Kia Rio 1.25 MPi
Motor:
 1,25-liters, 4-cylindrig bensin, 84 hästkrafter, 121 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 12,9 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Vikt: 1560 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4065/1450/1725mm
Pris: 159 700 SEK

Kia påstår att den senaste generationen av deras småbil Rio är ”gjord för spontanitet”. Med det undrar jag vad de vill kommunicera? Är inte alla bilar gjorda för att kunna åka vart man vill utan att behöva förhålla sig till en tidtabell? Vill de säga att nya Kia Rio inte är en elbil med batterier som har tagit slut eller en mopedbil med en ytterst modest maxhastighet på 45 km/h? Låt oss besvara dessa frågor genom att lägga i Högsta Växeln och recensera sprillans nya Kia Rio.

Mitt första intryck av Kia Rio är fullkomligt briljant. Bilen är lika vacker som en solnedgång över en söderhavsö. Jag kom på mig själv med att alltid vända mig om och beundra den efter jag hade parkerat. Fronten ser sportig och lite elak ut, medan de otroligt smakfulla och eleganta fälgarna får Rio att se avsevärt mycket dyrare ut än den är. Även interiören är en stilfull fullträff bortsett från vissa plaster vilka är lika hårda som diamant men utan den exklusiva känslan som pressat kol medför. Infotainmentsystemet är föredömligt lättanvänt, precis som färddatorn.

När det kommer till körupplevelsen finns det ett ord som visar sig vara extra användbart: ”lätt”. Styrningen är lätt, pedalerna är lätta, och växlingarna är lätta. Kia Rio är så lättkörd att jag skulle kunna köra den samtidigt som jag går i sömnen. Tyvärr är motorn långt ifrån en trevlig bekantskap. Testbilen var utrustad med en 84-hästars-variant och en femväxlad växellåda. Rio är i desperat behov av en sjätte växel under motorvägskörning eftersom de höga varvtalen garanterar en högljudd upplevelse. Dessa höga varvtal kan tänkas åtgärda det faktum att motorn känns trög, men så är inte fallet. Kia Rio är ALLTID långsam, oberoende av hur aggressivt motorn varvas. Jag testade att köra den som en steroidpåverkad tonårsgrabb som just tillbringat 14 timmar på gymmet, och som en pensionär. Ingen större skillnad infann sig.

Rio behöver alltså en extra växel. Därför är det för mig obegripligt att förstå varför Kia bestämt sig för att utrusta 100-hästarsmodellen med en fyrväxlad automatlåda. Ja, du läste rätt. Om du vill ha mer än 84 hästkrafter (vilket du vill, tro mig) måste du alltså offra ytterligare en växel. Tack och lov innebär inte ett köp av en Kia Rio någon större uppoffring när det kommer till utrymmen. Kupén är mycket rymlig och bagageutrymmet är tillräckligt stort för att det faktiskt ska vara genuint användbart.

Kia Rio kostar ungefär lika mycket som en välbärgad kvinna skulle spendera under en eftermiddag på Nathalie Schuterman. Jag skulle hellre köpa en Rio än åtta klänningar för 20 papp styck. Om valet istället stod mellan en Kia Rio och en VW up! blir dock inte valet lika enkelt. Rio trivs absolut bäst inne i stan där den är otroligt snygg, rymlig, och lättkörd. På motorväg är upplevelsen dock en helt annan. Jag hoppas innerligt att Kia tar sig i kragen och slänger i en ordentlig motor, och en sex-växlad låda eftersom Rio är en i övrigt mycket trevlig liten bil. 350 hästkrafter skulle jag bedöma vore ungefär lagom. Kia, jag utmanar er!

BETYG
Exteriör
10
Interiör
8
Körglädje
6
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
5
Relativ prestanda
3
Personlighet
7
Motorljud
5
Komfort
7
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.