Opel Insignia Sports Tourer
Motor:
 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 260 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatväxellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 245 km/h
Vikt: 1772 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4986/2093/1500mm
Pris: 327 900 SEK (Testbil ca 390 000 SEK)

Opel har överraskat både potentiella kunder och en kräsen press under de senaste åren. En bil som nyligen har tagit plats på listan över att vara överraskande bra är nya Insignia. Vi har tidigare testat den i sedanutförande, då med en dieselmotor med 170 hästkrafter vilket är så mellanmjölkigt det bara kan bli. Opel har dock inte bara haft gråhåriga, icke arbetande damer och herrar i åtanke när de utvecklade modellen. Det finns nämligen en version med en bensinmotor som producerar 260 hästkrafter. Vi har prövat den i kombiutförande, eller som Opel kallar det, Sports Tourer. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om en prestandakombi från Opel är den mest prisvärda familjemissilen man kan köpa.

Opel Insignia Sports Tourer är en väldigt stilren men samtidigt diskret bil. Det finns inga fejkade insug eller någon onödigt stor vinge som överdriver det faktum att bensinmotorn gör den till en förhållandevis snabb maskin. Det enda jag lade märke till som avslöjade att man inte tittar på en eko-diesel-Insignia var bromsoken som har en subtilt blå kulör med Brembo skrivet på. Det är en typisk sådan detalj som gör att nördiga bilentusiaster, som jag, inser att det inte sitter någon obetydlig motor under huven.

Designmässigt är Insignia i kombiutförande enligt mig en av de vackrare bilarna på marknaden. Vilken vinkel man än betraktar den från uppfattas den alltid som lika stilren som en specialdesignad kökskniv. Vissa kanske skulle argumentera att den inte ser tillräckligt tuff och aggressiv ut men den slanka formen bidrar enligt mig till att den är något man gärna vilar ögonen på.

Interiören är en blandning av trivsam kvalitet och frustrerande irritationsmoment. Alla knappar känns högkvalitativa och stolarnas läder gör att sätena är fenomenalt sköna att placera baken i. Dock känns det som att jag tar tag i en billig plastleksak varje gång jag vidrör blinkers- och vindrutetorkarspakarna. En annan detalj som drar ner på det annars imponerande helhetsintrycket är infotainmentsystemet som är krångligare och särskilt fulare än många andra system.

260 hästkrafter låter som att det skulle göra vem som helst barnsligare än den busigaste ungen på ett kalas. Det stämmer till viss del men ibland känns Insignia Sports Tourer inte så lätthanterlig som man skulle vilja. Jämfört med en BMW i liknande storlek upplevs den snarare som en tung kula som rullar ner för en brant backe. Den får snabbt upp fart och åker stabilt över marken men vill ogärna bli styrd åt något håll. De 260 hästkrafterna gör att accelerationen känns kvick och smidig, och en omkörning går alltid lika obehindrat som det är för Zlatan att träffa öppet mål.

Komforten är en stor del av upplevelsen som Insignia bjuder på. Det märks särskilt på motorväg där man, oberoende av fart, färdas lika bekvämt och stabilt som i en snabbtågsvagn. Ljudnivån är låg och stötdämparna uppfattas aldrig som för hårt inställda. Den mjuka gången gör dock att Insignia uppfattas som tämligen tung i kurvorna. Visst är den snabb när det kommer till accelerationen men på slingriga vägar märks det att den hellre hade tillbringat sin tid på långa, raka motorvägssträckor i hög fart.

Opel Insignia Sports Tourer är tveklöst en av de mest prisvärda bilarna man kan köpa. Med bensinmotorn med 260 hästkrafter blir den en fenomenal långfärdsmissil på fyra hjul. För under 400 000 kronor får man tillräckligt med utrustning för att Audi ska börja skämmas och nog med plats för att det ska bli svårt att motivera köpet av en SUV. Insignia i kombiutförande är en genuint bra bil som passar in på den svenska marknaden lika bra som Carola själv. Jag tror inte att det dröjer länge innan den blir en mycket vanlig syn ute på vägarna, och jag hoppas för allas bästa att valet faller på bensinmotorn med 260 hästkrafter. Opel Insignia Sports Tourer – en överraskande motorvägsmissil.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
6
Körglädje
7
Valuta för pengarna
9
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
7
Relativ prestanda
8
Personlighet
7
Motorljud
7
Komfort
9
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.