Mercedes lanserar svar på Tesla Semi
Tesla har hittills tagit rampljuset när det gäller eldrivna långtradare, men man är inte ensamma inom segmentet. Nu lanserar Mercedes-Benz lastbilsdivision sin konkurrent.
Modellen heter eActros 600, och kommer att sättas i produktion i slutet av nästa år.
Jämfört med sin amerikanska konkurrent har eActros en kortare, högre hytt av europeiskt snitt, som har fått ett mjukt och avskalat formspråk för att bidra till ökad räckvidd.
På en laddning kommer bilen cirka 50 mil, vilket är en bra bit mindre än de 80 mil som utlovas i Tesla Semi.
Tesla har större batteri
En del av förklaringen till detta är att Mercedes använder sig av ett mindre batteri än Tesla.
I Mercedes-Benz eActros 600 ligger kapaciteten på 621 kWh, att jämföra med hela 800 kWh i Long Range-versionen av Tesla Semi.
Det bör betyda att förbrukningen landar på runt 12,5 kWh per mil.
Drivningen sköts av två elmotorer på en av bakaxlarna, som drivs med 800 volt och har en samlad effekt på 816 hästkrafter.
Den maximala trailervikten ligger på 22 ton, och den maximala totalvikten på 44 ton.
Megawatt-laddning på gång
Initialt kommer lastbilen att klara av snabbladdning med upp till 400 kW.
Som referens laddar EQS, märkets eldrivna flaggskepp på personbilsfronten, som mest med 207 kW.
Med tanke på batteriets storlek är ändå långdragna laddstopp att vänta.
Enligt Mercedes är runt 60 procent av kundernas rutter kortare än 50 mil, vilket betyder att laddning vid lastning eller lossning ska räcka långt.
I framtiden kommer den maximala laddhastigheten att höjas till hela 1 000 kW, eller 1 megawatt.
Då kommer laddning från 20 till 80 procent att vara möjlig på bara 30 minuter.
Laddare av denna typ existerar dock knappt i Europa idag, och man kommer därför att vänta med att införa teknologin tills infrastrukturen är på plats.
Besparingar på horisonten
Att ligga i framkant teknologiskt förknippas ofta med en saftig prislapp, och eActros 600 kostar ungefär det dubbla av sina dieseldrivna syskon.
Alla som har kört en elbil vet dock att det finns besparingar att göra på drivmedelsfronten, som om man kör mycket kompenserar för det höga inköpspriset.
Det ska även vara fallet med eActros enligt Mercedes.
För ett åkeri som kör i Frankrike eller Tyskland uppskattar man att den eldrivna lastbilen kommer att köra om sin dieseldrivna motsvarighet ekonomiskt efter 60 000 mil.
Mercedes lovar livslängd
Detta är en oerhörd sträcka med personbilsmått mätt, men fullt normalt för en långtradare.
För perspektiv räknar Mercedes med att en eActros ska vara god för 120 000 mil under en tioårsperiod innan den är uttjänt.
Detta är samma standard som man bygger övriga Actros-modeller till.
Efter 10 år och 120 000 mil ska batterikapaciteten fortfarande ligga på över 80 procent.
Under sin livstid beräknas ellastbilen också släppa ut runt 80 procent mindre koldioxid än en motsvarande diesellastbil.