Nu är Zeekr 7X här – världens snabbast laddande elbil

Marknaden för elbilar växer så det knakar, och kineserna fortsätter att tåga in. Senast ut är nya Zeekr 7X, en mellanstor suv som siktar rakt in i hjärtat av segmentet.

Vi tog en närmare titt i Zeekrs showroom i centrala Stockholm.

Zeekr 7X
Vi synade bilen i Stockholm.

Foto: Zeekr

Zeekr 7X har anor från Göteborg

Zeekr 7X är designad och utvecklad i Göteborg och sägs enligt kineserna ta avstamp i de befintliga modellerna 001 och X – nej, vi förstår inte heller märkets namngivningsstrategi.

Med en längd på knappt 4,8 meter ger den sig rakt in i ett segment där konkurrenter som Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E, Volkswagen ID.4 och Hyundai Ioniq 5 huserar.

Zeekr 7X
Designmässigt bjuder inte 7X på några överraskningar.

Snabbare laddning får man leta efter

Den mest häpnadsväckande siffran i den tekniska datan gäller laddning: Zeekr 7X kan ladda med upp till hela 480 kW – enligt kineserna själva.

Trots det kommunicerar de endast laddningstider vid 360 kW, både i pressmaterialet och på hemsidan.

Från 10 till 80 procent tar det 13 minuter med det lilla batteriet på 75 kWh, som ger en räckvidd på 480 kilometer.

Med det stora batteriet – på 100 kWh – tar det 16 minuter. Den maximala räckvidden anges till 615 kilometer enligt WLTP.

Zeekr 7X
7X bjuder på imponerande snabbladdning och räckvidd.

Snabb – såklart

Likt alla andra el-suvar bjuder även Zeekr 7X på imponerande prestanda.

Instegsmodellerna Core och Long Range har en elmotor på bakaxeln och levererar 421 hästkrafter samt 440 newtonmeter.

Flaggskeppsmodellen Privilege AWD stoltserar med 639 hästkrafter och 710 newtonmeter, vilket innebär att sprinten till 100 km/h går på 3,8 sekunder.

Zeekr 7X
Zeekr 7X har prestanda så det räcker och blir över. (Foto: Zeekr)

Amerikanska inslag

Exteriört ser 7X ut som vilken kinesisk el-suv som helst, inte minst med ljusramp både fram och bak.

Med det sagt är just generiska suvar något som säljer som smör, så det är inte nödvändigtvis en nackdel.

Interiört dominerar en 16 tum stor infotainmentskärm, som ansvarar för nästan alla funktioner – även sådana där fysiska knappar hade varit att föredra.

Likt andra Zeekr-modeller förekommer vissa smått märkliga översättningar.

Kvalitetskänslan är dock imponerande, och det märks att Zeekr sneglat mot USA när de designat interiören.

Den känns oerhört amerikansk, både vad gäller kvaliteten på lädret och layouten.

Zeekr 7X
Interiören domineras av den centralt placerade skärmen.

Zeekr 7X är rymlig som tusan

Baksätet är enormt rymligt, med bra lårstöd – något som är ovanligt i segmentet. Sätena är bekväma och bagageutrymmet generöst.

Just fokuset på rymdkänsla och praktikalitet genomsyrar hela bilen.

Bagageutrymmet sväljer upp till 539 liter, medan frunken rymmer 66 liter – perfekt för att förvara en laddkabel.

Zeekr 7X
Rymdkänslan är påtaglig.

Zeekr 7X: Priser och lansering

Svenska priser för Zeekr 7X börjar på 579 000 kronor för den bakhjulsdrivna Core-modellen, medan Long Range-varianten startar på 629 000 kronor.

Toppmodellen, den fyrhjulsdrivna Privilege AWD, börjar på 689 900 kronor.

Bilen går redan nu att beställa i Sverige, och vi kommer att provköra den senare i vår, men det ser onekligen lovande ut.

Zeekr 7X
7X går att beställa redan nu.