Test: Nissan X-Trail

Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna
Motor:
4-cyl, 1,6 liters turbo, bensin, 163 hästkrafter, 240 newtonmeter
Kraftöverföring: Manuell 6-växlad, framhjulsdrift
Acceleration 0-100: 9,7 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4640/1715/1830 mm
Pris: 229 000 SEK
(Testbil cirka 350 671 SEK)

Ja, du läste rätt – ingångspriset för Nissans största SUV är 229 000 kronor. Men vad är då haken? Vilka genvägar har japanerna tagit för att få ner priset? Vad är meningen med livet? Två av dessa tre frågor kommer att besvaras i följande text. Nu är det hög tid att lägga i Högsta Växeln och recensera Nissan X-Trail.

Låt oss börja med att besvara den viktigaste frågan – vilka brister som finns. Det största problemet är växellådan. Den är tveklöst en av de absolut sämsta som jag någonsin har testat. Sladdrig, precisionslös och okänslig. Ni som planerar att köpa en X-Trail (det finns faktiskt anledning att göra det, vilket ni kommer att förstå mot slutet av texten) – välj en motor med automat. Utan att faktiskt ha testat automatlådan vågar jag påstå att det kommer vara ett av ditt livs bästa beslut.

Förutom en katastrofal växellåda finns det problem med interiören. Byggkvalitén är bristande, och det finns mer skramlade oljud än på en elev-konsert vid en mellanstadieskola. Många element i interiören delas med arbetshästen Navara, vars interiör jag beskrev som föråldrad men funktionell när jag testade bilen för några månader sedan. Detta överensstämmer även med X-Trail. Infotainmentsystemet är segare än en försenad buss en regnig höstkväll och den plastiga kolfiberimitationen passar in lika bra som Bert Karlsson på ett gym.

Köregenskaperna kan jämföras med en lätt lastbil, men jag är villig att förlåta X-Trail för det. Vad kan man egentligen förvänta sig av en budget-SUV? På motorvägen känns bilen sansad, fram tills att man närmar sig 110 gränsen. Då blir den både instabil och vinglig. Inte heller lämpar sig just den modell som vi testade för terrängkörning – den saknade nämligen fyrhjulsdrift, något som inte ens finns som alternativ till den motorn vi testade. I stadstrafik är den både klumpig och bråkig, men om du betalar extra för den låg-kvalitativa 360-graders kamera lär du inte ha några problem med att parkera i trånga utrymmen.

Motorn är knappast något att hänga i julgranen, men är kraftig nog för att klara av de behov som en barnfamilj behöver uppfylla. Den känns aldrig särskilt raffinerad, och blir obekväm att handskas med i lägre hastigheter på grund av de underliga växlingsintervallerna. Fjädringen är något bättre – den klarar av att suga upp de flesta ojämnheter. Det handlar inte om någon färd på fluffiga moln, men visst är det bekvämt. Även ljudnivån är klart godkänd.

På den positiva sidan hittar vi också något som gör bilen attraktiv för många. Priset är lika vänligt för plånboken som silkeslent toalettpapper för baken. Inte heller kommer du att betala några större pengar för bränslet – under min vecka med bilen snittade jag 0,65 liter per mil, en stor bedrift med tanke på bilens storlek och min körstil (utgångsläget är gasen i botten och drag-race vid varje rödljus).

Den förra generationens X-Trail var förvisso bättre off-road, men sämre på att tampas med mer vardaglig körning. Att Nissan gett kunderna en bättre upplevelse i det sistnämnda området är ett steg i rätt riktning.

För den ordinära Svensson-familjen som är i behov av sju säten kommer Nissan X-Trail att uppfylla de mest grundläggande krav som man kan ställa på en sådan bil, men endast med viss bekvämlighet. Nissan X-Trail – duglig, men inte så mycket mer.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 2.5

Sammanfattning

Nissan X-Trail kommer att uppfylla de mest grundläggande krav som man kan ställa på en sådan bil, men endast med viss bekvämlighet. Den är duglig men inte så mycket mer.