Impreza är ett namn som väger tyngre än en sumobrottare och som för många ”är” Subaru. Märket förknippas med aktiva människor som ofta väljer gympaskorna framför Uggsen och i Imprezans fall rally framför svampplockning. Nya Imprezan har enorma skor att fylla rent historiskt medan Outback är mer av en stereotypisk Subaru. För att ta reda på hur nya Impreza ter sig och om uppdaterade Outback gör det den utlovar begav jag mig till Malmö. Låt oss ta reda på vad jag kom fram till genom att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Subaru Impreza och uppdaterade Outback.

Subaru Impreza:
Prestanda & Priser
1.6i Base/1.6i Active
-4-cyl Boxermotor, 1,6 liter, 114hk, 150 Nm, 0-100 på 12,4 sek

Från 214 900 SEK

2.0i Active
-4-cyl Boxermotor, 2,0 liter,156hk, 196 Nm, 0-100 på 9,8 sek

Från 259 900 SEK

När man tänker på Impreza tänker man även på motorsport och renodlad körglädje, två saker som får vilken entusiast som helst att flina. Nya Impreza är en bil i den konkurrenskraftiga golfklassen som erbjuder det där lilla extra som många rivaler saknar. Den är en av få bilar i segmentet med fyrhjulsdrift, och i Imprezans fall är fyrhjulsdriften permanent. På skånska regnbelagda landsvägar innebär det att man inte räds för att testa på rally-släktbanden, något som minst sagt uppmanar till dynamisk körning. Imprezan känns flyhänt, ivrig och är lagom snabb – en variant med fler hästkrafter hade dock inte suttit fel. Tyvärr är inte motorn särskilt raffinerad och CVT-lådan är motsatsen till spännande. En manuell låda kommer inte att erbjudas. Lyckligtvis är den rolig att köra och den erbjuder en känsla av tillförlitlighet två tungviktare när det kommer till att välja nästa kärra.

Subaru Outback
Vad är nytt?
-Uppdaterad front
-Ny fälgdesign
-Bi-LED strålkastare
-Kurvljus
-Filhållningsassistans
-Nytt infotainment
-Ny mittkonsol
-Uppdaterad motor
-Två nya kameror

Prestanda
-4-cyl Boxermotor, 2,5 liter,175hk, 235 Nm

Från 329 900 SEK

Outback är den modell som Subaru säljer bäst av – fyrhjulsdrift, generös markfrigång och en enorm mängd praktikalitet tilltalar onekligen oss nordbor. För att testa på fyrhjulsdriften gav jag mig ut rakt i den skånska bokskogen; lämningar av regn ledde till att skogsvägarna hade förvandlats till lervägar vilket gjorde mig aningen orolig. Jag må tycka att det är det kul att köra som en Subaru-förare, men jag har inte samma funktionella kläder så att åka fast hade varit ödesdigert. Lyckligtvis tog sig Outbacken an allt naturen satte i dess väg utan tillstymmelsen till problem. Bilen känns oerhört robust samtidigt som den är bekväm och sanslöst praktisk; det finns en anledning till att Volvo använde den som benchmark för sin succémodell XC70. Uppdateringarna är knappast revolutionerande men de gör en gedigen bil bättre. Dessvärre är vägljudet lite väl påtagligt i motorvägsfarter och motorn är inte riktigt så raffinerad som man kanske önskar.

Kortfattat är Impreza ett mer förarorienterat val i segmentet utan att göra avkall på de faktorer som en Svensson är ute efter. Den är praktisk, ser bra ut och erbjuder en hel del valuta för pengarna – något som lär locka till sig en del kunder. Förhoppningsvis får vi se en lite mer prestandaorienterad modell som tar vara på det briljanta chassit. Outbacken överträffar ens förväntningar när det kommer till hur kapabel den är och inbringar en känsla av äventyrslust. Samtidigt är den både bekväm och relativt körglad och den förtjänar en andra titt. Subaru hamnar ofta lite i skymundan men dessa två senaste tillskott förtjänar betydligt mer rampljus.

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.