Test: Lexus LC 500

Lexus LC 500 (2020)
Motor: 5-liters V8, 477 hästkrafter, 540 newtonmeter
Kraftöverföring: 10-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 270 km/h
Vikt: 1970 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4770/1920/1345mm
Pris: 1 043 000 SEK (testbil cirka 1 100 000 SEK)

Begreppet grand touring får en ofta att tänka på tillverkare som Aston Martin, Bentley, och Rolls-Royce. Det finns dock billigare alternativ från märken som BMW och Mercedes. Att åka på en grand tour är så nära renodlad bilkörning man kan komma och är rent historiskt förknippat med de exklusivaste av kulturresor; det forna jet-set-livet. Men vad händer då om ett märke helt enkelt saknar den delen av sin historia? Säg hej till Lexus svar på GT-frågan, LC 500 – en GT-bil som ska ta sig an ett nästan 90 år gammalt koncept från ett märke som funnits ungefär en tredjedel av den tiden. Därav priset – mindre arv, men mer valuta för pengarna. Låt oss ta reda på om Lexus har hittat en guldgruva eller om de är ute på tunn is genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Lexus LC 500.

Det är inte bara grand touring som koncept som är gammalt, utan även motorn i LC 500. Bilen har en 5-liters V8 under huven, samma som man finner i Lexus GS F. 477 japanska kusar är inte i paritet med andra GT-alternativ, men det är fullt tillräckligt för att bakvagnen ska vilja släppa loss. Oavsett är den fullständigt fullproppad med karisma. Gasen i botten ackompanjeras av en V8-symfoni som hade satt självaste Akira Endo på plats. LC 500 ser ruggigt bra ut och dess distinkta design drar definitivt åt sig blickar, även om den inte är lika prestandaorienterad som man kan tro. Den har svårt med konststycket att få ner all kraft i backen utan att antisladden jobbar på övertid.

Konkurrenter (GT-bilar)

Aston Martin DB11
Bentley Continental GT
BMW 8-serie
Mercedes S-klass Coupé

Jag skulle hävda att interiören är i samma liga som Aston Martin. Den ser ut att vara resultatet av äkta hantverk och Lexus djuprotade detaljtänk genomsyrar varenda yta. Infotainmentsystemet är dock en annan historia och är så frustrerande att man sällan har särskilt långt till en blodpropp. Det är knappast så intuitivt och logiskt som man förväntar sig av en japansk bil. Kupén är tyst men bilen är lite sportigare inställd än vad man skulle vilja, en lite mjukare approach hade varit väldigt trevligt. Bilen har dock en lugnande effekt och man känner inte nödvändigtvis ett behov att imitera körstilen i Tokyo Drift.

Rent dynamiskt har Lexus LC 500 inte särskilt mycket att erbjuda jämte konkurrenterna, trots den sportigt inställda fjädringen. Jag fick möjlighet att köra den på bana i USA en tid sedan, något som tydligt framhävde dess tillkortakommanden på den fronten – notera att den väger närmare två ton. Den känns tung och inte lika flyhänt som man önskar men med det sagt ska den heller inte vara en konkurrent till en Ferrari. I Sport +-läget växlar den 10-stegade automatlådan aggressivt och bilen har åtminstone en ambition att erbjuda på en någorlunda speciell upplevelse. Dock erbjuder både en BMW 8-serie och en Mercedes S-klass Coupé ett bättre helhetsintryck. I deras sällskap upplevs den lite mer gammeldags.  

Lexus LC 500 är ett modigt tillskott till grand touring-segmentet och det känns sannerligen som att Lexus ändock har gjort sin hemläxa. Å ena sidan ser den fruktansvärt bra ut, har en motor som heter duga, och är bra mycket billigare än många av sina konkurrenter. Å andra sidan har den ett infotainmentsystem som är uselt, är inte överdrivet dynamisk och saknar den dramatik man gärna hade önskat med tanke på utseendet. LC 500 må inte ha varit bjuden på förfesten – eller partyt för den delen – men den får sannerligen fart på eftersläckningen.

Bygg din Lexus LC 500 här.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.8

Sammanfattning

Lexus LC 500 är ett sätt för japanerna att bryta sig in i det oerhört exklusiva GT-segmentet. Den erbjuder karisma och receptet – en 5-liters V8, bakhjulsdrift, och en siluett som heter duga – är nog för att locka till sig lite mer konservativa typer. Med det sagt är den inte riktigt så vass som man hade önskat och det känns att Lexus inte vågade gå hela vägen under utvecklingen av bilen.