Opel Insignia Country Tourer
Motor:
 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 210 hästkrafter, 480 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-växlad automatisk växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,2 sekunder
Toppfart: 228 km/h
Vikt: 1807 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5004/2093/1525mm
Pris: 335 900 SEK (Testbil ca 407 800 SEK)

Många bilmärken har en eller ett par modeller som ska uppfattas som lite tuffare och mer robusta än de andra. Receptet för att nå den känslan brukar vara att höja markfrigången med någon centimeter eller två och sätta på ett antal svarta plastdetaljer runt karossen. Ett praktexempel på detta är Volvo XC70. Den har länge varit, och är fortfarande, lika vanlig som Coca-Cola till en snabbmatsmåltid på de svenska vägarna. Vi har tidigare kört både Insignia i sedan– och kombiutförande och har varit imponerade av hur mycket bil man får för pengarna. Denna gång är det dags att testa Opel Insignia Country Tourer. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om några plastdetaljer och högre markfrigång kan göra den till nästa, robusta, storsäljare.

Jag har alltid haft svårt att förstå varför människor väljer att betala mer pengar för att exteriören ska se kraftigare ut. Jag har alltid tänkt att om man vill köra i terräng köper man en SUV och vill man frakta många människor och all deras packning köper man en kombi. Insignia Country Tourer försöker hitta en gyllene medelväg, en design som ska spegla ökad funktionalitet och därmed tilltala båda målgrupper. Insignia Country Tourers design är dock en lyckad blandning. ”Vanliga” Insignia är sannerligen stilren och diskret och Country Tourer lyckas behålla den stilrena designen, och samtidigt ge föraren en känsla av att han eller hon kan ta sig de sista metrarna till sommarstugan utan att blinka. Om man tycker att vanliga Insignia ser lika avskalad ut som en nakenråtta är Country Tourer ett klart mer passande alternativ.

Precis som vi har konstaterat i tidigare recensioner av Insignia så imponerar interiören. Högkvalitativt läder, sköna stolar och tydlig instrumentpanel hör till de starka sidorna medan spakarna och infotainmentsystemet uppfattas lika premium som ett par skor från fyndkorgen på Lidl.

Insignia Country Tourer är onekligen en stor och relativt tung bil. Den kan ta kurvor i samma fart som en lunkande joggare eftersom stötdämparna är inställda åt det klart mjukare hållet. Det medför dock att den alltid uppfattas som lika komfortabel som en massagestol, både i stan och på motorväg. Den mjuka, nästan gungande, komforten tillsammans med det robusta yttret gör att man som förare känner sig lugnare över diverse ojämnheter. Man kan ta farthinder lite snabbare än vad man brukar göra och man behöver inte väja för varenda grop i vägen.

Dieselmotorn med 210 hästkrafter är som förväntat inget fartmonster men den passar bilens övriga image utmärkt. Den känns aldrig slö och den åttastegade automatlådan gör ett bra jobb med att hålla kupén en så lugn miljö som möjligt. Ljudnivån i bilen är överlag lika låg som i en kyrka en söndagsmorgon, särskilt på motorväg där Insignia Country Tourer alltid levererar en trivsam och sansad atmosfär.

Som tidigare nämnt bjuder Insignia på otroligt mycket bil för pengarna och Country Tourer-versionen är inget undantag. För lite över 400 000 kronor får man en nästintill fullutrustad bil som är komfortabel och kan lasta som ett fraktfartyg. Bagageutrymmet är enormt och vill man fylla upp alla sätesplatser med människor går det att göra utan att behöva såga av någons ben för att få plats.

Opel Insignia Country Tourer är en stilren och robust bil som ger ifrån sig en ”jag är inte rädd för trottoarer och potthål”-känsla. Den är en bil som man gärna kör iklädd gummistövlar snarare än loafers och som passar bättre ståendes utanför en bondgård än parkerad framför en galleria i innerstaden. Opel har ansträngt sig för att hitta en medelväg mellan funktionalitet och attraktiv design, och de har lyckats väl. Insignia Country Tourer har alla förutsättningar att bli nästa, robusta, storsäljare.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
6
Körglädje
6
Valuta för pengarna
9
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
7
Relativ prestanda
7
Personlighet
7
Motorljud
9
Komfort
8
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.