ÅHVB Finalist #4: Volvo XC60

Konsten att bygga en utomordentlig bil som tillåts prissättas i samma kaliber som ett mindre hus är en bedrift. Att däremot ta fram en bil som är det bästa av alla världar till en i sammanhanget rimligare peng, det är en riktig bragd. Volvo XC60 är ett typexempel på hur en tillverkare kan kompromissa för att hålla nere prislappen, utan att det egentligen märks att något område har fått ta ett steg tillbaka.

När vi nu talar om att inte trycka på med hela artilleriet så verkar Volvo ha glömt det när det kommer till interiören. Med en enastående kombination av lyxiga material i symbios med väl integrerad teknik och funktioner lämnar XC60 nästan inget att önska. Till råga på allt är den inte ful när den placeras på garageuppfarten, till grannarnas avundsjuka förtret.

Med T8-motorn får vi ytterligare ett exempel på en briljant kompromiss. 407 hästars hybridmotor, men supermiljöbilsklassad. 5,3 sekunder upp till 100 knyck men räckvidd till jobbet utan att släppa ut en enda partikel koldioxid. Med autopilot kan du nöja dig med att bara ta dig från A till B, men när du vill bjuder körupplevelsen på många leenden.

För mig blir XC60 faktiskt inte en kompromiss, utan snarare en studie i en perfekt kombination av det du verkligen vill ha. Den lyckas kombinera praktikalitet med körglädje och finess på ett oerhört raffinerat sätt. Därför är Volvo XC60 årets Högsta Växeln-bil.

Klicka HÄR för att komma till omröstningen