Förhöjda halvkombis med fräsig design säljer som vinterjackor på Nordpolen, och nu vill Hyundai roffa åt sig lite marknadsandelar i segmentet med hjälp av den helt nya modellen Kona. Vissa legobitar delas med koncernsyskonet Kia Stonic, men det handlar inte om två identiska bilar. Stonic innehåller flera delar från äldre modeller, medan Kona får ta del av nyutvecklade komponenter och en helt ny plattform. Har de dyra utvecklingspengarna gett resultat? Jag begav mig till Barcelona för att lägga i Högsta Växeln och undersöka om Hyundai har något att komma med i det konkurrenstyngda B-segmentet!

Något som direkt sticker ut är den 177 hästkrafter starka, fyrcylindriga turbomotorn som skickar kraft till samtliga hjul genom en 7-stegad dubbelkopplingslåda. Driv finns det gott om och lådan jobbar på bra i det tysta – kort och gott ett för segmentet ovanligt sofistikerat maskineri.

Priser
Ej officiellt för Sverige ännu. Brittiskt instegspris 16 195 £ (motsvarande cirka 174 000 SEK), cirka 24 500 £ för den kraftigare motorn (motsvarande cirka 260 000 SEK).

Vi fick även testa drivlinan på en lerig skogsstig som Hyundai benämnde terrängbana, men som i verkligheten inte var så mycket värre än sista biten fram till sommarstugan i Dalarna. Här bevisade koreanerna att Kona faktiskt klarar av viss terräng. Som en liten bergsget tuggade den sig upp för steniga sluttningar och leriga vattenpölar, utan minsta antydan till förlorad kontroll.

Fakta
– Helt ny modell i B-segmentet
– Baserad på helt ny plattform
– Fyrhjulsdrift och en för segmentet ovanligt kraftfull motor finns som tillval
– För klassen ovanligt stort utbud av assistanssystem och teknik
– Kommer som elbil senare

Den andra drivlinan som finns tillgänglig (för stunden) är en gullig liten trecylindrig turbo med 120 hästar, framhjulsdrift och manuell låda. Motorn presterar ungefär som förväntat. Kraften dyker inte upp förens efter 2000 varv där turbon träder in, och innan dess finns en hel del vibration. Det gäller alltså att hålla växelspaken i styr. Lådan är lyckligtvis av det bättre slaget, och i kombination med kopplingspedalen blir den lika lättmanövrerad som en sovande bebis. Med växelspaken fast placerad i tvåan och med en av Barcelonas krokigare bergsvägar framför näsan uppstår nästan lite körglädje, men den försvinner snabbt. Styrningen är lika död som en grillad kyckling och lika vag som Johan Rheborgs hårlinje.

Konkurrenter
Kia Stonic
Renault Captur
Citroën C3 Aircross
Nissan Juke

I övrigt är Kona en blandad historia. Passagerar- och förvaringsutrymmena är godkända men imponerar inte. Chassit är lite för stötigt. Det är lätt att hitta en bekväm sittställning. Interiören pryds av färgglada detaljer och en salig blandning materialkvaliteter. Tekniska leksaker finns det gott om, bland annat head-up display och trådlös telefonladdning. Filhållningsassistent och moderna säkerhetssystem är andra tekniska inslag.

Nya Hyundai Kona gör inte mycket fel, men inget överdrivet bra heller. Bilen landar någonstans i mitten av segmentet, men eftersom de svenska priserna inte är officiella ännu är det svårt att leverera något avgörande domslut. Konkurrensen är lika hård som Telias mut-policy efter Uzbekistan-skandalen, och med tanke på att bilen misslyckas med att sticka ut tillräckligt blir priset den avgörande faktorn. Inom en inte alltför avlägsen framtid anländer dock Kona som elbil, helt utan förbränningsmotor. Där kan vi snacka om att vara unik.