Test: Nissan Ariya Nismo provkörd – tungviktare i träningskläder

Nismo har under de gångna årtiondena gjort sig kända för en rad exceptionella kreationer. Nu sätter motorsportdivisionen sitt namn på en elbil för första gången. Häng med när vi lägger i Högsta Växeln på den franska rivieran för att ta provköra Nissan Ariya Nismo.

Med alltifrån ikoniska 400R till den fullkomligt galna Juke-R där GT-R-motorn VR38DETT tog plats i den lilla crossovern har Nismo cementerat sin plats på den globala scenen för fordon med hisnande prestanda. 

Nissan Ariya Nismo
Vi testade bilen i Frankrike.

Foto: Nissan

Sviktande försäljningssiffror 

I Sverige har grundmodellen för Nismos senaste kreation, Ariya, fört en tynande tillvaro med förvånansvärt låga försäljningssiffror.

Under de tre åren som modellen sålts har strax över 1 000 exemplar rullat ut från de svenska återförsäljarna. 

Den norska bilmarknaden är betydligt mer elektrifierad, där andelen elbilar snart utgör över 90 procent av försäljningen.

Trots att den totala marknaden är ungefär hälften så stor som den svenska, säljer Nissan nästan 4 000 Ariya per år i Norge.

Förhoppningen är därför att Ariya med Nismo-behandling ska locka nya köpare och agera dragplåster för instegsmodellerna.

Här finns riktigt goda förutsättningar att lyckas för i Nismo-kostym blir Ariya riktigt läcker. 

Nissan Ariya Nismo
Ariya borde sälja bättre än vad den gör.

Konsten att klyva luft

Redan i sin grundform är det en bil som har ett formspråk som särskiljer sig bland annat vare den karaktäristiska V-motion-fronten.

Med Nismos exteriörpaket förändras bilens uttryck och får en helt ny, mer planterad närvaro.

Canardvingar, ett rött accent-streck och Nismo-logotypen sätter tonen i fronten medan en ny spoiler som förbättrar marktrycket numera ackompanjerar original-vingen på bakluckan. 

Även en kraftigare diffuser som sträcker sig längre in under bilen bidrar till att optimera luftflödet. Diffusern kompletteras även av ett dimljus i Formel E-design, fräsigt så det förslår.  

Sidoprofilen har inte heller lämnats orörd där sidokjolarna har omdesignats med en lägre design och fälgarna är numera 20 tum från Enkei. 

Nissan Ariya Nismo
Det är många bäckar små vad gäller sportig kosmetik.

Sportigt värre

Enkei är kända för att tillverka fälgar med låg vikt, hög hållfasthet och dessutom inkorporera sitt gedigna motorsport-DNA i utformningen.

Med historik av att vara leverantör till bland annat McLarens Formel 1-team vet de sannerligen vad de sysslar med. 

Sammantaget har de olika yttre förändringarna medfört att marktrycket ökat med 40 procent vilket gör att CL (lyftkoefficient) landar på 0,11 istället för 0,18. CL-värdet redovisas sällan, vilket gör det svårt att jämföra med andra bilar – vi får helt enkelt förlita oss på hur det känns ute på vägen. 

Trots de aerodynamiska förändringarna så har Nissan lyckats behålla luftmotståndet oförändrat med en luftmotståndskoefficient på 0,3. 

På tal om marktryck så har inte Ariya Nismo skickats på något bantningsläger utan den väger faktiskt 40 kilogram mer än den vanliga e-4ORCE-versionen.

Det är inte riktigt det man förväntar sig av en sportversion men Nismo har ändå vidtagit vissa viktåtgärder och man kan inte köpa till glastakluckan som finns till andra versioner. 

Nissan Ariya Nismo
Ariya Nismo är inte riktigt så sportig som Nissan vill få en att tro.

Nissan Ariya Nismo är en trimmad drivlina 

Det är inte bara de synliga delarna av modellen som fått ta del av Nismo-behandlingen utan även mjukvaran som styr de två elmotorerna på respektive axel har masserats. 

Numera är kraftfördelningen 40:60 med fördel för bakaxeln och den totala systemeffekten har ökat till 429 hästkrafter. Vridmomentet förblir däremot oförändrat på 600 newtonmeter jämfört med den vanliga Ariya e-4ORCE. 

Den ökade effekten gör sig dock bara tillgänglig i hastigheter över 70 km/h effektkurvan i hastigheter som understiger det här gränsvärdet är identisk med vanliga Ariya e-4ORCE. 

Det gör att det sker en viss förbättring av accelerationssiffran för 0 till 100 (5,1 sekunder) men effekten av Nismo-behandlingen är framförallt påtaglig i hastigheter över 100 km/h där den faktiskt pinar på riktigt bra. 

Att effekten alltjämt inte är högre än standardversionen upp till 70 kilometer i timmen kombinerad med en ganska försiktig mappning av motorerna bidrar till att den inte känns elbilshysteriskt snabb från start, på gott och ont. 

Personligen kan jag uppskatta det mer mogna förhållningssättet men onekligen bjuder Nissans val styrning av elmotorerna inte på samma kick som flera konkurrenter levererar från stillastående. 

Nissan Ariya Nismo
Ariya Nismo är sportig för målgruppen.

Nissan Ariya Nismo är fast men följsam 

Självfallet har Nismo-ingenjörerna inte kunnat hålla sig undan att skruva på chassit och fjädringen har fått en uppgradering – tre procent styvare fram och tio procent bak. 

Även dämparna har förstärkts med en högre dämpningskoefficient än tidigare, samtidigt som krängningshämmarna har styvats upp för att bättre hantera vikten vid aggressiv kurvtagning. Framför allt har den bakre returdämpningen ökat med hela 67 procent.

Nismo har överlag fokuserat på att styva upp bakaxeln mer än framaxeln för att förbättra instyrningen och ge en mer reaktiv upplevelse. 

Förändringarna märks när man rastar bilen på de franska bergsvägarna och trots sin vikt så är den förvånansvärt neutral i sitt beteende utan någon aggressiv understyrning. 

Det går att ha ganska roligt och antisladdsystemet är omprogrammerat för att bättre matcha den nya fördelningen av kraft mellan fram och bakaxel.

Chassikaraktären är förlåtande men tillåter en del hjulspinn när man pressar bilen genom tighta hårnålskurvor. 

En starkt bidragande faktor till det mer underhållande beteendet kan tillskrivas de nya Michelin Pilot Sport EV-däcken som monterats på Enkei-fälgarna.

Nissan Ariya Nismo
Ariya Nismo ger sig in i ett segment bestående av bilar som Volkswagen ID.4 GTX.

Försämrad räckvidd

Däcken kan man tyvärr också, delvis, tacka för den försämrade räckvidden som enligt WLTP mätmetoden sjunker från 515 till 417 kilometer vilket är nästan 20 procent. 

Det här är tyvärr den största akilleshälen med Nismo-modellen och en aspekt där man som kund får fundera om man är villig att kompromissa bort räckvidd för körglädje och prestanda. 

I och med att snabbladdningseffekten är relativt måttliga 130 kW kan långresor bli en utmaning. Som alltid vid köp av elbil är det därför viktigt att ta hänsyn till sitt användningsmönster. 

Nissan Ariya Nismo
Sportigheten kommer på bekostnad av räckvidden.

Nismofierad interiör

Även interiören bär Nismos signatur, med en ny klädsel där svart alcantara och syntetläder kombineras med en röd accentfärg. Även dörrpanelerna är klädda i svart alcantara och prydda med röda kontrastsömmar. 

Ratten har fått en röd centermarkering och är faktiskt riktigt trevlig att handskas med, rattkontrollerna består av både fysiska knappar och touch vilket fungerar bra. 

Det är tveklöst en trevlig plats att befinna sig på och den enda synpunkten på interiören är egentligen mjukvaran och användargränssnittet för infotainmentsystemet som inte riktigt upplevs som helt modernt. 

Nissan Ariya Nismo
Interiören är bestämt lounge-aktig.

Nissan Ariya Nismo är lagom sportig

När man summerar sitt intryck av Ariya Nismo är det tydligt att det inte handlar om en lika råbarkad upplevelse som man är van vid när Nismo varit framme.

Vid en första anblick kan man tro att modellen ska utmana Hyundai Ioniq 5 N eller Kia EV6 GT men så är inte fallet.  

Det är snarare prestandamodeller från Volkswagen-gruppens MEB-plattform så som Volkswagen ID.4 GTX eller Tesla Model Y Dual Motor som är huvudkonkurrenterna. Med en fullmatad utrustningslista där allt ingår för 700 000 är prissättningen konkurrenskraftig. 

I slutändan kokar det ner till huruvida man som kund föredrar sportighet och kortare räckvidd eller om man istället ska välja Evolve och spara några slantar. De båda versionerna erbjuder en liknande utrustningsnivå om man ser bortom Nismo-detaljerna och att Evolve erbjuds med panoramaglastaket. 

Förhoppningsvis hjälper Nismo-modellen till att väcka intresse för en elbilsmodell som på många sätt är lite bortglömd, särskilt på den svenska marknaden även om längre räckvidd och högre laddhastighet står högt på önskelistan.

Nissan Ariya Nismo
Ariya Nismo är lagom sportig.
Tekniska data

Nissan Ariya Nismo e-4ORCE (2025)

Motor: elmotorer fram och bak, 429 hästkrafter, 600 newtonmeter,
Kraftöverföring: 1-stegad växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,1 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 417 km

Vikt: 2 293 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4655/2172/1660 mm
Pris: 700 000 SEK

Första intryck

Nissan Ariya Nismo

3.5

Nissan Ariya Nismo är tillräckligt sportig för den tilltänkta målgruppen men är inte riktigt så prestandastinn som man först tror.