Test: Volkswagen Golf GTI TCR

Volkswagen Golf GTI TCR (2019)
Motor: 2,0-liters, I4, bensin, 290 hästkrafter, 380 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,6 sekunder
Toppfart: 260 km/h
Vikt: 1430 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4268/1799/1482mm
Pris: 449 900 SEK (Testbil ca 500 000 SEK)

Volkswagen Golf är modellen som har skapat ett helt segment och GTI är varianten som var en av de första bilarna att erbjuda (relativt) mycket prestanda i ett vardagligt paket. Idag finns det fler varianter av Volkswagen Golf än det finns golfbollar på Brohof; syftet är att kunna tilltala en så bred målgrupp som möjligt. Det finns allt ifrån något kontroversiella Golf TDI som är rena definitionen av bil till Golf R som tydligen gör sig till en bra flyktbil vid rån. Utöver det pumpar biljätten ut diverse specialversioner av den klassiska GTI:n. Den senaste heter Volkswagen Golf GTI TCR och är den snabbaste GTI:n någonsin; den är döpt efter banbilen med samma namn. Låt oss ta reda på om den lever upp till sin namne genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Volkswagen Golf GTI TCR.

Listan över det som skiljer en GTI TCR från en vanlig GTI är knappast svindlande. Först och främst är det kosmetiska detaljer som exempelvis en TCR-takvinge, skalstolar, klistermärken. Bilen är dessutom 20 mm lägre, har en diffbroms och rejäla bromsar fram. Sanna entusiaster kan alltså direkt se vad det rör sig om. Precis som namnet antyder är den en fräckare GTI och den hamnar någonstans mellan instegsmodellen och toppvarianten Clubsport S (som visserligen inte säljs längre). Den är den sista varianten av Golf GTI innan den åttonde generationen dyker upp och är alltså en avskedsmodell med lite fräckare ambitioner, något som det smattrande avgasröret ger nys om.

Det mest intressanta med Golf GTI TCR är – föga förvånande – upplevelsen bakom ratten. Den erbjuds endast med Volkswagens DSG-låda (precis som bilen den är döpt efter) och effektmässigt ligger den i toppskiktet. Trots att den ”bara” har 290 hästkrafter (att jämföra med Clubsport S 310) är TCR den snabbaste GTI:n någonsin med en 0-till-100-tid på 5,6 sekunder och en toppfart på 260 knyck. Det faktum att TCR är lägre ger en tydlig indikation på vad bilen är till för – att köra som man vore en touringbilsförare. Hela bilen känns betydligt vassare än en ordinarie GTI och inger ett betydligt seriösare intryck. Den är otroligt tillmötesgående och lätthanterlig vilken gör att den är både rolig och lätt att köra fort. Valfri kurva kan tas i valfri hastighet och på ett eller annat sätt kommer man ut på andra sidan helskinnad.

TCR är dock inte lika rå som man kanske förväntar sig. Den är fortfarande mjuk och bekväm i lägre hastigheter trots sina enorma fälgar. Den utstrålar enorm kompetens utan att kompromissa på det som gör den till en ytterst lämplig vardagsbil. Den lever inte nödvändigtvis upp till sin namne i det hänseendet men i slutändan gör det den till en bättre bil. Golf GTI TCR är förbannat bra och är på sätt och vis den ultimata GTI:n – en praktisk bil som är skitkul att köra men med extra krydda. Dock inte så mycket krydda att svenska smaklökar säger ifrån.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Volkswagen Golf GTI TCR är ett värdigt avslut den sjunde generationen GTI. Den är inte lika extrem som man kanske tror, men det gör den helt enkelt bättre.