McLaren lanserar världens kraftfullaste elcykel

Elcyklar blir allt vanligare, och allt fler företag ger sig in i segmentet. Nu kastar McLaren in hatten i ringen med världens mest kraftfulla elcykel.

Foto: McLaren

Det legendariska Formel 1-stallet, och sedermera superbilsmärket, McLaren har lanserat sina första helt eldrivna fordon för konsumenter. Det handlar emellertid inte om en bil utan om två elcyklar. 

Det brittiska superbilsmärket har nämligen precis visat en ny serie av eldrivna mountainbikes, bestående av de två modellerna Sport och Extreme.

DNA från McLaren Artura

Att biltillverkare sätter sitt namn på en cykel är inget nytt, men McLarens cyklar ska vara utvecklade helt av företaget själva.

Faktum är att samma team som designade hybrid-superbilen Artura fick uppdraget att designa de två elcyklarna.

Elcykel
Ramen är tillverkad helt i kolfiber.

Likheterna mellan en elcykel och en superbil är begränsade, men det finns vissa likheter mellan Artura och McLarens två elcyklar. Konstruktionen är exempelvis helt i kolfiber, och det finns gott om detaljer i orange.

Jämfört med andra eldrivna mountainbikes har McLaren-cyklarna också en nättare profil.

Marknadens mest kraftfulla elcyklel

Enligt McLaren handlar det om de mest kraftfulla elcyklarna på marknaden som är lagliga för gatbruk, tack vare den specialbyggda elmotorn i toppversionerna av Sport- och Extreme-modellerna.

Motorn kan leverera 600 watt i normalläget och en maxeffekt på 852 watt, samt ett vridmoment på 161 newtonmeter.

McLaren
McLarens elcyklar passar både på gata och i terrängen.

Detta sörjer för en elektrisk toppfart på 32 km/h.

Tycker man att detta låter för extremt finns det även ett alternativ med en svagare motor på 250 watt.

Kostar runt 100 000 kronor

McLaren säljer nu sina elcyklar Extreme och Sport genom en dedikerad hemsida

Prismässigt börjar Sport-modellen på 98 945 kronor, medan Extreme-modellen går loss på från 131 337.

Skillnaden mellan de två modellerna är att Sport-modellen endast har fjädring på framhjulet, medan Extreme-modellen har fjädring på bägge hjul och därför ska klara sig bättre i terrängen.

Bägge modellerna har en display på styret med samma typ av information som på instrumentbrädan i en superbil. Cyklarna är även utrustade med fem olika körlägen, samt terrängdäck från Pirelli.

De båda modellerna kommer att erbjudas i begränsad upplaga.