Test: Renault Megane R.S. Trophy

Renault Megane R.S. Trophy
Motor: 1,8-liters, 4-cylindrig, bensin, 300 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,7 sekunder
Toppfart: 255 km/h
Vikt: 1430kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4364/1875/1435mm
Pris: 344 900 SEK (Testbil ca 366 700 SEK)

Renault Megane är märkets funktionella halvkombi. Den fjärde generationen, som också är den nuvarande, kom till Sverige under 2016. Nu har Renault släppt den klart kryddigare R.S.-versionen som ska konkurrera i det snabba-halvkombi-segmentet. Den ”vanliga” R.S. har 275 hästkrafter att bjuda på men för den som anser att det behövs mer krut erbjuds även en Megane R.S. Trohy som producerar hela 300 hästkrafter. Det innebär att den är ett seriöst hot för flera konkurrenter, men räcker den höga motoreffekten för att ta hem pokalen? Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Renault Megane R.S. Trophy är den vildaste busen i gänget.

Jag anser att den vanliga Megane, med ett motorval som inte ens skulle kunna upphetsa en förvirrad pensionär, ser överraskande stilren ut. Den har svepande fram- och bakljus och en välproportionerlig siluett. Med det sagt råder det ingen tvekan om att bilen ser ännu bättre ut i R.S.-utförande. Detaljer som flaggformade dimljus och ett, mittcentrerat, utblås bak förhöjer den sportiga utstrålningen. Att testbilen lyste i den kvällssols-orangea exteriörfärgen gjorde inte blickar från förbipasserande människor mindre förekommande. En detalj som dock framstod som synnerligen udda var fälgarna, eller snarare färgen på dem. Några delar var nämligen färgade i en röd kulör som inte smälte in med någon annan exteriördetalj på bilen. Detta var naturligtvis en oturlig kombination med den orangea färgen och kan lyckligtvis undvikas med ett annat val av fälgar eller färg.

Interiören pryds av fler röda sömmar än vad som används för att sy ihop en röd galaklänning. Stolarna är skålade och omfamnar kroppen som en kokong, utan att vara så hårda att ryggen kräver en genomgång av en kiropraktor efter varje åktur. Ratten är beklädd i alcantara vilket innebär att greppet om den är så bra att man skulle kunna tro att den vore insmord i superlim. Infotainmentsystemet är detsamma som sitter i flera andra Renault-modeller och det fungerar okej, men är relativt lågupplöst.

Så fort man trycker på startknappen hörs det att det sitter något speciellt under huven. Har man bilen i Race-läge mullrar den trevligt på tomgång, hörs rejält när gasen trycks i botten och smattrar som en kulspruta när gasen släpps upp. Megane R.S. Trophy låter fantastiskt bra, och ofta mer utifrån än vad man kan höra i kupén.

Den låter inte bara bra dock, utan den är även oerhört lekfull när man vill det. Vid fullt gaspådrag är det som att hålla sig fast på en mekanisk tjur. Megane R.S. Trophy är nämligen utrustad med det ännu hårdare och sportigare cup-chassit som standard. Det innebär att färden över ojämnheter är stötig men att den ligger klistrad mot asfalten i kurvor, oberoende av hastighet. Det känns hur turbon jobbar och ibland kan det ta någon sekund innan den börjar röra på sig, men när den väl är igång så försvinner man iväg illa kvickt. Det märks att Megane R.S., särskilt i Trophy-utförande, är en genuint snabb bil.

När det kommer till komfort har Megane R.S. inte särskilt mycket att komma med. Som tidigare nämnt gör cup-chassit bilen stenhård och man känner allt, och jag menar verkligen allt, som sker under däcken. Styrningen är relativt tung vilket naturligtvis förhöjer den sportiga känslan men det sänker även komforten rejält. I motorvägsfarter är vägljudet olidligt högt och på spåriga vägar hoppar den runt som en nervös kanin. Vill man ha en bättre anpassad vardagsbil bör man titta på de prestandainriktade Golf-modellerna.

Renault Megane R.S. Trophy checkar alla boxar för vad en prestandainriktad halvkombi ska vara. Den är snabb, relativt rymlig, rolig att köra och rimligt prissatt. För cirka 350 000 kronor får man en bil som är drömmen för alla unga som bär kepsen bakochfram. 300 hästkrafter på framhjulen innebär en minst sagt vild färd, oberoende om man är på väg till mataffären eller ute på öppna landsvägar. Megane R.S. Trophy är helt klart en av de busigaste vildarna i gänget.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Renault Mégane R.S. är en lekfull buse. Den är oerhört körglad och upplevs alltid som vild. Är det dock komfort man är ute efter finns det många bättre alternativ.