I del 2 av vår roadtrip i Rumänien kunde ni läsa om det Concours d´Elegance som anordnades i Sinaia, och körning på en underbar bergsväg utan mål. Till råga på allt hade vi sällskap av Alex Sobran från Petrolicious. Vår resa visade sig verkligen bli lyckad, men den skulle bli ännu bättre.

Dagen som följde hade mycket att bjuda på. Den första anhalten var Oldtimer Studios som restaurerar veteranbilar. Affärsidén går ut på att täta individer kommer in med en säck pengar och ett gammalt rostigt vrak för att gå därifrån med en ”sprillans ny” veteranbil. Utöver att restaurera bilarna från grunden görs ofta också några små justeringar av bromsarna och annat säkerhetsrelaterat. Kunderna kommer från hela Europa och lockas av lägre priser än konkurrenterna i Tyskland och England.

Turen tog oss senare vidare till rumäniens rikaste mans bilsamling, Tiriac Collection. Den uppmärksamme läsaren kommer att minnas att det var hans Cadillac som vann pris på det Concours d´Elegance som vi närvarat på någon dag tidigare. Hans samling är minst sagt imponerande, även med internationella mått mätt. Där finns bland annat en Ferrari F40 och LaFerrari, en Jaguar XJ220, världens äldsta fungerande bil, Porsche 959, Mercedes-McLaren SLR Stirling Moss, och uppåt tio stycken Mercedes-Benz 600 som också råkar vara Tiriacs favoritbil. Samlingen uppskattas bestå av häpnadsväckande 400 bilar.

Det mest häpnadsväckande är dock inte antalet bilar, eller vilka de råkar vara för den delen. Det allra häftigaste är att Tiriac har ett heltidsanställt team som inte bara underhåller alla bilar utan också restaurerar nyinköpta objekt helt från grunden. Vi träffade en av mekanikerna som snabbt gjorde det klart för oss att han är en av de sista riktiga mästarna inom yrket. Han förklarade att han utför allt arbete utan manualer eller instruktionsböcker. Han visste hur en amerikansk V8 skulle låta och använde sina öron för att kalibrera motorerna. Hans passion förmedlades på ett så träffsäkert sätt att både jag och Marcus blev helt till oss av inspiration. Besöket hos Tiriac var fantastiskt, huvudsakligen eftersom det gav oss hopp om mänskligheten. Jag hade anställt den mannen på två röda om jag hade haft tillgångarna för att kunna göra det.

Till slut blev det dags för oss att försöka sammanfatta vår korta, men intensiva resa till Rumänien. När det kommer till de fördomar som vi svenskar kan ha om landet stämmer egentligen inte fler än att alla kör Dacia. Man känner sig aldrig otrygg, och ett liv i sus och dus är högst nåbart för de som kommer från rikare länder. Bukarest har några fantastiskt vackra stadsdelar, men samtidigt har Rumänien en bit kvar att ta sig. En roadtrip genom landet i en BMW i8 är något jag kan rekommendera helhjärtat. Delvis för att bilen är helt unik och faktiskt fungerar alldeles ypperligt, men också för att Rumänien är ett land som tyvärr har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Det är med hopp om att jag kan ha gjort mitt för att råda bot på detta som jag avslutar detta reportage med en uppmaning till er alla att ge landet i sydöst en ärlig chans.

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.