Maserati planerar ny manuell superbil: Samarbete med Alfa Romeo

Maserati överväger att ta fram ett nytt GT‑flaggskepp med V6‑motor och manuell växellåda. Modellen bli ett exklusivt samarbete med Alfa Romeo och lanseras redan nästa år.

Det rapporterar brittiska Autocar.

Maserati har mycket på horisonten

Goodwood Festival of Speed bekräftade Maseratis och Alfas gemensamma vd Santo Ficili att företaget ser över möjligheterna att bygga en super‑GT med V6‑motor och manuell växellåda.

Det skulle bli märkets mest exklusiva och kraftfulla förbränningsbil sedan den ikoniska MC12 lanserades för två decennier sedan.

Basen tros bli dagens GranTurismo, men med större effekt än de 630 hästkrafterna i MCPura, och en prislapp på över 3 miljoner kronor.

Projektet ska enligt uppgift delas med Alfa Romeo, på samma sätt som nya Alfa Romeo 33 Stradale bygger på Maserati MC20.

Ficili lyfte fram tidigare samarbeten mellan varumärkena, såsom att Alfa 8C Competizione och 4C byggdes på Granturismo‑plattformen i Modena.

Han menar att de ”har oändliga möjligheter att anpassa produkter för våra kunder” och öppnar för en exklusiv ”few‑off”‑serie med Alfa Romeo.

Samarbete med Alfa Romeo

Ingenjörschefen Davide Danesin sade att det fortfarande finns kunder som uppskattar rent mekaniska bilar och antydde att en manuell växellåda kan göra comeback i en begränsad specialmodell.

Han framhöll att Nettuno‑V6:ans avancerade förbränningsteknik gör det möjligt att uppnå 210 hk per liter utan elektrifiering och att motorn därför kan fortsätta användas även efter Euro 7.

En manuell växellåda skulle enligt honom förstärka bilens analoga karaktär och passa perfekt i en begränsad upplaga.

Fokus på mekaniska upplevelser

Maserati vill att bilens personlighet styrs av det mekaniska. Nettuno-V6:an med sina avancerade förbränningskammare levererar 210 hästkrafter per liter utan elektrifiering, vilket gör att motorn kan uppfylla kommande Euro 7-krav.

Med en manuell växellåda ska den begränsade upplagan förstärka den analoga körkänslan.

Både Maserati och Alfa Romeo firar snart hundraårsminnet av sina respektive ikoner, alltså Maserati Tipo 26 och Alfa Romeo 6C 1500 som debuterade 1926.

En gemensam super GT skulle kunna bli ett passande sätt att uppmärksamma jubilarerna och hylla de ikoniska italienska märkena med en modern tolkning.