Volvo XC40 D4 AWD
Motor:
 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Vikt: 1733 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4425/1863/1652mm
Pris: 398 900 SEK (Testbil ca 469 700 SEK)

XC40 har visat sig vara en stor framgång för Volvo. Den minsta SUV:en Volvo någonsin byggt verkar ha fallit de flesta svenskarna i smaken och det står numera en XC40 vid varje gathörn innanför Stockholms tullar. Frågan är egentligen om denna lilla SUV är så bra att den rimligen kan bli folkhemmets naturliga val av transport. För att besvara den frågan lägger vi i Högsta Växeln och testar Volvo XC40 D4 för att se om Volvos senaste SUV har vad som krävs.

Något som Volvo under senare år lyckats med så är det design. XC40 är ingen banbrytande skapelse, men den kompakta och höga formen får bilen att se naturligt kaxig ut. Detta är något som kan komma till användning om man krigar mot en taxi vid filbyte eller om man vill imponera på svärfar. Designspråket har naturligt förts över från de större modellerna S90 och XC90, men känns på något vis lite mer ungdomlig. Kanske är det möjligheten att lackera bilen i två färger som gör att den andas ungdomlig seriositet vilket förmodligen uppskattas av majoriteten av dess förare.

Inuti XC40 känner man igen sig från Volvos övriga modellutbud. Digital instrumentering kommer som standard tillsammans med en väldigt stor pekskärm. Denna teknik gör att bilen känns modern, men tyvärr är inte materialvalen på samma nivå som i Volvos större bilar. S90 har till exempel en av premiumtillverkarnas bästa interiörer när det kommer till utformning och känsla, men XC40 tappar mycket av den taktila premiumkänslan. Hårdplast behöver man inte leta länge efter för att hitta och intrycket känns helt enkelt inte lika briljant som vi vant oss vid från Volvo.

Volvo XC40 slåss mot konkurrenter som BMW X2 och Jaguar E-Pace. Dessa två bilar är väldigt roliga att köra och frågan är om Volvo kan slå dem på fingrarna i den grenen? Svaret är både ja och nej. Styrningen är inte lika väl avvägd som hos varken BMW eller Jaguar och fjädringen är markant mjukare. Det som är förvånande är att Volvon är mycket mer behaglig att köra än både tysken och britten. Problemet som varken Jaguar eller BMW tagit på lika stort allvar som Volvo är att folk tror att de vill ha en rå och sportig körupplevelse i sin vardagsbil, när sanningen är att de egentligen inte vill ha det. Att ha en stenhård fjädring och ett chassi som inte viker sig en tum i en vardagsbil är lite som att alltid klä sig i lederhosen. På oktoberfest känns det helt rätt och är ganska skoj, men i alla andra situationer är det bara opraktiskt. Därför Är XC40 en fröjd att köra eftersom den helt enkelt är väldigt bekväm och känns mogen.

Dieselfyran på 190 hästkrafter är vad man nästan kan kalla industristandard. Det finns gott om vrid att hämta på låga varvtal och den 8-stegade automaten jobbar bra i stadstrafik vilket gör XC40 till en härlig kamrat när man tävlar mot elcyklar och skateboardåkare vid rödljusen på Söder. Vid hårdare press kan automaten tappa lite av sin förfining, men som tidigare nämnt är denna bilen i första hand en bekväm kamrat, inte något man tävlar vid Stockholm Open med. Motorn är det mest vettiga alternativet tillsammans med T3 (en gissning eftersom det är en motor som vi inte har testat) och den gör sitt jobb utan några problem. Den är lagom stark, jämförelsevis tyst vid normal körning och dricker mindre soppa än vad Bam Magera dricker alkoholfria drinkar (redaktionen hoppas på att Bam snart återgår till rehab och får hjälp).

Ska man summera Volvo XC40 D4 kan man enkelt säga att det är en bra, bekväm och praktisk SUV. Den klarar de flesta grenar bättre än sina konkurrenter och känns som en bil man verkligen kan leva med, lite som en rumskamrat som faktiskt städar efter sig och inte konsumerar illegala substanser. Det huvudsakliga problemet är egentligen priset, eftersom vår testbil skiljde sig oroväckande lite i pris mot en XC60 med samma motor och en rimlig mängd utrustning. Volvo XC60 är om något ännu bättre och tar man lite tips från r/wallstreetbets kan man säkerligen spara ihop de extra slantarna som behövs. Det är nästan ironiskt att konstatera det faktum att Volvo XC40 är riktigt kompetent, men Volvo gör ännu bättre bilar som inte kostar mycket mer.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
6
Körglädje
7
Valuta för pengarna
6
Relativ praktikalitet
9
Ha-begär
8
Relativ prestanda
7
Personlighet
8
Motorljud
6
Komfort
8
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.