en viktig beståndsdel i Golf är körglädje. Modellen erbjuds i en rad olika utföranden, men även i instegsutförande träder just körglädjen fram.

På landsväg uppträder Golf förlåtande med bra styrning och en förmåga att ta sig an valfri kurva bra mycket snabbare än vad som borde vara rimligt.

Nya Golf är lättkontrollerad och även med ”bara” 150 hästkrafter är den både rolig och uppträder kompetent. Man lär inte välja den långa vägen hem, men den utmärker sig tveklöst bland konkurrenterna.

Volkswagen Golf
Vi provkörde borde Golf GTE och Golf eTSI.

Volkswagen Golf GTE provkörd

Vi gavs även möjlighet att lägga vantarna på uppdaterade Volkswagen Golf GTE. Som namnet antyder rör det sig i korta drag om den elektrifierade versionen av sportiga GTI.

GTE är en av två laddhybridalternativ och premierar prestanda framför effektivitet. Det innebär en elektrisk räckvidd på imponerande 131 kilometer. I instegsladdhybriden – eHybrid – kan man köra upp till 143 kilometer på el.

Volkswagen Golf GTE har 272 hästkrafter vilket sörjer för en 0–100-tid på milda 6,6 sekunder.

I sportläget upplevs bilen som snabbare och eldriften innebär att kraften alltid finns nära till hands.

När batteriet är tomt får man dock nöja sig med bara 177 hästkrafter och ett tungt batteri att släpa runt på. Jämfört med en Golf GTI väger GTE strax över 200 kilogram mer.

GTE erbjuder en hel del lekfullhet, men undertecknad hade valt ordinarie eHybrid om det är en laddhybrid man är ute efter.

Volkswagen Golf
Golf GTE erbjuder över 13 mils räckvidd på el.

Volkswagen Golf är en fortsatt favorit

Det så kallade Golf-segmentet har blivit allt tuffare och Volkswagen har behövt jobba hårt för att hålla fanan högst.

Det kryllar av konkurrenskraftiga alternativ och uppdateringen av Golf är ett kliv tillbaka mot det som definierar modellen vad gäller användarvänlighet, prislapp och körupplevelse.

Golf erbjuder ett övertygande första intryck och Volkswagen visar att de minsann förfinat receptet i 50 års tid. Ett längre test på hemmaplan får utröna hur bilen står sig jämte konkurrenterna.  

Volkswagen Golf
Det är vare sig första eller sista gången vi provkör en Volkswagen Golf.
Tekniska data

Volkswagen Golf eTSI (2025)

Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,6 sekunder
Toppfart: 224 km/h
Vikt: 1 442 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4282/1789/1483 mm
Pris: 357 900 SEK (Testbil 408 100 SEK)

Tekniska data

Volkswagen Golf GTE (2025)

Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, elmotor, 272 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkoppling, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,6 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Elektrisk räckvidd: 131 km
Vikt: 1 668 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4289/1789/1478 mm
Pris: 510 900 SEK (Testbil 560 200 SEK)

Första intryck

Volkswagen Golf MK8.5

4.0

Volkswagen Golf förblir bilen som man bör jämföra alla andra bilar i segmentet med. Uppdateringen åtgärdar en hel del frustrerande tillkortakommanden.