Test: Corvette Stingray Cabriolet – en amerikansk superbil?

Corvette är ett av bilvärldens mest klassiska namn men i sin åttonde generation har den gamla muskelbilen fått en ny skepnad. Vi tillbringade en vecka med Corvette Stingray Cabriolet i Kalifornien och hittade en ovanlig kombination av sunt förnuft, brutal kraft och märklig design.

Låt oss lägga i Högtsta Växeln och recensera Corvette Stingray Cabriolet.

Corvette Stingray Cabriolet
Vi rattade Corvette Stingray Cabriolet i Kalifornien.

Foto: Marcus Berggren

Revolution med småblock

Corvette C8 innebar ett paradigmskifte. Efter årtionden av rykten flyttade amerikanerna till slut motorn bakom föraren.

Resultatet blev en bil som på ytan för tankarna till betydligt dyrare italienare men där innanmätet fortfarande är rakt igenom Detroit, med V8 utan överladdning, två säten och glasfiberkaross.

Under huven sitter en klassisk Small Block-V8 med stötstänger och lågvarvskaraktär. Kraften skickas till bakhjulen via en dubbelkopplingslåda och ljudbilden är lika mycket NASCAR som Newport Beach.

Corvette Stingray Cabriolet
Corvette Stingray är så amerikansk att det förslår.

En ovanligt vettig cab

Testbilen var i cabrioletutförande vilket innebär elinfällbart hardtop-tak som försvinner på 16 sekunder i farter upp till 50 kilometer i timmen.

Det är visserligen dyrare och lite tyngre än coupén men det gör hela öppna-upplevelsen mer användbar i praktiken, särskilt på soldränkta kustvägar mellan Malibu och Santa Barbara.

Första intrycket? Linjerna sitter inte riktigt. I ljusgrått ser bilen nästan lite märklig ut med ett bakparti som känns oförlåtligt klumpigt.

Mörkare kulörer räddar upp det visuella en del men Corvette är kanske inte bilen man köper för sin subtila elegans.

Corvette Stingray Cabriolet
Corvette är oerhört enkel att leva med.

Corvette Stingray Cabriolet är lätt att leva med

På vägen upplevs C8 som förvånansvärt civiliserad. Sittpositionen är låg men rymlig, sikten är bra framåt och bilen känns lätt att placera.

Den kvadratiska ratten tar lite tid att vänja sig vid men styrningen är lätt och direkt. Interiören är dramatisk med cockpit-känsla och mycket knappar, vissa smart placerade, andra mindre intuitiva.

Bagageutrymmet är generöst både fram och bak även om utrymmet bakom blir varmt och luktade nylevererad polyester.

Corvette Stingray
Interiören är en svag länk.

GT, sportbil och muskelmaskin i ett

Det som imponerar mest med Corvette C8 är hur mångsidig den är. Som GT-bil är den mjuk, följsam och tyst nog för längre turer.

Som sportbil erbjuder den genuin mittmotorbalans, fin väghållning och bra feedback. Och som amerikansk muskelbil brölar V8:an till och levererar kraft i överflöd utan minsta turbodröjsmål.

Det är inte den mest precisa bilen i världen och den kommer inte kunna mäta sig med en Porsche 718 Cayman GT4 på bana men det är heller inte poängen. Corvette C8 handlar mer om att kunna vara tre bilar i en och lyckas ganska bra med det.

Corvette Stingray Cabriolet
Corvette är svårsmält i Europa men passar fint i USA.

Corvette Stingray Cabriolet är en vettig amerikansk superbil

Corvette C8 är en bil som bjuder på mycket bil för pengarna, bokstavligt talat.

Den känns lyxig nog för vardagsbruk, tillräckligt vass för helgturer i bergen och har tillräckligt med attityd för att dra blickar på Sunset Boulevard. Designen är inte för alla men karaktären är svår att ogilla.

För en vecka i Kalifornien var det en fullträff.

Tekniska data

Chevrolet Corvette C8 Stingray Cabriolet (2024)

Motor: 6,2-liter, V8, 482 hästkrafter, 613 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,5 sekunder
Toppfart: 296 km/h
Vikt: 1 775 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4634/1934/1234 mm

Helhetsintryck

Corvette Stingray Cabriolet

4.0

Corvette C8 Cabriolet imponerar med sin ovanliga kombination av mittmotorkänsla, vardagsvänlighet och klassisk V8-karaktär. Designen delar åsikter och vissa interiörlösningar är märkliga, men helheten bjuder på en körglad, bekväm och praktisk sportbil som levererar mycket för pengarna. Ett amerikanskt fullträffspaket – nästan.