Till salu: Aston Martin Cygnet med V8 – från fabrik
När Aston Martin lanserade Cygnet år 2009 var åsikterna kring den lilla krabaten minst sagt delade.
Den lilla stadsmissilen som är en lyxförpackad Toyota iQ uppfattades av många vara ett försök till att lura reglerna gällande koldioxidutsläpp.
Det hävdades att den inte erbjöd den genuina Aston Martin-upplevelsen som man som köpare kan förvänta sig när man kör ett fordon från det klassiska varumärket.
Men vad händer när man gör ett nytt försök men spränger alla gränser? Svaret är en Super Cygnet – en liten stadskrigare med en 4,7-liters V8 under huven.

Foto: Nicolas Mee
Ett galet projekt
Super Cygnet är resultatet av Aston Martins Q-division, som står för de mest exklusiva och skräddarsydda bilprojekten från varumärket. Ursprungligen byggdes den på beställning av en privatkund och har inte funnits på marknaden – förrän nu.
Den tama lilla 1,3-liters Toyotamotorn ersätts nu istället av en kraftig 4,7-liters V8:a som även finns under huven på den dåtida Vantage S.
Effekten är hela 430 hästkrafter som levereras till bakhjulen via en sjustegad växellåda.
För att hantera den mer explosiva kraften har Q-divisionen förstärkt bilen. Fram- och bakvagn, fjädring och bromsar har hämtats direkt från Vantage S.
Det är enbart lyktorna och några karossdelar som hämtats från ordinarie Cygnet.
Liten men tuff
Super Cygnet är en renodlad prestandamaskin i miniformat. Vikten har ökats något då den i specialformatet har en totalvikt på 1375 kg, men det kanske inte är särskilt förvånande med tanke på motorn. Den gör 0-100 km/ h på 4,2 sekunder och har en toppfart på hisnande 273 km/h.
Interiören har fått sig ett lyft och en mer sportig känsla. Numera är det Recaro-stolar med fyrpunktsbälten som håller föraren på plats.
Instrumentpanelen har uppgraderats med kolfiber och en alcantara-klädd ratt styr det lilla monstret. De borttagna baksätena och ett FIA-godkänt brandsläckningssystem förstärker motorsportkänslan.


Aston Martin Cygnet ska nu går under klubban
Super Cygnet gjorde sin första debut under Goodwood Festival of Speed år 2018, där den kördes av motorjornalisten Henry Catchpole.
Den har enbart körts cirka 465,8 mil vilket antyder att den troligen är i strålande skick. Den har nu dykt upp på marknaden igen genom Aston Martin-specialisten Nicholas Mee.
Men priset för den lilla besten är på förfrågan vilket vanligen tyder på att man måste ha väl tilltagna finansiella resurser.
Super Cygnet är ett både absurt och kreativt sätt att fortsätta utmana motorindustrin genom att kombinera kontraster.
I det här fallet en liten småbil med en muskulös V8-motor. Med Super-Cygnet visar Aston Martin att det bara är kreativiteten (och plånboken) som sätter gränserna.
