Fem oväntade nyheter från motormässan i Kina

Kina är en viktig marknad för nya, såväl som mer etablerade biltillverkare. Landet är världens största tillverkare av bilar och i dagarna hölls internationella motormässan i Peking. 

Mässan går av stapeln i Peking vartannat år, och i Shanghai vartannat år. 

I år äger utställningen rum i huvudstaden och vi är på plats för att ta del av de senaste nyheterna och ta reda på vilka bilmärken och bilmodeller som är hetast just nu. 

Mängder med människor

När vi kommer in till mässhallarna är golvet fyllt med en enorm mängd människor. 

Både nationell och internationell media är på plats för att bevaka vilka nyheter som både nya och gamla bilmärken har att komma med.

I Kina är nämligen etableringstakten för nya bilmärken hög och på mässan finns många märken som är stora och välkända i Kina, men okända i övriga delar av världen. 

Bilar i blickfånget

Vi tar oss igenom hallarna som innehåller en salig blandning biltyper och bilmodeller, och fastnar för fem oväntade nyheter som visas upp i montrarna. 

Här kommer fem blandade bilar i rampljuset från mässan i Peking:

Mini Aceman

Mini Aceman
Mini satsar på en eldriven mini-suv. (Foto: Mini)

Mini visade upp en konceptbil i början av 2022 med namnet Aceman. Den var en elektrisk crossover som nu har blivit verklighet. 

Mini Aceman är helt eldriven och hamnar storleksmässigt mellan Mini Cooper och Mini Countryman

Märket kallar modellen Aceman för en crossover med kompakta mått som ska passa den moderna stadsbon. 

Den lite svagare Aceman E har ett batteri med en kapacitet på 42,5 kWh som ger 184 hästkrafter och en 310 kilometer lång räckvidd enligt WLTP. 

Värstingversionen Aceman SE har 218 hästkrafter och ett batteri på 54,2 kWh som ska ge en räckvidd enligt WLTP på 406 kilometer. 

I Sverige börjar priset på 384 900 kronor för Aceman E.

Aion Hyper SSR 

Aion Hyper SSR
Hyper SSR har över 1 200 hästkrafter och accelererar till 100 km/h på under 2 sekunder. (Foto: Marcus Berggren)

Aion är ett av många kinesiska bilmärken. Märket grundades 2018 och lanserade för två år sedan den uppmärksammade Hyper SSR som producerar hela 1 242 hästkrafter. 

Modellen har en superbilsliknande design med dörrar som öppnas uppåt och en imponerande teoretisk accelerationstid. 

Hyper SSR är en tvåsitsig elektrisk hyperbil som gör 0 till 100 kilometer i timmen på under 2 sekunder. Studerar man siffrorna för Hyper SSR tankarna till den omtalade konceptbilen Tesla Roadster och modellen Pininfarina Battista.

En annan uppmärksammad nyhet är modellens prislapp som börjar på 1 950 000 svenska kronor.

Det finns inga uppgifter om att Hyper SSR kommer till Europa men modellen går att beställa i Kina.

BMW i3

BMW i3 Kina
Kinesiska BMW i3 är inte som den i3 vi känner igen. (Foto: Marcus Berggren)

På mässan är fokus på elektrifiering och elbilar stort, och i Kina välkomnar man elektrifieringen med öppna armar.

Namnet BMW i3 är välkänt och sträcker sig många år tillbaka. Kinesiska i3 syftar dock till något helt annat än vad övriga marknader känner till den som.

I Kina säljs nämligen BMW i3 som BMW 3-serie sedan, fast den är helt eldriven. 

Modellen tillverkas specifikt för den kinesiska marknaden och är särskilt populär med lång hjulbas som bjuder på ett större baksäte än den 3-serie som finns på andra marknader.

BMW i3 sedan kostar från 354 000 yen eller cirka 540 000 svenska kronor.

Cadillac Celestiq

Caddilac Celestiq
Cadillac Celestiq är en lyxsedan för över 3,7 miljoner kronor. (Foto: Marcus Berggren)

Cadillac har valt att göra en nysatsning i Europa i och med introduktionen av elbilen Lyriq.

För den som vill ha ett lyxigare åk finns det en modell i Cadillacs utbud som har fått namnet Celestiq. 

Bilen är Cadillacs nya flaggskepp och den är en enorm eldriven lyxsedan som bjuder på en lika enorm prislapp. 

Priset landar nämligen på cirka 340 000 dollar eller strax över 3,7 miljoner svenska kronor. 

Produktionen av Celestiq började tidigare i år och mässgolvet pryds med ett exemplar av bilen som med sina ståtliga yttermått mäter närmare 5,5 meter på längden.

Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser
Kommer Land Cruiser i ny tappning att bli lika robust som föregångaren? (Foto: Marcus Berggren)

Toyota Land Cruiser är en av världens mest välkända terrängmodeller tack vare sitt pålitliga rykte och konventionella teknik.

Produktionen av förra generationen Land Cruiser upphörde 2021 men har sedan dess hunnit presenteras i ny tappning. 

Den terrängkapabla suv:en kommer att säljas i Sverige och har en prislapp som börjar på cirka 900 000 kronor.

På den svenska marknaden får den en 2,8-liters fyrcylindrig dieselmotor med 204 hästkrafter och en åttastegad automatlåda med hög- och lågväxel. 

Land Cruiser går att reservera redan nu men exakt när den kommer att börja levereras är ännu oklart.