Test: Mercedes-Benz G500 4×4 i terräng
Mercedes-Benz G500 4×4
Motor: 4.0-liters V8:a bensin, 422 hästkrafter, 610 newtonmeter.
Kraftöverföring: 7-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7,4 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 210 km/h
Vikt: 2956 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4671/2238/2100 mm
Pris: 2 250 000 SEK
(testbil cirka 2 500 000 SEK)
För att få en uppfattning om vad vad nya G500 4×4 är kapabel när det kommer till terrängen kan man säga att det är som en Formel 1-bil fast för terrängen. Det innebär alltså att det är det mest extrema man kan få tag på i terrängväg på samma sätt som en F1-bil är det mest extrema för asfalten. Med en 4-liters V8 på 422 hästkrafter och 610 newtonmeter samt terrängdäck som är 325 millimeter breda med 22-tums fälgar, 30 centimeter bredare spårvidd än vanliga G500 och möjligheten att köra upp för backar med en lutning på 52 grader och sidolutningar på 47 grader är Mercedes-Benz G500 4×4 helt oslagbar. Vi har gett oss ut för att testa på den tesen.
När vi på Högsta Växeln vill bege oss ut i terrängen och testa vad en bil klarar utanför asfaltens säkerhet beger vi oss alltid till Terrängcamp Ekeby. Senast var det alltså inte mindre än nya Mercedes-Benz G500 4×4 som vi satte på prov. En renodlad terrängbil baserad på G63 6×6 som i sin tur är baserad på det militära fordonet. G500 4×4 är inget mindre än det mest extrema man kan komma till i terrängbilsväg utan att bryta mot några lagar. Vi fick möjlighet att köra bilen på ett evenemang som arrangerades av Mercedes där vi fick prova på G350, G500 samt G500 4×4. Men denna gång var terrängkörningen del av vår vecko-långa utvärdering av G500 4×4.
Att G500 4×4 över huvud taget ens existerar är lika befängt som att tro att jorden är platt. Det var från början en konceptbil som hamnade i produktion på grund av (eller tack vare) högt tryck från de områden där man har tillgång till sanddynor och öken bland annat. Vid första anblick har man högre förväntningar än vad man har innan ett besök på en restaurang med tio Michelin-stjärnor. Är det berättigat?
Vi möts i vanlig ordning av vår vän Jan som driver Terrängcamp Ekeby. Där arrangeras det allt ifrån evenemang för diverse bilmärken och företagsevent till klubbträffar (Jan är en Land Rover-fanatiker av rang) och provkörning av bilar för ändamål som liknar våra egna. Trots Jans oerhörda kärlek till Land Rover kan han inte dölja hur mäktig han finner G500 4×4. Förväntningarna är höga med andra ord. Nästan så att de är högre än bilen själv.
Som den enda produktionsbilen med tre stycken låsbara differentialer (kortfattat handlar det om hur kraften fördelas mellan hjulen) och med möjlighet att sätta bilen i lågväxel samt med en markfrigång på 45 centimeter gör att G500 4×4 är svårare att sätta stopp för än ett skenande tåg. V8:an på 422 hästkrafter bidrar sannerligen till det. Vi börjar med att köra över stock och sten (bokstavligt talat) vilket är som en tupplur för Mercan.
Därefter så kör vi på en bana med enorma ojämnheter just för att kunna få lite häftiga bilder samt känna hur de portabla axlarna jobbar. Efter några varv bestämmer vi oss för att bege oss mot vårt favoritområde – sandgropen. Med andra ord är det en enorm sluttning av sand där vi hade svårigheter att komma upp med både Porsche Cayenne, Land Rover Discovery Sport och Volkswagen Touareg men där Range Rover Sport SVR klarade sig galant (tack vare det faktum att den också har en lågväxel).
Vi började dock med en jordhög som var brantare än ett vattenfall och jag ljuger om jag säger att jag inte var skeptisk. ”Inte en chans att bilen klarar det här” muttrade jag för mig själv. Men ack så fel jag hade – hade man nog med fart och höll gasen jämnt nere så tågade den med samma säkerhet som en rulltrappa rullar. Det var visserligen en gång nära att jag höll på att köra av kanten och dö där bilen hade svårigheter man då fick jag börja om från början och vips så var jag på toppen och såg endast himlen. Inte för att jag var död utan på grund av den extrema lutningen.
Efter att ha kört upp och ner för jordhögen ett antal gånger var det sanden som väntade. Tänk er en miniatyr-version av Sahara men med snö på. G500 4×4 klarade allt med samma säkerhet som Vita huset. Efter att ha konstaterat att – ”ja, G500 4×4 klarar garanterat att köra över allt och är en bokstavlig berg- och dalbana” så beslutade vi oss istället för att vara barnsliga. Resten av tiden bestod av att vi sladdade runt på det enorma ler- och isbelagda fält som finns vid sandgropen. Vi lekte omogna rallyförare och att sladda en 3-ton tung bjässe kan vara bland det coolaste jag någonsin gjort.
Terrängcamp Ekeby visade sig vara en värdig konkurrent till Mercedes-Benz G500 4×4 men i slutet av dagen behövs det en mina för att sätta stopp på besten. ”Den gula faran” som pressavdelningen på Mercedes kallar bilen för är sannerligen en fara för terrängen. I vanlig ordning erbjöd Jan en fantastisk förmiddag och att verkligen få sätta en bil som G500 4×4 på prov tillhör en av de mer surrealistiska upplevelserna. Minst sagt ett minne för livet.
Terrängkörning när den är som bäst helt enkelt.
Betyg
Sammanfattning
Terrängcamp Ekeby visade sig vara en värdig konkurrent till Mercedes-Benz G500 4x4 men i slutet av dagen behövs det en mina för att sätta stopp på besten.