BMW 530d (G30)
Motor: 3,0-liter, 6-cyl, turboladdad diesel, 265 hästkrafter, 620 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,7 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 1770 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4936/1479/1868mm
Pris: 499 000 SEK (Testbil ca 850 000 SEK)

Alfa Romeo, Fiat, Lancia. Tre märken lika italienska som La Dolce Vita och som man ser mer frekvent i landet som liknar en stövel mer än Tesla-förare som  ser ner på andra. Varför åkte jag då dit med en BMW? En bil från landet som uppfann bratwurst, lederhosen och sauerkraut? Jo, för att med hjälp av italiensk ståt och prål ta reda på hur mycket 7-serie man får när man köper en 5-serie. Att bilarna ser nästintill identiska ut råder det inget tvivel om, men hur det ut bortom förflackningen? Jag åkte till Milano, Comosjön, Venedig, San Marino och Portofino för att ta reda på just det. Låt oss se vad jag kom fram till genom att lägga i Högsta Växeln och roadtrippa med nya BMW 530d.

Att Milano är ett centrum för mode lär inte ha undgått någon som känner till begreppet fashionabel . Var man än vänder blicken möts man av pompösa typer i kläder som kostar mer än BMW:n jag hade till förfogande. Vår testbil var utrustad med Luxury Line-paketet som accentuerar 5-seriens (ja, du gissade rätt) lyxiga sida. I vimlet av svarta Mercor sticker faktiskt en grå 5-serie ut. Den  är tveklöst en modemedveten bil. Även om 5-serien inte har lika mycket pondus eller uttrycker lika mycket framgång som sitt storasyskon måste man alltid titta en extra gång för att försäkra sig om att det är just en 5-serie. ”Fake it ‘til you make it” känns som ett rimligt uttryck i detta sammanhang men det fanns aldrig en stund då jag kände att bilen var utanför sin komfortzon, inte ens i Milanos mest exklusiva kvarter. 5-serien är alltså minst lika elegant som 7-serien.

Efter att ha lekt mondän i en bil som inte var min egen var det Comosjön som stod på tur. Det är en plats där individer som George Clooney och Madonna har sommarstugor – en samlingsplats för världseliten. En ypperlig fläck för att se hur mycket klass 5-serien har med andra ord. I ett område där det finns villor för tiotals miljoner euro passar egentligen bilar som Rolls-Royce Ghost bäst in. Faktum är dock att majoriteten av bilar man ser är Fiat Pandor, givetvis med undantag av enstaka Ferrarin eller Lamborghinin. Om man ska tro George Clooney sitter väl dock alla med pengar och dricker espresso hela dagarna. Rent motormässigt är just en 530d inte valet för ”en-procenten ” men rent extravagansmässigt är 5-serien absolut av tillräckligt hög standard. Att vår testbil var lika välutrustad som en Schweizerkniv bidrog dock en hel del; allt från night vision till BMW Concierge Service till ett ljudsystem som hade fått Mozart att baxna fanns till förfogande. Bara för att man har mycket pengar innebär inte att man är slösaktig. Självfallet lär individer som tillhör den övre stratosfären lär köpa 7-serien, såvida de själva inte väljer att ratta farkosten. 5-serien är alltså nästan lika exklusiv som 7-serien även om BMW låtsas att så inte är fallet.

Efter Comosjön var det Autostradan hela vägen till Venedig som gällde. På den italienska motorvägen känner sig 5-serien som hemma – den raka dieselsexan på 265 hästkrafter räcker gott och väl. Samma körstil som tillämpas på tyska Autobahn kan nämligen tillämpas även på Autostradan. Den mjuka men fortfarande kommunikativa fjädringen tar sig an ojämnheter på ett mycket graciöst vis. Närvaron i ytterfilen är minst lika hög som i en 7-serie, förmodligen endast för att man luras när man tittar i backspegeln. De som är normalt bildade vet att det är omöjligt att köra bil i Venedig, istället är det båtar som gäller – något som bokstavligen sätter käppar i hjulet för ett medium som recenserar det förstnämnda. Venedig är känt som en otroligt konstnärlig stad, där tyska bilar absolut inte platsar – om man nu inte blickar åt det modernistiska hållet; en 5-serie är tidlös i designen och lika stilren som en linje: precis som storebror 7-serien.

Efter att ha försökt att finna 5-seriens konstnärliga sida i Venedig var det San Marino, ett av världens minsta länder, som skulle utforskas. Med en yta som är mindre än Stockholm och ett invånartal i klass med Ekerö är det nog ingen överraskning att det är exakt som Italien fast på en kulle. Likt San Marino är 5-serien isolerad och endast det mest väsentliga tillåts sippra in i kupén för att optimera balansen mellan körglädje och isolering. På den här fronten är, föga förvånande, 7-serien betydligt mer inställd åt det isolerade hållet medan 5-serien fortfarande är intresserad av att göra upplevelsen bakom ratten så trevlig som möjlig.

Portofino var nästa anhalt på resan; ännu en samlingsplats för världseliten – Italiens förra president, Silvio Berlusconi, har en villa här som är motsatsen till 5-serien. Oteknologisk, oinnovativ och gammaldags. Både 5-serien och 7-serien erbjuder precis lika mycket teknologi och innovation. Eftersom att  7-serien var först ut är det knappast förvånande att allt har implementerats i 5-serien. I Portofino stötte jag på ett antal 7-serier och även om den har mer pondus än lillebror är det knappast en fråga om vem som har minst komplex utan snarare än fråga om behov. Har man råd att köpa 7-serien är det egentligen ganska givet – ett flaggskepp är trots allt ett flaggskepp – men om man ska vara krass finns det bara en nödvändighet av det om man de facto har en chaufför.

Att tillbringa en vecka i Italiens mest exklusiva orter tillsammans med en BMW 5-serie som var luxuös som få konkretiserade mina aningar. I BMW:s fall har de slut på fantasi när det kommer till design. De har nämligen även slut på fantasi när det kommer till känslan de vill framhäva när man sitter bakom ratten . Det innebär alltså att en BMW 530d utrustad med Luxury Line är så pass lik en 730d att det leder till någon form av kannibalism. Man kan antingen se det som att 5-serien är en för bra bil för BMW:s bästa eller hylla dem  för att man kan få en mini-7-serie till ett mycket resonabelt pris. Nya 5-serien genom Italien – äpplet faller inte långt från trädet.

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.