Morgan Midsummer – ny skönhet designad av Pininfarina

Morgan är den sista familjeägda biltillverkaren i Storbritannien, och är känd för sina traditionellt designade sportbilar. Lagom till sommaren har man nu visat specialmodellen Midsummer, med linjer dragna av Pininfarina.

Foto: Morgan

Morgan Plus Six ersatte gamla Plus 8 år 2019, och utmärkte sig från föregångaren genom att ha en stor, turboladdad BMW-sexa under huven i stället för en V8.

Nu har Morgan bestämt sig för att skapa en specialversion av bilen kallad Midsummer, med en dos italiensk flärd signerad Pininfarina – karosserifirman bakom många av de mest klassiska Ferrari-modellerna som nu tillverkar sin egen elektriska hyperbil.

En barchetta av italienskt snitt

Det kanske mest iögonfallande med Morgan Midsummer är att den är vad man i Italien kallar en barchetta, vilket översatt till svenska betyder “liten båt”.

En riktig barchetta har varken tak eller vindruta

Det som kännetecknar en barchetta är en total avsaknad av ett fast eller uppfällbart tak, samt att två låga vindrutor utan ram erbjuder det enda vindskyddet framifrån – inte för att en Plus Six är överdrivet väderskyddad i orginalutförande.

Kaross handtillverkad av aluminium

Den handgjorda aluminiumkarossen tar över 250 timmar att knacka fram, och utmärker sig med ett nytt bakparti som tar inspiration från sportbilarna från 30- och 40-talen.

Det klassiska intrycket förstärks av att karossens nedersta delar är tillverkade i blankpolerad aluminium, och detaljer i laminerad teak i och runt “sittbrunnen”.

Den handbyggda karossen tar över 250 timmar att knacka fram

De runda framlyktorna är större än på en vanlig Morgan Plus Six, och har integrerade blinkers vilket ger bilen ett mer avskalat utseende.

Fälgarna är smidda i aluminium, med en diameter på 19 tum och en design som påminner om klassiska plåtfälgar. Fälgarna väger bara 10 kilo styck, och bidrar till att bilen som helhet är drygt 100 kilo lättare än en vanlig Morgan Plus Six.

Rak sexa och automatlåda

Huruvida Morgan Midsummer är uppgraderad under skalet jämfört med en vanlig Plus Six har man inte avslöjat.

Interiören har inlägg i laminerad teak

Standardbilen använder sig av BMW:s B58-motor, vilket är en turboladdad rak sexa på 335 hästkrafter som skickar kraften till bakhjulen genom en 8-stegad ZF-automat.

0 till 100 går på 4,2 sekunder.

Morgan Midsummer tillverkas i 50 exemplar

Nya Morgan Midsummer kommer endast att tillverkas i 50 exemplar, och samtliga bilar är redan sålda.

Vad prislappen ligger på har man inte delat med sig av, men enligt Autocar har kunderna betalat runt 200 000 pund, motsvarande runt 2,7 miljoner kronor, beroende på specifikation.

Även om orderböckerna är stängda uppger Morgan att de gärna tar emot förslag på nya specialmodeller.