Jeep Renegade Limited
Motor: 1,3-liters, 4-cylindrig, bensin, 150 hästkrafter, 270 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplinglåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,4 sekunder
Toppfart: 196 km/h
Vikt: 1320 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4236/1805/1667mm
Pris: 270 900 SEK (Testbil ca 290 000 SEK)

Jeep Renegade är minstingen i märkets modellutbud. Den är Jeeps tolkning av vad ett modernt, unikt och tufft transportmedel är. Den är utan tvekan en bil som ska spela på känslor och som ska kunna knyta band till ägaren. Trots storleken ska Renegade kunna tackla natur även bortom asfalten. Jeep är trots allt starkt förknippat med framkomlighet och terrängduglighet, och historien har bevisat att det är där bilarna briljerar. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Jeep Renegade är så robust som den försöker vara.

Designen är nyligen uppdaterad, och det märks. Lamporna fram är helt nya och grillen ser nu mer stilren ut än någonsin. Fronten ser onekligen kaxig ut och det faktum att all belysning är LED ger ett lika modernt och stilrent intryck som ett nyrenoverat designkök. Om man går runt och beskådar bilens bakre del märker man snabbt att den typiska X-formen i bakljusen är kvar. Enligt mig utstrålar inte bakdelen samma karaktär och stöddiga uttryck som fronten ger ifrån sig. Framifrån ser bilen helt enkelt oerhört bra ut, och det kommer definitivt att locka kunder som strävar efter något iögonfallande. En häftig detalj jag vill nämna är dock bakljusens 3D-effekt som syns tydligt på nära håll.

På insidan finner man en tämligen avvägd blandning mellan tekniska påhitt och konventionella knappar och vred. Klimatanläggningen styrs exempelvis via fysiska knappar och instrumentbrädan består av två konventionella tavlor som visar hastighet och varv. I mitten av tavlorna sitter dock en relativt stor skärm där flera av bilens inställningar kan göras och hastighet, temperatur och annan information visas. Infotainmentsystemet flyter mestadels på men kan ibland få någon mindre släng av Alzheimers som om den glömt vilket kommando den ska utföra och fryser då i några sekunder innan något händer. I övrigt är det enkelt att hitta var alla knappar och spakar sitter men på vissa ställen kan interiören kännas plastig och allt annat än robust och tålig.

När det kommer till köregenskaper finns det en stor elefant i rummet som jag måste påpeka och det är det faktum att den Renegade jag körde var tvåhjulsdriven. Det är nämligen så att endast den största bensinmotorn med 180 hästkrafter, samt de två dieselmotorerna går att få med fyrhjulsdrift. Det gör att Renegade med framhjulsdrift, föga förvånande, inte är i närheten av så terrängduglig som designen antyder. Visst har den fortfarande bra markfrigång för att vara en sådan liten bil och de korta överhängen gör att man förmodligen kan köra över en och annan stubbe. Sanningen är dock att färre än antal människor som har surströmming som favoritmåltid kommer att köra sin Renegade i terräng.

På vägen känns Renegade hyfsat flink och den klarar även av lite kurvigare vägar relativt bra eftersom den är, och upplevs som en liten bil. Något annat som bidrar till den lätthanterliga känslan är vikten. Renegade väger 1320 kilogram vilket är oerhört lite med tanke på att den trots allt klassas som en SUV. Något som förstör upplevelsen bakom ratten är dock dubbelkopplingslådan som är en av de sämre jag har stött på i en bil. Den upplevs nästan alltid som seg, oberoende om det är start från stillastående, vid en omkörning eller bara i rask stadstrafik. En riktig körglädjedödare med andra ord.

Jeep Renegade ser ut som en robust tuffing med en del moderna och stilrena inslag. Den är till för de som bryr sig om utmärkande och häftig design före den funktionalitet som annars brukar vara förknippat med just bilmärket Jeep. Den kantiga formen gör att det finns gott om plats för både förare, passagerare och packning trots bilens storlek. Ljudnivån vid körning är låg och motorn ger ifrån sig mindre ljud än en tassande katt vid normal framfart. Den är komfortabel att färdas i och stötdämparna är ställda så att man känner vägen utan att den upplevs som särskilt stötig. Alla de egenskaperna gör att Renegade, trots den usla växellådan, är en vettig bil. Vill man ha något som kan tackla terrängen får man leta vidare men håller man sig på vägen är Renegade tveklöst ett modernt, unikt och tufft val.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.