Fiat 500e Cabriolet La Prima (2021)
Motor: Elmotor, 118 hästkrafter, 220 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,1 sekunder
Toppfart: 150 km/h
Vikt: ca 1 400 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 3630/1900/1530 mm
Pris: 351 900 SEK (testbil cirka 409 900 SEK)

Fiat 500 är en bil som har varit med länge. Den började tillverkas för över 60 år sedan och blev snabbt en succé tack vare det billiga priset och den enkla konstruktionen. 2007 tog det italienska märket nya tag och presenterade en helt ny bil med samma namn. Resultatet blev en stadsbil som än idag säljs som hybrid-variant med liknande design. Nu tar märket nästa steg och väljer att göra 500 till en helt elektrisk stadsbil. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på vad som händer när gammal design möter ny teknik.

Det är inte svårt att känna igen Fiat 500e trots att den är helt ny. Designen är försiktigt uppdaterad med en mer stilren look och modernare detaljer. Fram- och bakljusen är nu LED där varselljusen framtill utgör den runda design vi är vana vid sedan tidigare. Något som saknas är dock Fiat-märket i fronten.

Nu syns enbart texten ”500” till och under registreringsskylten finns luftintag för att kyla batterierna som är placerade längst ner i bilen. För att man ska komma ihåg att det trots allt är en Fiat man kör så har suffletten designats med texten ”FIAT” som står skrivet ungefär en miljon gånger över hela tygtaket. Andra moderna element är dörrhandtagen som öppnas elektriskt genom en knapp och sidoblinkers som är ”flytande”. Den sistnämnda är enligt mig en riktigt snygg detalj.

När man glider ner bakom ratten märks det snabbt att Fiat även har lagt krut på insidan. Det man ser är en klart mer avskalad interiör än tidigare, men inte bara det utan även prydligare knappar och vred som ser mer premium ut än i föregående generation. Stolarna är klädda i kritvitt läder och likaså ratten. Instrumentpanelen har förvandlats till en digital sådan och skärmen i mitten är större än någonsin.

Infotainmentsystemet flyter på som en pinne i starkströmmande vatten men vissa symboler på skärmen uppfattas som på tok för små och är svåra att träffa med fingret under färd. Det märks tydligt att Fiat är stolta över sina italienska rötter. I det trådlösa mobilladdningsfacket visar sig en silhuett över Turin och i dörrfickorna finns en bild på en ursprunglig Fiat 500 tillsammans med texten ”Made in Torino”.

Den avskalade insidan har dock sina brister. Ratt-kontrollerna för musiken sitter som paddlar bakom ratten vilket gör det lätt att glömma bort vilken knapp som gör vad och blanda ihop låtbyte med volymändring. En annan sak är det är svårt att veta om bilen faktiskt är påslagen. Elmotorer är som bekant helt tysta och i 500e finns ingen tydlig indikator på när man kan välja växel och köra i väg.

Det innebär att man gärna ser ut som en jubelidiot när man försöker lägga i exempelvis ”D” när bilen i själva verket är avstängd. Utrymmet i 500e är knappt och det är nog enbart i nödfall som man skulle vilja placera en vuxen människa i det trånga baksätet. Bagageutrymmet är inte heller det särskilt imponerande och räcker ungefär till ett par matkassar, men inte mer än så.

När man väl har lyckats trycka i en växel så märker man att Fiat 500e, liksom många andra små elbilar, är förtjusande rolig att köra i stan. Accelerationstiden till 100 kilometer i timmen är inget att hänga i julgranen men upp till 50 kilometer i timmen känns 500e väldigt livlig. Styrningen är direkt och den omedelbara vågen av vridmoment gör att bilen uppfattas som pigg och nätt. Eldriften passar Fiat 500 som handen i handsken och gör den till en alldeles utmärkt andrabil, dessutom är förbränningsalternativet olidligt långsam.

500e bjuder även på en hel del bekvämligheter. Stolarna, som liksom suffletten är dekorerad med ”FIAT” överallt, är förvånansvärt behagliga att placera baken i. Ljudnivån i kupén är låg i lägre hastighet men i högre farter sipprar det in en del vindljud. På motorvägen har man dock hjälp av Fiats självkörningen som i nya 500e fungerar väldigt bra.

Till skillnad från många andra bilar så reagerar inte självkörningen på att man drar lite i ratten, i 500e är hela ratten i stället en enda stor touchkontroll vilket medför att det räcker med att hålla ett par fingrar tryckta mot den för att systemet inte ska behöva varna. Något jag märkte vid körning på blöt vägbana är att bakrutan, som saknar torkare, är extremt utsatt för smuts. Att C-stolparna är gigantiska gör knappast sikten bättre.

Fiat 500e är en bil som är stolt över att vara italiensk. Räckvidden uppges vara 320 kilometer vilket stämmer om man rör sig i stadstrafik. Ska man iväg på långkörning är strax över 200 kilometer en mer sanningsenlig siffra. Det finns små elbilar som har bättre räckvidd och ett lägre pris. Med det sagt är 500 en bil som passar bäst med el-drivlina och den är ett oerhört charmigt komplement till familjer i behov av en andra, mindre bil på uppfarten.

BETYG
Helhet
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.