Test: Lexus GS F

2017 Lexus GS F
Motor:
5,0-liter, V8, 477 hästkrafter, 530 newtonmeter
Kraftöverföring:
8-stegad automat, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h:
4,6 sekunder
Toppfart:
270 km/h
Vikt:
1790 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
492/144/185 cm
Pris:
83 940 USD
(testbil cirka 86 300 USD)
Pris i Sverige: Från 1 020 000 SEK

Man kan argumentera för att det område som innoverar mest just nu är bilindustrin. Dock innebär inte nödvändigtvis alla miljarder kronor i utvecklingskostnader en bättre produkt, något som många bilentusiaster kan vittna om. Visst, bilar idag är avsevärt mycket bättre idag än för ett decennium sedan, men när det kommer till körglädje klår oftast subjektivitet objektivitet. Så, är det möjligt att bygga något gammeldags i dagens moderna värld? Lexus verkar tro det. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Lexus GS F.

Först och främst har vi utseendet. Lexus GS F är anmärkningsvärt oanmärkningsvärd. Fälgarna, de enorma bromsarna, och de fyra utblåsen är naturligtvis små ledtrådar, men de allra flesta lär ändå inte se något annat än en vit Lexus. Jag uppskattar den försiktiga exteriören och tycker att bilen påvisar en viss fysisk styrka, men mina ögon skulle kunna identifiera valfri bil från månen.

På insidan visar nästan-racing-stolarna och en större mängd alcantara varför det står ett stort ”F” på bakluckan. Den är lyxig men ändå något utdaterad, infotainmentsystemet är krångligt, och det finns till och med en CD-spelare. Jag är 21, och det är nästan före min tid. Om du inte känner för att tillägna större delen av din dag till att försöka ställa in GPS:en på din destination genom att använda den hyper-känsliga joysticken kan du alltid ringa Lexus Destination Service. Då får du äran att tala med riktig människa som hjälper dig på traven med det.

Det som utmärker Lexus GS F från sina tyska konkurrenter är huvudsakligen motorn. Den är en 5-liters V8-sugmotor. Det betyder att det inte finns någon turbo eller kompressor vilket resulterar i omedelbar respons, men nog med tekniskt babbel. GS F känns flink och med på noterna. Bilen svarar exakt när du vill det men inte med samma livlighet som en BMW M5 eller Mercedes-AMG E63. Dock är det lite att missa poängen med GS F att jämföra den med bilar som har mer än 100 fler hästkrafter och kostar betydligt mer. Kanske vore det rimligare att likställa den med en Audi S6 eller BMW M550i? Du köper inte en GS F för att herre på täppan, utan för att den frestar dig mer.

I en isolerad miljö briljerar Lexus GS F på alla subjektiva punkter. Den är inte explosivt snabb, men den känns ändå alltid tillräcklig. 0-100 km/h på 4,6 sekunder gör bilen knappast till någon slöfock, men den är relativt långt från de högsta hönsen. GS F utmärker sig dock när det kommer till chassit.

På något sätt har Lexus ingenjörer lyckats göra bilen, icke att förglömma en stor lyxsedan, imponerande lättfotad. Den krymper omkring dig och känns lika rörlig som Hermes. Under mina 180 mil med bilen upptäckte jag till min förvåning att bromsarna är tillräckliga för att sätta stopp för en oljetanker. När man bara glider runt känns GS F exakt som en Lexus bör: avslappnande, balanserad, och statsmannamässig. Den tuggar mil som en bäver tuggar trä.

Även om Lexus GS F knappast är någon klassledare när det kommer till prestandasiffror kan den mycket väl vara en av de mest glädjefyllda inom segmentet. Eftersom den är tamare än sina konkurrenter är den också mer tillgänglig och inte lika skrämmande. 477 hästkrafter till bakdäcken är mer än tillräckligt för vardaglig körning och kommer inte att leda till omedelbara dikeskörningar så fort vintern anländer.

Det faktum att det sitter en sugmotor under huven innebär att den känns trög på låga varv. Kraften kommer när man börjar närma sig varvstoppet och är ackompanjerat av ett (mestadels syntetiskt) motorljud som skickas ut i högtalarna. Jag har inget emot det eftersom ljudet ändå låter grymt bra, men bilen skulle kunna vinna några extra poäng från mer autencitet.

Lexus GS F är en mångfacetterad bil som verkligen utmärker sig när det kommer till väghållning. Den kan inte konkurrera med tyskarna på prestandafronten men den erbjuder ett mer tillgängligt och realistiskt paket. Bilen passar alldeles utmärkt för vardaglig körning med sin exceptionella komfort och praktikalitet med sin acceptabla kraft och mer avslappnade karaktär. GS F behåller den typiska Lexus-känslan, men med en gnutta wasabi. F:et må stå för ”Fuji Speedway”, men i ärlighetens namn är den bättre lämpad för allmänna vägar och den sporadiska tokaccelerationen när ingen tittar. Detta är precis också vad jag förväntar mig att de flesta GS F-ägarna kommer att göra. Lexus GS F är inte en bil för de som vill kunna skryta om att ha flest hästkrafter. Den passar istället den förståndige och gammeldags coole. Och det är inte nödvändigtvis något dåligt.

Översatt av Andreas Bergman.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Lexus GS F är en bil som tilltalar hjärtat och inte hjärnan. För inte överdrivet mycket mer pengar får man betydligt vassare prestanda om man tittar på tyskarna. Lexus GS F erbjuder ett briljant chassi, är tyst och bekväm när man så vill men har förmågan är verkligen ryta till. Det är cool på sitt sätt och framstår som oerhört vettig.