BMW 530e iPerformance (G30)
Motor: 2,0-liters, I4, bensin, 184 hästkrafter, 290 newtonmeter, elmotor, 113 hästkrafter, 250 newtonmeter, systemeffekt 252 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,2 sekunder
Toppfart: Begränsad till 235 km/h
Vikt: 1845 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4936/1479/1868mm
Pris: Ca 526 000 SEK

Framtiden är elektrifierad och biltillverkare världen över börjar anamma den framtidssynen. BMW är en av tillverkarna som satsar stenhårt på en grönare framtoning i deras modellutbud. Deras (enligt Högsta Växeln) absolut bästa modell, 5-Serien har nyligen fått en plug-in behandling och BMW vill visa världen vad man är kapabel till när det kommer till miljöbilar. BMW 530e hamnar mitt i en myrstack av konkurrenter från Mercedes och Vovlo, men vill sticka ut genom att erbjuda ett mer körglatt alternativ. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta redo på om BMW 530e adderar ha-begär till den redan åtråvärda 5-Serien, eller om den bjuder på en upplevelse som mer liknar en kortslutning.

Föregående generations 5-Serie med hybrid-drivlina var ingen höjdare. Övergången mellan bensin och elmotor var ungefär lika smidig som Napoleon Dynamite på en blinddate vilket gav upphov till en minst undermålig körupplevelse. I generation G30 har man gjort sin läxa och lite till då samspelet mellan el och förbränningsmotor är fenomenalt. I lägre farter känner man knappt vilken motor som faktiskt arbetar vilket är ett ypperligt betyg för denna typ av bil. Finns det el i batteriet prioriterar 530e att köra avgasfritt och glider ljudlöst fram på både bakgator samt motorväg. Elmotorn känns inte särskilt trött och systemeffekten på 252 hästkrafter bidrar till att man både kan rädda polarisar och hinna i tid till dagis.

Körupplevelsen i BMW 530e kan bäst beskrivas som en tilltalande kompromiss. Man märker tydligt att vikten av de adderade batterier inte går att trolla bort, men samtidigt har 5-serien ett av världens bästa chassin vilket väger upp för den rådande övervikten. Även om bilen har ordentligt med kraft, ett bra chassi och trevlig styrkänsla leder miljöfokuset till att man uppmanas att köra snålt snarare än snabbt. Det är lite som att äga en familjekär Dobermann, den kan agera vakthund men vill mycket hellre ta det lugnt och mysa i soffan.

Köper man en plug-in-hybrid prioriterar man gissningsvis en av två saker. Antingen är det viktigt med ett starkt miljöpatos, eller så vill man ha optimal användarvänlighet. Miljöpatos har 530e så det ryker om det och som förare kan man stoltsera med att vara miljövän samtidigt som ett dussintal döda kor omfamnar föraren som valt läderklädsel. Användarvänlighet är egentligen den punkt där BMW:s plug-in-hybrid brister.

Anledningen är inte att bilen underpresterar mekaniskt, utan snarare räckvidden och vad som händer när batteriet är slut. Den teoretiska räckvidden ligger på 30 kilometer och i verkligheten hamnar man närmare 20. Detta är nästan hälften av vad som nu får anses vara branschstandard (50 kilometer). Batteriet tar därför slut fortare än en relation på Paradise Hotel vilket kan tyckas vara svagt sett till flera av konkurrenterna. När batteriet är slut är det upp till en stackars bensinfyra på två liter att dra hela ekipaget och förbrukningen skenar till en följd av detta. Har du inget batteri i bilen är det svårt att nå en förbrukning under en liter milen vilket känns konstigt i en på pappret ”supermiljövänlig” bil.

BMW 530e är en fenomenal bil men en bristfällig plug-in-hybrid. Räckvidden och vikten gör att den som söker ett vettigt alternativ för att resa på el bör söka sig någon annanstans. Vill man däremot köra en av världens bästa bilmodeller och samtidigt skryta för grannarna att man tar sitt miljömässiga ansvar, då är BMW 530e den perfekta bilen för dig.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
9
Komfort
9
Körglädje
7
Relativ praktikalitet
7
Relativ prestanda
7
Valuta för pengarna
6
Ha-begär
7
Motorljud
6
Personlighet
6
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.