Test: Från Monterey till Milano: Maserati Ghibli 334 Ultima provkörd
De flesta bilar har fler än ett användningsområde och är tänkta att användas för en myriad av åtaganden. Det förutsätter att de klarar av att brukas både i snö och sol. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra Maserati Ghibli 334 Ultima i både Kalifornien och Italien.
Vår provkörning påbörjades för cirka fyra månader sedan i samband med Monterey Car Week i Kalifornien för att sedan avslutas i Livigno, i de italienska Alperna, strax norr om Milano.
”Ultima” betyder ”sista” på italienska och är alltså en hänvisning till det faktum att det rör sig om en av märkets sista V8-modeller.
Det är alltså den sista Ghiblin med V8 samt den sista specialversionen av Ghibli, som funnits på marknaden sedan 2013. För att göra det hela ännu coolare är pjäsen under huven en Ferrari-historia.
Först i världen
Som första journalist i hela världen fick undertecknad provköra Maserati Ghibli 334 Ultima.
Körningen ägde rum längs den berömda 17 Mile Drive i närheten av den anrika golfbanan Pebble Beach.
Temperaturen var bestämt behagliga 20 grader och den italiensk-registrerade sedanen kände sig nog som hemma i det rådande medelhavsklimatet.
Det som utmärker 334 Ultima-varianten av Ghibli är speciallacken Sciá de Persia och kommer från Shahn av Persien, en motorkung av rang, som beställde 43 Maserati 5000 GT i samma färg.
Fortsättningsvis är det en del 334-dekaler på utsidan och ett plakat i mittkonsolen som påminner om att det rör sig om en av 103 bilar. Även lädret på insidan är tänkt att vara inspirerat av Maseratis historieböcker.
Ghibli 334 Ultima är begränsad till blott 103 exemplar, varav alla redan är sålda. Antalet, 103, är inte slumpmässigt.
Det är en hänvisning till Maserati 5000 GT, vars internbeteckning var Tipo 103. Maserati 5000 GT var den första Maseratin med V8.
Snabbast i världen
Beteckningen 334 är ingen slumpmässig sådan, utan det rör sig om bilens toppfart i kilometer i timmen. Det gör Ghibili 334 Ultima till världens snabbaste sedan, något den åstadkommer genom att bräcka Bentleys 333 kilometer i timmen tillägnad deras flaggskepp Flying Spur.
Kalla det för italiensk humor, men oavsett vad är det oerhört imponerande. Enligt märkets ingenjörer är det tack vare smärre aerodynamiska optimeringar, ett hästkraftantal på 580, och specialtillverkade däck.
De 580 italienska fullbloden går ner i backen via bakhjulen, vilket gör att Ghibli är del av en väldigt exklusiv skara – bakhjulsdrivna sedaner med V8, vilket adderar en enorm dos italiensk dramatico till ekvationen.
När man mosar gaspedalen – även på snustorra vägar i Kalifornien – är det en kamp mellan italienska fullblod och gummit på bakdäcken. Det är knappt så att däcken kommer segrandes ut och i hastigheter upp till 100 knyck är det en bestämt slingrig historia.
Resultatet är enormt dramatiskt, något som har en positiv inverkan på bilens karaktär. Ghibli 334 Ultima känns våldsamt snabb och kräver att man som förare hänger med i svängarna.
Jämfört med sina tyska konkurrenter – som alla är fyrhjulsdrivna – är Ghibli 334 Ultima som personen som alltid lyckas få en slips runt huvudet efter en afton.
Snöigast i världen
Bakhjulsdriften blir alltmer påtaglig när man byter ut soldränkt kalifornisk asfalt mot en snötäckt italiensk isbana. Den exakta Ghibli 334 Ultiman som undertecknad provkörde i Kalifornien flögs till Italien för att kunna testas i snöiga förhållanden.
Körningen ägde rum i de italienska Alperna i samband med ett evenemang där Maserati vinkade adjö till V8-motorn. Bakhjulsdriften gör sig tveklöst till känna än mer när underlaget består av miljarder snöflingor.
Med det sagt är Ghibli välbalanserad, samtidigt som de 580 hästkrafterna innebär en rejäl utmaning när det gäller att hålla ekipaget i styr på en bana bestående av ett centimetertjockt täcke av snö följt av blankis.
Bilen svarar snabbt på förarens input, och gasresponsen är bra vilket gör körning med bredställ en bestämt tillmötesgående aktivitet.
Samtidigt är det svårt att överträffa coolhetsfaktorn förknippad med att sladda för kung och fosterland i en bakhjulsdriven italiensk V8-bestyckad sedan.
När man stänger av bilens antisladdsystem är det verkligen helt av, och det är helt och hållet upp till föraren att hålla ekipaget i styr. Ghibli 334 Ultima är lättsladdad och motorns högoktaniga skönsång gör sig ständigt närvarande, men utan att någonsin överrösta upplevelsen.
Den svaga länken beträffande iskörningen var egentligen sulorna. De var i form av så kallade europeiska vinterdäck, snarare än de grövre däcken – det vill säga nordiska vinterdäck – som vi är vana vid på hemmaplan.
Maserati Ghibli 334 Ultima är ett sista farväl
Det härliga med Ghibli 334 Ultima är att den trots sin hårresande prestanda – för att inte tala om en toppfart som hade fått ett flygplan att skämmas – är bestämt lättsam att handskas med. Komfortnivån är hög och i normalläget är motorn tyst, även om man alltid hör att man har sällskap av åtta cylindrar under huven.
Man är ständigt medveten om bilens prestandastinna sida, men den sanslösa prestandan döljer sig bakom en skräddarsydd italiensk kostym. Maserati är ett märke vars charm ligger i dess förmåga att erbjuda bilar som känns oerhört speciella – för att inte tala om italienska – vilket tveklöst stämmer in på Ghibli 334 Ultima.
Maserati framtid är elektrisk och officiellt ska varje modell de erbjuder även erbjudas i helelektriskt utförande till 2025 tills märket ska bli helt elektriskt till 2030.
Faktum är att märket fortsatt jobbar febrilt med att ständigt utveckla sin nya V6-motor – kallad Nettuno – och är fortsatt aktsamma när det kommer till att satsa alldeles för hårt på ett och samma spår.
Nettuno-V6:an finns i modeller som Maserati MC20, GranTurismo, Grecale, och kommande GranCabrio.
Med det sagt är sagan slut för V8-motorn hos Maserati, en saga som varade i hela 74 år och 100 000 exemplar.
Maserati Ghibli 334 Ultima är ett kvitto på hur otroligt speciell en V8-bestyckad lyxbil kan kännas, vere sig du kör den i Kalifornien eller i de italienska Alperna.
Av de 103 exemplar av Ghibli 334 Ultima som ska tillverkas hamnar 62 i USA. Chansen att få se en på svenska vägar är således försvinnande liten.
Även om V8-motorn sakta men säkert närmar sig graven, finns det många som jobbar febrilt med att cementera dess plats i historieböckerna. Ghibli 334 Ultima visar varför V8-motorn förtjänar det.
Maserati Ghibli 334 Ultima (2024)
Motor: 3,8-liters, V8, 580 hästkrafter, 730 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: 334 km/h
Vikt: 1 960 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4971/2128/1461 mm
Pris: från 2 085 000 SEK
Betyg
Sammanfattning
Maserati Ghibli 334 Ultima är ett imponerande avsked av V8-motorn.