Test: Volkswagen T-Roc Cabriolet
Volkswagen T-Roc Cabriolet R-Line
Motor: 1,5-liters 4-cylindrig bensinmotor, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: Sjustegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 9,6 sekunder
Toppfart: 205 km/h
Vikt: 1 540 kg
Mått (längd/höjd/bredd):4268/1811/1522mm
Pris: 393 900 SEK (testbil cirka 481 500 SEK)
När hösten lägger sig som ett fuktigt och kallt täcke över oss, är det lätt att tappa modet. Nu är det slut med rena karosser, tystlåtna sommardäck och fällda suffletter. Eller måste det vara så? Frågar man Volkswagen är svaret nej, vad gäller att köra nedcabbat. Enligt dem är nyckeln till bilåkande under bar himmel densamma som till bilismen i övrigt – man kan göra det med en SUV! Japp, Volkswagens enda modell med fällbart tak är nya T-Roc Cabriolet, som intar en av Land Rover övergiven marknad. Med ett pris som vida understiger cabbade Evoques dito, hoppas tyskarna kunna charma alla praktiskt lagda svenskar som vill känna vinden i håret. Det har blivit dags att lägga i Högsta Växeln och recensera nya T-Roc Cabriolet!
Det här med pris är så klart inte så enkelt att T-Roc ens hade konkurrerat med Evoque, om de funnits på marknaden samtidigt. Medan en Range Rover utan tak kan anses vara riktad mot en ung och välbetald kundgrupp som främst vill åt varumärket, kan man tänka sig att Volkswagens marknadsavdelning snarare föreställt sig en köpare som vill ha en stadsjeep för det lätta instegets skull.
Konkurrenter
Presenter till barnbarnen
Andelslägenhet i Spanien
Pelargoner
Guldpläterade löständer
Guldpläterat boule-set
Det är åtminstone min gissning, som är baserad på alla reaktioner jag tagit emot av andra på gatan. En uppskattning av medelåldern på de uppåtriktade tummar som jag har fått slängda mot mig, säger mig att målgruppen för T-Roc Cabriolet inte är mycket yngre än Bockstensmannen.
Att det här inte är ett högbygge avsett för terrängkörning, eller egentligen något annat än att underlätta insteget, avslöjas dessutom av att bilen enbart erbjuds med framhjulsdrift. Som Joel påpekade efter att ha provkört den gör det föga för körglädjen, åtminstone med en 150-hästarsmotor och dubbelkopplingslåda som enda drivlinealternativ. Bilen är inte på något sätt så seg att man hindras i vardagstrafiken, men den misslyckas helt och hållet med att förmedla känslan av att man rattar något lite speciellt.
Att så är fallet är emellertid inte bara av ondo. Jag körde ganska långa sträckor på kurviga småvägar, och vridstyvheten i T-Roc Cabriolet är faktiskt förvånansvärd. Den känns nästan som en vanlig liten stadsjeep, särskilt med det väl ljudisolerade taket på. När solen tittar fram tar det blott nio sekunder att fälla suffletten, och att fälla upp den igen vid regn går nästan lika snabbt. Detta kan man göra i farten, så länge man inte kör över 30 knyck.
Med tanke på hur pass turbulensfri sittbrunnen är även i motorvägsfart skulle man kunna tro att den inbitna cabåkaren aldrig skulle vilja fälla upp taket, ens vid kraftig nederbörd. Så fort vindrutetorkarna tvingas arbeta med mer än lite duggregn hamnar vattendropparna dock tyvärr på förarens sidoruta, där de pressas uppåt av vinden för att sedan falla ned i bilen.
Det här är dock ett obetydligt minus för de flesta köpare, som i stället kommer att kunna njuta av en bil där allt på Volkswagen-manér fungerar som det ska. Tack vare möjligheten att montera dragkrok kan par utan barn – eller kanske med utflugna sådana och barnbarn som får plats i baksätet – ha en T-Roc Cabriolet som enda bil.
Med ett grundpris för basmodellen på under 350 tusen kan det här mycket väl bli en hit bland de som haft flyt med tjänstepensionen. En fullsmetad R-Line för knappa halvmiljonen (som testbilen) lär dock bli en rar syn på vägarna, även om den bara kostar en bråkdel av vad en lägenhet på Solkusten gör.
Bygg din egen Volkswagen T-Roc Cabriolet här!
Betyg
Sammanfattning
Volkswagen T-Roc Cabriolet lyckas hyfsat med att kombinera känslan av frihet hos en cab med den faktiska friheten i en bil som går att använda till vardags. Köregenskaperna är trevliga, men inte över huvud taget upphetsande; därför kan man vara säker på att lösgaddarna håller sig på plats när det börjar svänga.