Subaru har två typiska kännetecken. Märket är nämligen ledande inom symmetrisk fyrhjulsdrift och utvecklingen av boxermotorer. Den största bilen i Sverige heter Forester och den har funnits på marknaden så länge jag har varit i livet, det vill säga sedan 1998. Nu har den femte generationen visats upp och den här gången handlar det om en hybrid. Nya Forester kommer att lanseras i höst men eftersom den redan har släppts på andra marknader erbjöds vi att testa bilen redan nu. Jag tog mig ner till Köpenhamn för att provköra nya Subaru Forester runt de platta, danska landskapen.

Vad är nytt?
– Hybriddrivlina
– Bygger på helt ny plattform
– Uppdaterad design och interiör
– Nya, förbättrade säkerhetssystem

Subaru är störst i världen på fyrhjulsdrift och det gör att många av modellerna är mycket kompetenta i terräng. Forester har relativt hög markfrigång vilket innebär en naturligt bra framkomlighet. Femte generationen Forester är ny från grunden och bygger på något som märket kallar för Subaru Global Platform som delas med Impreza och XV. Det innebär att bilen nu har blivit lite längre, bredare och aningen lägre än tidigare, men tro inte att det handlar om några sportbilsegenskaper för det.

Designmässigt är nya Forester förhållandevis lik den föregående generationen trots att allt är nytt. Det är alltså inte tal om några spektakulära förändringar utan det som skiljer sig mest är bakdelen och särskilt de bakre ljusen. Den nya designen är aningen mer svepande och mindre flyttkartongs-liknande än tidigare. Om den har blivit vackrare är upp till var och en att bedöma själva men den kommer antagligen inte att vinna några skönhetspriser. På insidan är det en blandning av högkvalitativa material, och en utdaterad look. Varför finns det exempelvis en liten skärm med information ovanför infotainmentsystemet? Det skulle tveklöst vara en mer lättnavigerad miljö om de två skärmarna bakades ihop till en.

Motor:
Bensin, 150 hästkrafter, 194 newtonmeter
El, 17 hästkrafter, 65 newtonmeter

Väl bakom ratten på nya Forester märks det snabbt att den är en hybrid. När vi rullade ut från parkeringsgaraget i närheten av Köpenhamns flygplats skedde det nämligen under total tystnad. Elmotorn är relativ liten och producerar cirka 17 hästkrafter. Det handlar alltså inte om några betydande sträckor på ren el utan snarare ett komplement till den 2-liters bensinmotorn som producerar 150 hästkrafter, och det behövs. Forester känns, trots en hjälpande knuff från elmotorn, inte särskilt snabb vid acceleration. Vid låga varv händer det inte mycket, utan man får vänta på att CVT-lådan har vaknat till liv innan bilen rör på sig.

Teststräckan initierades på motorvägen och där märktes det att Forester är lika stabil som ett tåg oberoende av fart. Det sipprar även in minimalt med vägljud och motorn håller en låg ljudnivå så länge man håller sig i nedre delen av varvtalsregistret, det upplevs överlag som väldigt tyst i kupén. Övergångarna mellan el- och bensindrift märks av då och då i form av ett litet skutt och det hade definitivt förhöjt komforten om det lilla hoppet hade eliminerats. Subaru har omarbetat stötdämparna och det råder ingen tvekan om att nya Forester är bekvämare än en vattensäng oavsett underlag. En del av körsträckan gick genom ett område med enbart kullerstensvägar. Stötdämparna sög upp alla små ojämnheter utan problem och färden var allt annat än ryggradsknäckande.

Priser:
Base – 374 900 kronor
Active – 399 900 kronor
Ridge – 429 900 kronor
Summit – 449 900 kronor

Subaru Forester e-Boxer är en bil för en trogen kundkrets som uppskattar den för vad den faktiskt är, en mångsidig, säker och komfortabel arbetshäst. Tyvärr involverade provkörningen ingen terräng men jag är helt säker på att den hade briljerat på allt från gropiga grusvägar till djup lera, samtidigt som den nya hybriddrivlinan ökar prestandan och sänker förbrukningen. Orderböckerna är öppna för allmänheten men den som beställer en nu får vänta till september när bilen börjar byggas innan den kan parkeras på garageuppfarten.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.