Test: Nya Ford Transit provkörd – fortsätter att leverera

Sedan 1965 har Fords berömda skåpbil Transit varit en viktig del av logistikkedjor världen över, och nu har det blivit dags för den femte generationen Ford Transit att göra entré. Jag lade i Högsta Växeln och begav mig till München för en provkörning.

Transit finns i en rad utföranden – däribland ”stora” Transit som bara heter Transit, Transit Connect som är den lilla skåpbilen och till sist mellanalternativet Ford Transit Custom vilken är varianten vi testade.

Enligt Ford är nya Transit den mest mångsidiga varianten av modellen hittills. Den kommer att erbjudas både som laddhybrid och som renodlad elbil, men först ut är dieselderivaten.

Ford Transit
Vi provkörde nya Ford Transit i Tyskland. (Foto: Ford)

Flera strängar på lyran

Den femte generationen Ford Transit Custom har lagt krutet på att öka bilens produktivitet, effektivitet, digitalisering och komfort.

Ett sätt som detta gjorts är genom något som kallas för Delivery Assist som automatiserar delar av leveransprocessen.

När man parkerar Transit kan den automatiskt applicera handbromsen, stänga av motorn, hissa upp rutorna, sätta på varningsblinkers samt låsa fordonet när man lämnat det.

När föraren hoppar in i bilen igen återställs rutornas position och varningsblinkers släcks.

Enligt Ford kan det spara upp till 20 sekunder per leverans. Enligt Ford genomför deras kunder oftast mellan 200 och 500 leveranser per dag. Det motsvarar upp till närmare tre timmar per dag.

Ford Transit
Ford Transit har en rad nya funktioner för att göra arbetsdagen lättare. (Foto: Ford)

Attraktiv låda

Det viktigaste med en skåpbil är, föga förvånande, dess funktionalitet. Det är något som reflekteras i designen på nya Ford Transit Custom.

Jämte föregångaren har den fått sig en helt uppdaterad front, vilket har gjorts till förmån för luftmotstånd. Fortsättningsvis har Transit Custom sänkts med 15 millimeter, något som garanterar att samtliga varianter är under två meter höga, en viktig parameter nere på kontinenten.

Ford Transit
Ford Transit ser sportigare ut än vad man förväntar sig. (Foto: Ford)

Funktionalitet rakt igenom

Interiört har Ford satsat på att öka rymligheten och göra upplevelsen mer personbilslik. Ett exempel är den takmonterade krockkudden som frigör utrymme i mittkonsolen. Man möts även av ett plant golv.

I termer av kvalitet är det onekligen en funktionell approach som tagits till interiören. Det är plast en masse, men man får känslan av att allt är robust och stöttåligt.

Sätena är bekväma med ett uppenbart ergonomiskt fokus. Man sitter högt, och även om Ford menar på att nya Transit bjussar på mer personbilsliknande egenskaper i termer av körställning är det svårt att hålla med om det.

I automatväxlade varianten av Transit Custom placeras växelväljaren på rattstången.

I sin tur frigörs det utrymmet i kupén. Med det sagt går det att sitta tre vuxna på rad även med den manuella lådan, dessutom utan att inkräkta på sina medpassagerares nedre regioner när man växlar från exempelvis från trean till fyran.

En ändamålsenlig funktion som Transit Custom kommer att erbjudas med från 2024 är möjligheten att konvertera ratten till ett litet bord.

Dessutom är ratten platt både upptill och nedtill – tanken är dels att göra sikten framåt bättre, samtidigt som man får mer plats för sina ben.

Det görs genom att vika upp ratten och därefter placera en plastbricka ovanpå. Enligt Ford är det en fråga om att kunna erbjuda ett ”mobilt kontor”, då många av deras kunder gör mycket adminjobb i bilarna.

Det går såklart även att använda bordet till att äta, hålla på med pappersarbete, eller se på film.

Ford tillbringade många månader i sällskap av sina kunder och nya Transit Custom har således utvecklats med kundernas faktiska behov i åtanke. Det är något som ofta görs inom exempelvis sektorn för tunga lastbilar då det är svårare för tillverkare att emulera de behov som åkeri står inför.

Ford Transit
Nya Transit går att få med ett ”bord”. (Foto: Ford)

Ett skepp kommer lastat

På plats i München körde vi en Transit Custom (transportbilen) med en tvåliters dieselmotor på 136 hästkrafter som gick ner i backen via framhjulen och en sexväxlad manuell låda.

Bilen var lastad med 400 kilogram, ungefär en tredjedel av den totala maxlasten. Transit Custom hanterar vägens ojämnheter väl och även om den är åt det styvare hållet förblir komfortnivån hög.

Dieselmotorn känns bestämt jordbruksmässig. Den låter verkligen som en diesel – vilket är att förvänta sig – och bidrar till känslan av att det sannerligen rör sig om ett nyttofordon.

Kopplingen har lika mycket feedback som en burktelefon, men Transit Custom är ändå exceptionellt lättkörd.

Växellådan gör jobbet men inte mer än så och för de som sysslar med expressleveranser kan vi meddela att vi kom upp i 173 kilometer i timmen på tyska autobahn.

Rent kördynamiskt känns inte Transit Custom lika skåpbilig som man kan tro.

Det kan härledas till att bilen är försedd med en delad bakaxel och individuell hjulupphängning.

Resultatet är en körupplevelse som tar avstånd från mer traditionella konkurrenter.

Vi testade även Tourneo-varianten, det vill säga personbilsvarianten.

Den kan fås med upp till åtta sittplatser. Testbilen var försedd med en 2-liters dieselmotor på 170 hästkrafter och den åttastegade automatlådan.

Just automatlådan adderar en dimension till raffineringen och jämte den manuella lådan är skillnaden distinkt.

Att inte välja automatlådan – ett tillval som kostar drygt 20 000 kronor – är sannerligen fel val. 

Tourneo upplevs som bullrigare än sitt transportbilssyskon. Även vindljudet är påtagligt i båda bilar, en konsekvens av stora backspeglar.

Praktisk kuriosa

Nyttolast (kg): 1 258 kg
Dragvikt: 2 500 kg
Lastutrymme (längd/bredd/höjd): 2394/1777/1427 mm
Lastvolym: 5,8m3

Andra drivlinor

Först ut är alltså den renodlade dieselvarianten av Transit. Utöver motorn vi testade på 136 hästkrafter finns även en 150-hästarspjäs med den manuella lådan.

För den åttastegade automatlådan erbjuds en motor på 136 hästkrafter och en på 170. Det går även att välja till fyrhjulsdrift.

Därtill kommer en laddhybrid adderas under nästa år som kombinerar en 2,5-liters bensinmotor med en elmotor som kan komma upp till 57 kilometer på ren el, men en dragvikt på två ton.

Sist, men inte minst, kommer även renodlad elbil – byggd på en helt separat plattform – att erbjudas. Den går att få med antingen 136 eller 217 hästkrafter och har en räckvidd på upp till 337 kilometer.

Ford Transit
Ford Transit erbjuds i en rad utföranden. (Foto: Ford)

Ford Transit fortsätter att leverera

Nya femte generationen Transit tar vara på ett recept som i år fyller 58 år. Resultatet är en produkt där detaljerna har stått i centrum, vilket genomsyrar modellens funktionella anda.

När det kommer till att välja transportbil är produktivitet och ergonomi två hjärtefrågor för många aktörer, både enmansföretag och större åkerier. Ford Transit fokuserar helhjärtat på just den aspekten.

Rent kördynamiskt är Transit trevlig att ratta, även om bilen är åt det bullrigare hållet. Interiört är allt där man förväntar sig det och det finns gott om utrymme, samt ett intuitivt infotainmentsystem.

Automatlådan adderar en nivå av raffinering och ergonomi, och är ett givet val.

Nya Ford Transit gör exakt det som utlovas på innehållsförteckningen.

Den levererar goda praktiska och ergonomiska egenskaper samtidigt som dess multipla drivlinealternativ även möjliggör ett kliv in i framtiden, om man så vill.

 
Ford Transit
Nya Ford Transit gör det som står på innehållsförteckningen. (Foto: Ford)

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Ford Transit fortsätter att följa samma recept, men med bättre och bättre slutresultat.