Så satsar BMW på eldriven racing – i Rumänien

BMW i Rumänien satsar stenhårt på elektrifieringen inom motorsporten. Vi besökte landet i somras där vi bjöds på en åktur i deras helt elektriska Mini Cooper SE, döpt till ”Racing MIMI”.

Nu har ännu en elektrisk racingbil presenterats – nya BMW i4 Racing ”Elsa”.

Det var under en presentation på Tiriac Collection, Rumäniens rikaste mans privata bilsamling, som den nya elektriska racingbilen visades upp.

BMW i4 M50
Premiären ägde rum hos Ion Tiriac i Rumänien.

Foto: BMW Rumänien

Bygger på ett beprövat recept

Det är det självständiga racingteamet ”Engage Racing” som stöttas av BMW Group Rumänien samt en rad sponsorer i form av Renovatio e-charge, MasterCard, Michelin, Textar, Velo, Omniasig och UniCredit Leasing.

Grunden till projektet är framgångarna med märkets Mini Electric Racing – på andra marknader än Sverige kallas eldrivna Cooper för Mini Electric.

Det rör sig om den första eldrivna racing-Minin i världshistorien som såg framgångar i det nationella mästerskapet i klassen för framhjulsdrivna bilar.

I somras var vi på plats för att beskåda dessa framgångar.

Den nya racingbilen visades upp tillsammans med framgångsrika Mini Cooper Electric.

Ny racingbil, nya tag

Det senaste projektet stavas alltså ”Elsa” och är då namnet på den nya racingbilen baserad på en BMW i4 M50.

Det rör sig om en världspremiär i det att det är den första racingbilen som använder en i4 M50 som grund.

Uppgraderingarna som ni ser rör viktbesparingar och aerodynamisk kosmetisk, medan drivlinan förblir helt intakt från produktionsbilen.

Det rör sig alltså om dubbla elmotorer som tillsammans pumpar ut 544 hästkrafter. I racingbilen, Elsa, har dörrarna lättats, plexiglass installerats, all ljudisolering har tagits bort och instrumentpanelen är numera i kolfiber.

”Det är viktigt för att projektet använder drivlinan från produktionsbilen. Det rör sig inte om ett exotiskt experiment, utan det finns en direkt koppling till bilarna som kunderna kan beställa från våra återförsäljare och visar att elbilar kan vara väldigt konkurrenskraftiga inom vissa segment, precis som inom motorsporten,” förklarar Alex Şeremet, kommunikationschef på BMW Rumänien.

BMW
Alex Şeremet på BMW Rumänien håller låda.

BMW siktar högt

Racingbilen utvecklades med siktet inställt på det berömda Pikes Peak-rallyt.

”Pikes Peak för oss är vad VM är för andra atleter – den viktigaste tävlingen i världen. Vi förbereder oss med detta i åtanke. Det är viktigt för oss att vara konkurrenskraftiga”, avslutar Horia Platona, chefsingenjör för projektet.

Vi ser med spänning fram emot vad satsningen med i4 M50 mynnar ut i.

BMW
Horia Platona är chefsingenjörer tillika racingförare.