Elektrisk Mini vinner race mot förbränningsbilar
Under vår resa i Rumänien fick vi möjligheten att utforska ett racingprojekt med en modifierad elektrisk Mini – en satsning som nu når ytterligare framgång.
Om man tar sig två timmar norr om Bukarest visar sig Rumäniens höga berg.
Under vår resa genom landet i en BMW Z4 M40i fick vi möjligheten att närvara vid en biltävling.
Det var dock inte vilken biltävling som helst utan en så kallad hill climb, det vill säga ett race där bilar klättrar ett antal höjdmeter uppför ett berg.
Modifierad och helt elektrisk Mini
Vi träffar BMW:s pressansvarige i Rumänien, Alexandru Seremet, dagen innan tävlingen.
Han berättar ivrigt om BMW Rumäniens satsning inom racing där en ombyggd Mini Cooper SE (Mini Electric på andra marknader) står i rampljuset.
Bilen är kraftigt modifierad och väger under 1300 kilogram.
Man har lyckats skala bort vikt genom att använda plexiglasrutor, dörrar i glasfiber och byta ut stolar, ratt och andra delar av interiören.
I grunden är bilen en vanlig Mini Cooper SE med samma motor, batteri och 184 hästkrafter som produktionsmodellen har.
Kyler bilen med is
Dagen efter träffar vi föraren Horia Platona på plats vid tävlingen Harghita Hill Climb Challenge.
Han berättar att en av de tuffaste utmaningarna under utvecklingen av bilen har varit att få till en lösning för effektiv kylning av batteriet.
Värme verkar vara den värsta fienden i en elbil som gång på gång behöver snabbladdas och tätt inpå pressas till sitt yttersta.
Till exempel är bromsåtervinningen helt bortkopplad för att undvika att överhetta batteriet.
Kylning av batteriet är just nu löst genom att, precis innan bilen startar ett race, lägga på kolsyreis under huven som håller temperaturerna i schack.
En helt unik Mini
Projektet är med andra ord helt unikt. Bilen har fått namnet ”Racing MIMI” och är inne på sin tredje säsong med tävlingar.
Ett antal sponsorer står bakom projektet men bilen i sig är utvecklad med hjälp av ett rumänskt företag som specialiserar sig på ombyggnation av bilar.
Inte en optimal bana
Vi fick möjlighet att åka med uppför den 3,5 kilometer långa och snirkliga bergsvägen under tävlingen.
Föraren Platona förklarar kort innan att banan inte är särskilt tekniskt utmanande vilket inte gynnar Racing MIMI som har en toppfart på, i sammanhanget tama, 140 kilometer i timmen.
Strax efter att ha avklarat en etapp med torrt underlag och placerat sig på 14:e plats öppnar sig himlen.
Efter en period av skyfall med hagel och regn är det dags för andra etappen och även vår tur att åka med.
Kontrollerad och helt ljudlös
Färden känns kontrollerad och avsaknaden av motorljud gör att det känns lugnare än vad det kanske egentligen är.
Sättet bilen tar sig runt de tajta svängarna uppför berget är minst sagt imponerande, men inte överväldigande på ett sätt som får en att sätta hjärtat i halsgropen och hinna tänka att slutet är nära.
Det våta underlaget sänkte den genomsnittliga toppfarten vilket visade sig vara fördelaktigt för Racing MIMI som efter andra etappen klättrade upp till placering 12 av 47 med en tid på 4:09.
Skriver historia med vinst
BMW Rumänien har fortsatt att satsa på projektet vilket har visat sig ge resultat.
Tävlingen ”Super Rally” är ett race som går genom centrala Bukarest med en bred blandning av biltyper.
Horia Platona och Racing MIMI lyckades ta hem segern i det nationella mästerskapet i klassen för framhjulsdrivna bilar.
Det är första gången någonsin en elektrisk modell har vunnit ett nationellt race mot förbränningsdrivna bilar.
De goda resultaten för den unika bilen visar på ett lyckat recept. BMW Rumänien blickar framåt och meddelar att de har stora planer på gång.