Test: Hyundai Bayon

Hyundai Bayon (2022)
Motor: 1,0-liters, 3-cylindrig, bensin, 100 hästkrafter, 175 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 11,7 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1 145 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4180/1775/1490 mm
Pris: från 179 900 SEK (Testbil 249 900 SEK)

För att ratta en elbil till vardags krävs det tillgång till goda laddmöjligheter och inte minst en hel del pengar. Dessutom måste du leva ett liv som de facto är kompatibelt med elbil. Av den anledningen är en klar majoritet av de bilar som säljs i Sverige fortfarande fossilbilar.

På flera håll i Europa kan de inte ens stava till elbil. Hur ser då marknaden ut för de som ”bara behöver en bil” och där en elektrisk sådant helt enkelt inte passar?

Hyundais svar på den frågan heter Bayon och ska locka med en djärv design, en högre sittposition, en mildhybriddrivlina, och ett billigt instegspris. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Hyundai Bayon.

Hyundai kan det här med att tillverka billiga bilar. Inte nog med att märket startade med att tillverka just billiga bilar till den stora massan, men det är det deras kärnverksamhet består av än idag.

Om man rör sig till världens mindre utvecklade hörn inser man snabbt vilket grepp Hyundai har om just de marknaderna där en bil är ett transportmedel snarare än en statussymbol.

Vår testbil var lackad i en pastell-liknande grön färg som tillsammans med dess Pokémon-aktiga front och distinkta bakljus gör den till en riktigt attraktiv pjäs. Rent storleksmässigt ställer den sig mot konkurrenter som Volkswagen Taigo, en bil som också riktar sig mot de som bara behöver en bil.

Men bara för att man inte väljer att göra sitt bilval till en förlängning av den man är som person bryr man sig ändå om design, utrustning, och körglädje. Jämte till exempel Taigo utmärker sig Bayon med sin elektrifierade drivlina, skojigare design och lägre pris.

På insidan möts man av samma interiör som i Hyundai i20 – layouten är logisk och allt fungerar precis som man förväntar sig. Den känns billig på sina håll – särskilt den hårda plasten som genomsyrar kupén – men det är inte särskilt konstigt då billig är just vad den är.

Baksätet är hyfsat rymligt medan bagageutrymmet är förvånansvärt stort; det rymmer mer än i storasyskonet Kona. Man sitter bra och bilen har bra insteg, Bayon är ju trots allt en suv.

Körupplevelsen är en positiv överraskning. Bayon är smårolig att flänga runt med och i termer av prestanda är den för det mesta lagom. Växellådan hänger inte alltid med i svängarna men för det mesta levererar den mjuka växlingar.

Gasen i botten resulterar i mer snack än verkstad, och lite mer krut hade varit trevligt vid omkörningar och motorvägspåfarter.

Hyundai Bayon är likt skinkan den är döpt efter en konservativ skapelse. Den stoltserar med användarvänlighet, en oerhört rimlig prislapp, en djärv design och en nivå av praktikalitet som är klart godkänd.

Bayon är mjuk och förhållandevis tyst och ärlig i sina intentioner. Modellen lär inte vinna några priser på innovationsfronten, men det är heller inte vad den stora massan efterfrågar

Rent konsumentrådgivningsmässigt skryter den med låga ägarkostnader, mycket säkerhet och fem års nybilsgaranti med obegränsad körsträcka. Den låga prislappen är också ett trevligt inslag.

OHyundai Bayon erbjuder en rofylld körupplevelse och lyckas vara hyfsad på det mesta, utan att egentligen utmärka sig på något specifikt område, med undantag av designen. Och ibland räcker det.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Hyundai Bayon lockar med ett lågt instegspris, hög praktikalitet, och en dos körglädje. Den är så nära en bil man kan komma men koreanerna har kryddat till Bayon med trevlig design och skryt om en trygg ägarupplevelse. Hyundai Bayon kommer inte vinna några priser, men den kommer heller aldrig göra någon besviken.