Volkswagen Group är störst på elbilar – trots sviktande försäljning

Volkswagen Group Sverige (VGS) behåller sin position som ledande aktör på den svenska bilmarknaden, både totalt och inom elektrifierade fordon.

Under året registrerade företaget 79 402 fordon, varav 68 567 personbilar och 10 835 lätta lastbilar. Detta ger en total marknadsandel på 25,4 procent för personbilar.

För lätta lastbilar står Volkswagen Transportbilar för 28,3 procent av marknaden, vilket gör märket till fortsatt marknadsledande i segmentet.

Volkswagen ID. Buzz GTX
ID. Buzz GTX är den snabbaste folkabussen någonsin. (Foto: Volkswagen)

Minskad nybilsförsäljning – men fortsatt starkt inom elbilar

Trots en minskning i registreringarna med 9,3 procent för VGS totalt, och 8 procent för personbilar, fortsätter företaget att driva på elektrifieringen i Sverige.

VGS registrerade 25 051 elbilar under året, varav 22 630 personbilar och 2 421 lätta lastbilar.

Elbilsandelen för personbilar landade på 24 procent och för lätta lastbilar på 29 procent.

Bland elbilsmodellerna hade VGS fyra bilar bland de tio mest registrerade på marknaden. För de lätta lastbilarna blev ID. Buzz Cargo den mest registrerade elbilen i sitt segment.

Stort behov av förnyelse av vagnparken

Claes Jerveland, vd för Volkswagen Group Sverige, kommenterar utvecklingen:
”Efter flera år av svag nybilsmarknad ser vi nu en liten vändning i orderingången.

Åren 2015–2019 låg den genomsnittliga marknaden för personbilar på drygt 360 000 bilar per år, medan snittet de senaste fem åren är 288 000 bilar.

2024 landade vi på 270 000 bilar. Många privatpersoner och företag har avvaktat med bilbyten, vilket gör att behovet av att förnya vagnparken är stort.”

Jerveland förutspår att nybilsförsäljningen kan stärkas framöver med stöd av lägre räntor och skattelättnader för privatpersoner.

Volkswagen Group har ett bredd utbud

Intresset för elbilar ökar, och VGS har ett brett utbud som möter efterfrågan i olika segment:

”I det kompakta segmentet finns modeller som Volkswagen ID.3, CUPRA Born och Škoda Enyaq. Vi har också fyrhjulsdrivna suvar som Volkswagen ID.4 och ID.5, samt sportiga alternativ som Porsche Taycan och Audi e-tron GT. För transportbilssegmentet erbjuder vi bland annat sjusitsiga ID. Buzz och ID. Buzz Cargo,” säger Claes Jerveland.

Med ett utökat modellprogram och en stabilare marknad ser Volkswagen Group Sverige fram emot att fortsätta leda omställningen mot en mer elektrifierad fordonsflotta.

Per märke

Marknadsandelar

Volkswagen: 10,8 procent

Audi: 5,4 procent

Škoda: 5 procent

CUPRA: 2 procent

SEAT: 1,3 procent

Porsche: 1 procent