Test: Volkswagen Transporter provkörd – favoriten levererar
I 75 år och sex generationer har Volkswagen Transporter varit en av marknadens mest ikoniska transportbilar. Nu har en helt ny generation kommit. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Grekland för en provkörning.
Den första Transportern rullade av produktionsbandet i Wolfsburg den 29 april 1950.
Totalt har över 14 miljoner exemplar och sju generationer av Transporter tillverkats och ribban är därför högt satt för den nya generationen.

Foto: Volkswagen
Med amerikanska anor
Nya Volkswagen Transporter är resultatet av ett samarbete mellan Ford och Volkswagen, och likheterna med Ford Transit Custom är många.
Det innebär att Transporter T7 spelar i en helt annan liga än sin populära föregångare T6.1, som baserades på en 20 år gammal konstruktion.
Rent affärsmässigt är samarbetet med Ford oerhört gynnsamt för Volkswagen då de delar utvecklingskostnader med amerikanarna, som även råkar vara dess största konkurrent på transportbilssidan.
Med det sagt insisterar Volkswagen på att de har satt sin egen prägel på Transporter även om Ford-nyckeln säger något annat.
Både framtill och baktill har Transporter fått sig en uppdatering och Volkswagen själv hänvisar till designinslag från hela familjeträdet.
Däribland en grill hämtad från T5, framlyktorna från T6.1 och baklyktor som verkar komma direkt från Amarok.
Interiört är övre halvan av instrumentpanelen från Volkswagen, däribland mugghållare och förvaringsfack.
Även ratten kommer från Volkswagen och tyskarna har valt att behålla fysiska knappar, ett bestämt tacksamt inslag. Infotainmentsystemet är en Ford-historia men med Volkswagen-grafik.
Volkswagen och Ford erbjuder båda fem års garanti, men Volkswagen har ett mer omfattande servicenätverk i Europa. Dessutom är nya Transporter billigare än Transit, trots likvärdig utrustning.


En rad utföranden
Att dela på utvecklingskostnader är dock inget nytt inom bilindustrin och så kallad badge engineering är fortfarande väldigt vanligt.
Nya Transporter erbjuds med rekordmånga drivlinor och är del av en viktig övergång mot en helt elektrisk produktportfölj.
Därför erbjuds nya Transporter både som renodlad elbil (BEV), laddhybrid (PHEV) och med dieselmotor. Volkswagen lovar dessutom att det finns samma påbyggnadsmöjligheter oavsett drivning.
Under 2026 kommer laddhybriden och den fyrhjulsdrivna elbilsvarianten.
På plats i Aten provkörde vi dieseln och den renodlade elbilen, både i transportbils-utförande (Transporter) och som persontransportbil (Caravelle).
Totalt finns det 13 olika karossvarianter av nya Transporter och Caravelle att tillgå.

Praktisk kuriosa
Nyttolast (kg): 1 036 – 708 kg
Dragvikt: 2 800 kg
Lastutrymme (längd/bredd/höjd) kort: 2602/1400/1316 mm
Lastvolym: 5,8m3 – 9 m3
Taklast: 170 kg
Volkswagen Transporter som dieselbil
I Grekland provkörde vi först Transporter i kort utförande, med åttastegad automatlåda och framhjulsdrift.
Under huven satt en 2-liters dieselmotor på 170 hästkrafter – den starkaste fossila varianten i dagsläget.
Vad gäller Transporters kördynamiska egenskaper är den rådande trenden inom segmentet att erbjuda en så personbilslik upplevelse bakom ratten som möjligt.
Styrningen är väldigt lätt och bilen har en imponerande vändradie vilket gör stadskörning till en dans på rosor.
Fjädringen är tveklöst det mest imponerande med nya Transporter och den erbjuder individuell hjulupphängning bak, apropå personbilsliknande egenskaper.
Resultatet är att den parerar vägens ojämnheter med bravur – av vilka det finns många på det grekiska vägnätet – även utan last. Den stötighet man ofta förknippar med skåpbilar är som bortblåst.
Dieselmotorn upplevs som raffinerad och den åttastegade automatlådan växlar lugnt och metodiskt. Körupplevelsen kretsar kring att vara så tillmötesgående som möjligt, snarare än skojfrisk.
Ergonomin är också personbilsinspirerad. Sittpositionen är lägre än i tidigare generationer, vilket gör att man hamnar närmare en traditionell bilsittställning snarare än den mer upprätta positionen hos äldre Transporter-modeller.


En genomtänkt lastare
Nya Transporter hamnar även under den kritiska tvåmetersgränsen som de flesta europeiska garage anammar. Transporter går att få både i långt och kort utförande samt med två olika takhöjder.
Skiljeväggen som flyttats fram för att maximera lastutrymmet vilket gör det trängre för förare över 190 centimeter eller de med långa ben.
Fortsättningsvis möts man av ett helt plant golv i kupén vilket innebär att tre fullvuxna män kan sitta i rad utan en kardantunnel att tampas med.
Sätena erbjuder hög komfort och alla knappar och reglage är inom räckhåll och intuitivt placerade.
Vår testbil var olastad men nya Transport i dieselutförande går att lasta med upp till tre europallar eller två Euro 3-pallar.
Sett till lastkapacitet kan man lasta mellan 708 och 1 036 kilogram så det gäller att man väljer variant med omsorg.


Volkswagen Transporter är fullastad med framgång
Nya Volkswagen Transporter är, likt sin amerikanska tvilling, ett oerhört imponerande tillskott till segmentet.
Jämte konkurrenter från Stellantis och Mercedes-Benz upplevs den som betydligt modernare och raffinerad.
Även om den rent själsligt inte erbjuder den typiska Volkswagen-upplevelsen, är det sannerligen en parentes i sammanhanget. Sett till körupplevelse, komfort, ergonomi och raffinemang är Transporter svårslagen.
Att den dessutom erbjuds i så ofantligt många utföranden vad gäller drivlinor kaross, påbyggnationer och drivlinor gör den tilltalande för många.
I dagsläget rör det sig om en av de mest övertygande transportbilarna på marknaden.

Volkswagen Transporter TDI (2025)
Motor: 2-liters rak fyra, diesel,
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Toppfart: 175 km/h
Vikt: 2 055 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5050/2275/1967 mm
Pris exkl. moms: Från 384 200 SEK
Volkswagen Transporter
Nya Transporter må inte vara en tvättäkta Volkswagen men den lyckas ändå imponera stort med köregenskaper, lastkapacitet och komfort.