Test: Hyundai Tucson Hybrid
Hyundai Tucson Hybrid (2021)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin + elmotor, totalt 230 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,3 sekunder
Toppfart: 193 km/h
Vikt: 1634 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4500/1650/1865 mm
Pris: 329 900 SEK
(Testbil ca 384 900 SEK)
Högsta Växeln provkörde för första gången nya Hyundai Tucson under en heldag i Stockholm i slutskedet av 2020. Chefredaktör Marcus sade då att modellen är ett kvitto på sydkoreanernas marknadsmässiga klassresa: “Märket har gått från att tillverka bilar vars enda uppgift var att ta en från A till B för minsta möjliga peng till att erbjuda genuint bra bilar med premiumkänsla.” Nu är tiden kommen för att mer ingående undersöka hur väl Tucson står sig i det ständigt växande crossover-segmentet av mellanstora bilar såsom Volvo XC40 och Volkswagen Tiguan. Vi lägger i Högsta Växeln och beger oss norrut på långfärd!
Särskilt viktigt för en SUV av dess storlek är, i min mening, hög åkkomfort och praktikalitet. Tur är väl då att nya Tucson utmärker sig i positiv bemärkelse på de båda punkterna. Testexemplarets hybriddrivlina, utan sladd, med 230 hästar och 350 Nm vrid balanserar hela tiden bensin- och elmotorn i en perfekt avvägd symfoni; övergångarna de två emellan är knappt märkbara och batteriet ger en extra skjuts från stillastående läge vilket är särskilt välkommet i tätortstrafik. Bilen går också riktigt tyst, även då bensinmotorn kickar igång, vilket ingjuter en raffinerad känsla av lyx. Något som bör nämnas är emellertid att chassit känns aningen stötigt på ojämnt vägunderlag, men som helhet placerar sig ändå bilen i segmentets toppskikt.
Tucson imponerar även komfortmässigt i motorvägshastighet. Kupén isolerar väl mot oljud utifrån och bilen går riktigt komfortabelt i höga farter. Någonting som höjer betyget är också en riktigt trivsam interiör av genomgående hög kvalitet. Visst, inredningen är, i jämförelse med sina europeiska premium-konkurrenter, smått plastig, men designen är snygg, väl genomtänkt och fullmatad med smarta funktioner.
Testbilen var exempelvis utrustad med uppvärmningsbara samt ventilerade framsäten, 3-zons klimatanläggning och en förvånansvärt rymlig baksätesrad med elektrisk uppvärmning. Någonting jag fick erfara under min resa från Uppsala till Umeå var också hur pass bekväma läderstolarna framtill är. Trots nästintill 60 mil i ryggsäcken, enkel väg, kände jag mig inte alls sliten i kroppen vilket i mitt fall får betraktas som en raritet. Bagageutrymmet à 616 liter är också väl tilltaget – perfekt för den större familjen på bilsemester.
Konkurrenter
Volvo XC40
Volkswagen Tiguan
Totota RAV4
Peugeot 3008
Det skall också sägas att nya Tucson begåvats med en tilltalande exteriör. Karossen pryds av otaliga veck och kanter, vilket närmast för tankarna till en Lexus, medan de prismaliknande framlyktorna som integreras med grillen inte liknar någon annan bil. Designen är långt ifrån konventionell, men den sticker i varje fall ut från mängden.
Allt är emellertid inte frid och fröjd. Efter flertalet dagar av intensivt körande görs det tydligt att Tucson kommer med flertalet störningsmoment. Infotainmentsystemet kontrolleras mer eller mindre uteslutande genom den 10,25 tum stora touchskärmen som dominerar mittkonsolen och instrumentpanelen, något som framförallt är distraherande vid aktiv körning. Lane assist-systemet är likaså aningen aggressivt för min smak och bilens utanpåliggande radarsensorer tycks gå på strejk så snart väderleken pekar på nederbörd.
Hyundai Tucson är, ovan tillkortakommanden till trots, ändock en av klassens mest prisvärda bilar med ett startpris på 329 900 i hybridutförande och ett lysande värdeerbjudande sett komfort, praktikalitet och design. De som inte är i omedelbart behov av en ny bil gör emellertid nog bäst i att hålla på pengarna tills den kommande laddhybrids-versionen lanseras denna vår, modellseriens förväntade storsäljare – om inte annat för att utvärdera de olika alternativen.
Betyg
Sammanfattning
Nya Hyundai Tucson reflekterar Sydkoreanernas tydliga klassresa de senaste åren. Den är komfortabel, praktisk och väldesignad, med en genomgående premiumkänsla. Allt detta till ett oerhört konkurrenskraftigt pris.