Test: BMW 430i Cabriolet
BMW 430i xDrive Cabriolet M-sport 2018
Motor: 2-liter, fyrcylindrig bensin, 252 hk, 350 Nm
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,4 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1785 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4638/1384/2017 mm
Pris: 538 000 SEK (Testbil cirka 696 700 SEK, se testbilens specifikation här)
Det finns få modellserier som kan mäta sig med mångsidigheten i nuvarande generationens BMW 3 och 4-serie. Man kan få bilen som familjekombi, sedan, halvkombi, coupé, 4-dörrars coupé eller som cabriolet med plåttak. De tre sistnämnda modellerna, som ingår i den marginellt mer prestigefulla (och dyrare) 4-serien, fick sig nyligen en släng nytt smink för att dölja åldersrynkorna (det är trots allt nästan fem år sedan bilen presenterades). Har maskeringen gett resultat? Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på det.
Så, vad är nytt? Det finns lite nya styling-tillval på in- och utsidan, lampor och plåt har fått sig en lättare uppfräschning och chassit är finjusterat. Dessutom finns digitala förarinstrument som tillval, infotainmentsystemet är uppdaterat och modellerna med fixerat tak har fått lite styvare fjädring för ökad sportighet. Förändringarna påminner snarare om en halvtimme hos min lokala frisör (som verkligen borde börja borsta tänderna) än ett riktigt ansiktslyft med läkare och skalpell.
Den BMW 430i Cabriolet vi testade var utrustad med samtliga uppdateringar förutom en – de digitala förarinstrumenten, som kostar cirka gurka 4000 spänn extra. Vår ärade chefredaktör Andreas Bergman körde lyckligtvis ett annat exemplar på presslanseringen i Tyskland tidigare i år, så jag bad honom att ge ett kort utlåtande till recensionen:
”De är snygga men tillför egentligen inget särskilt.”
De utseendemässiga uppdateringarna får du bilda dig din egen uppfattning om, men jag kan inte låta bli att påpeka att jag hade väldigt svårt för att uppskatta testbilens fälgar. Dessutom kan jag inte låta bli att titta snett på taklinjen, som i viss mån fläckar ner bilens annars så felfria design. Åh andra sidan hade många förbipasserande svårt att inte knäcka sin egna nacke för att få sig en extra titt på den blå-turkosa lacken, som, i kombination med den gräddvita interiören, ser lika flådig ut som en skaldjursplateau i Monte Carlo.
Återigen är jag mäkta imponerad. Om det finns en gren som BMW vill, och kan, prestera inom är det körupplevelsen. Chassit må vara snäppet träligare att hantera än coupéns, och styrningen känns aldrig riktigt rätt, men med taket nedfällt är detta snabbt lika bortglömt som fidget spinners snart kommer att vara. Jag tvekar inte en sekund på att bilen nästan skulle vara på samma nivå som en ändamålsbyggd sportbil om den hade haft en manuell låda, bakhjulsdrift och ett tredjeparts-avgassystem (en teori som jag hoppas få reda ut ordentligt i framtiden).
Om jag ska vara helt ärlig hade barnet inom mig hellre spenderat 80 lakan extra på den raka sexan, men för att vara en fyrcylindrig turbo är BMW 430i Cabriolet förbaskat trevlig. Ja, jag vet att en del av ljudet kommer ur högtalarna, men med taket nedfällt, fingertopparna på den högra växelpaddeln och foten planterad i gaspedalen (helst i en tunnel) kan man inte annat än att njuta. Detta måste ändå vara den rimligaste motorn i modellprogrammet sett till pris, prestanda, karaktär och förbrukning.
Se även:
Audi A5 Cabriolet
Range Rover Evoque Cabriolet
Audi A3 Cabriolet
BMW 435d
BMW 335d GT
BMW 320d
Eftersom 4-serie cabriolet är den enda modellen i klassen med plåttak har den något av en särställning. Med taket uppfällt glömmer man lätt bort att man faktiskt sitter i en cabriolet. Jag finner ingen som helst anledning till att man inte skulle kunna leva året runt med bilen, i synnerhet om du skaffar dig ett exemplar med fyrhjulsdrift. Baksätet är användbart (men inte mer än så), bagageutrymmet är förvånansvärt rymligt och bränsleförbrukningen är superrimlig. De enda klagomålen jag har är att takmanövern tar lång tid, endast kan genomföras i löjligt låga hastigheter och att en person av min längd (185 cm) slår i huvudet i taket vid insteg.
På väg för att lämna tillbaka bilen till BMW hade jag lust att släppa allt, ta första färjan till Tyskland och bara försvinna från radarn i något avlägset hörn nere på kontinenten med min nyfunna kärlek. I det stora hela finns ingen bättre kompromiss mellan njutbar sommarkärra och vardagsvagn. Bilen kanske inte passar som enda transportmedel i garaget om du har barn, men vet du vad? Adoptera bort dem och lägg pengarna som du sparar på en BMW 4-serie cabriolet istället. Den som verkligen älskar att köra kommer inte ångra sig (även om den som föredrar lyx och elegans kanske borde ta en titt på våra tester av Audi A5 och Mercedes C-klass).
Betyg
Sammanfattning
Uppdateringarna må vara mer smink än innehåll, men bilen lyckas ändå imponera i samma utsträckning som den alltid har gjort. Bäst i klassen att köra och användbar året runt. Den läckra interiören och attraktiva exteriören gör inte saken sämre.