Fem saker du inte visste om Koenigsegg
Vår svenska stolthet Koenigsegg fyller 30 år i år. Sedan 1994 har Christian von Koenigsegg lett det svenska hyperbilsföretaget som gjort sig känt för banbrytande innovation och drömlika bilar.
Varumärket har sina rötter i Ängelholm där de skapat bilar som gång på gång satt nya standarder inom bilindustrin med sina exklusiva och tekniskt avancerade fordon.
Här är fem spännande fakta om Koenigsegg som du kanske inte kände till, men som definitivt kommer att imponera och fascinera.
Audi var nära att bli motorleverantör
Målet för Koenigsegg var att skapa en maskin som kunde överträffa McLaren F1 och dess rekordhöga toppfart på 390 kilometer per timme. Den första prototypen, CC, hade en 4,2-liters V8 från Audi.
Den tyska tillverkaren var inledningvis ivriga att vilja leverera motorer till Koenigsegg.
Men när Audi fick veta att Christian ville modifiera motorerna för att öka effekten från de ursprungliga 335 hästkrafterna till över 600 hästkrafter fick tyskarna kalla fötter och drog sig ur.
I stället nyttjade Koenigsegg V8-motorer från amerikanska Ford.
En olycka på Top Gears testbana
Under inspelningen av Top Gear 2007 tappade Ben Collins, som för tidpunkten agera i rollen som “The Stig”, kontrollen över en CCX med över 800 hästkrafter.
När han körde runt Top Gears testbana gled baken på bilen ut vid Follow Through, och Collins försökte parera för att få tillbaka kontrollen.
Däcken fick slutligen grepp och CCX:en understyrde rakt av banan. Hastigheten var ganska hög och turen tog slut när Koenigseggen slog i däckväggen.
Här kan du beskåda spektaklet med egna ögon.
/
Först med begreppet Megacar
Med begreppet “Megacar” syftar man på en bil som producerar en effekt på minst en megawatt. En megawatt motsvarar 1 360 hästkrafter vilket är en imponerande effektsiffra som Koenigsegg var först med att uppnå.
Det här uppnåddes för första gången med den 1 360-hästar starka One:1 år 2014. Namnet One:1 (uttalas ”one-to-one”) för att understryka en annan ingenjörsbragd.
Det är så att Koenigsegg lyckades med bravaden att få ett 1:1 förhållande mellan vikten och effekten.
Bilen väger därför 1 360 kilogram – lika mycket som motorns effekt. Andra bilar med rejäl effekt lyckas inte uppnå det här förhållandet.
Bugatti Veyron Super Sport har exempelvis ett effekt-vikt-förhållande som är 1:1,5. Det mesta som rullat ut från Koeigsegg efter One:1 har varit megacars vilket inkluderar modeller som Regera, Gemera, Agera RS och Jesko Absolut.
Regeras namn är en pik mot konkurrenterna
Koenigsegg Regera, en laddhybrid som använder tre elmotorer tillsammans med en 5,0-liters dubbelturbo V8:a, debuterade i mars 2015 på Geneva Motor Show. Drivlinan utvecklar hisnande 1781 hästkrafter och därmed imponerande fartresurser.
Som vi alla vet betyder Regera ”att regera” eller ”att härska” vilket inte går att tolka på ett annat sätt än som en pik mot konkurrenterna.
Som tur var levde modellen också upp till sitt namn och slog till med ett världsrekord i att accelerera från 0 till 400 km/h och tillbaka till 0 igen vilket gjordes på 28,81 sekunder.
Vanliga dörrar är inget för Koenigsegg
De flesta superbilarna har spektakulära måsvinge- eller saxdörrar men Christian måste ha tänkt att en bil som Koenigsegg behöver något mer tongivande än så. På hans bilar öppnar sig dörrarna först utåt och svänger sedan uppåt vertikalt.
Detta kallas i tekniska termer för ett dihedral synchro-helix-system och är standard på alla bilar som har rullat ut från fabriken i Ängelholm. Det fullständiga namnet är: Koenigsegg Automated Twisted Synchrohelix Actuation Doors, som förkortas KATSAD.
De fem punkterna ovan är bara en liten del till varför Koenigsegg fortsätter att imponera och fascinera bilentusiaster världen över med sina innovativa och tekniskt avancerade hyperbilar.
Företagets engagemang för prestanda och banbrytande teknik har resulterat i fordon som inte bara sätter nya standarder utan också driver branschen framåt.
Genom att kombinera en passion för höga hastigheter med ingenjörskonst i världsklass har Koenigsegg etablerat sig som en av de mest respekterade och beundrade tillverkarna i bilvärlden.