Rudolf Caracciola: Världens snabbaste man i 80 år

Året var 1926 och regnet stod som spön i backen. 25-åriga Rudolf Caracciola dundrade fram runt den berömda AVUS-banan i utkanten av Berlin i historiens första tyska Grand Prix. Han rattade en 1923 års Mercedes-Benz M218 som han hade lånat av det tyska bilmärket.

Motorsportens begynnelse var en aristokratisk aktivitet men i början av 1920-talet fick det hela en mer professionell prägel.

Rudolf Caracciola
Rudolf Caracciola föddes 1901.

Foto: Mercedes-Benz

En allt folkligare aktivitet

Det ledde i sin tur till att specialistförare i stil med Caracciola – som förvisso hade italienskt adligt påbrå, men var tysk på pappret – började dominera sporten.

Genom regn, rusk och dimma brände den tysk-födda italienaren förbi bil efter bil. Loppet inleddes med ett motorstopp för Caracciolas del.

Efter 20 varv och 392 kilometer körde Carraciola över mållinjen. En frvånad Rudolf insåg att han hade kommit etta.. Han fick sedermera smeknamnet regnmästaren.

Karriären fortsatte och totalt blev det sex vinster av det tyska Grand Prixet, ett rekord som står sig än idag. Han anses vara den bästa tyska racingföraren innan Michael Schumacher. Rudolf startade sin professionella racingkarriär i Mercedes stall för att sedan gå vidare till Alfa Romeo 1931 när ekonomin tog sig en törn.

Rudolf Caracciola
Motorsport var populärt bland överklassen förr i världen.

Framtiden såg mörk ut för Rudolf Caracciola

1933 var Caracciola med om en allvarlig olycka när tre av de fyra bromsarna på hans tävlingsbil gav upp under Monaco Grand Prix. Han fick välja mellan att köra in i en vägg eller ner i havet; han valde det sistnämnda och som en konsekvens skadade han sitt ben så pass allvarligt att läkarna inte förväntade sig att Caracciola skulle kunna tävla igen.

Han återhämtade sig emellertid från olyckan och från 1934 återvände han till Mercedes-Benz efter att Alfa Romeo lade ner sin racingverksamhet och tyskarnas ekonomiska förutsättningar hade förbättrats. 1935 var ett år kantat av stora framgång och Caracciola presterade väl på flertalet tävlingar.

1938 tog karriären fart på riktigt, bokstavligt talat. I januari dök Caracciola och Mercedes-stallet upp på den tyska motorvägen mellan Frankfurt och Darmstadt i syfte att krossa några fartrekord som sattes av Auto Union, föregångaren till dagens Audi.

Rekordhållartiteln pendlade mellan Auto Union och Mercedes-Benz, sannerligen en titanernas kamp. Han uppnådde 311,985 kilometer i timmen 1935. Auto Union var emellertid snabba med att kontra.

Därefter satte Caracciola på sig hårdhandskarna och rattade en Mercedes-Benz W125 Rekordwagen med en 5,5-liters V12 på 736 hästkrafter.

Rudolf Caracciola
Rekordwagen hade en 5,5 liter stor V12-motor.

Ett nytt världsrekord

Rekordwagen var en W125 med mer strömlinjeformad kaross och större motor. Han lyckades få upp ekipaget till hela 432,4 kilometer i timmen – på allmän väg.

Strax efter Caracciolas nya monumentala rekord gav sig en av Auto Unions främsta förare, Bernd Rosemayer, ut på ännu ett nytt rekordförsök.

När Rosemayer var uppe i drygt 400 kilometer i timmen möttes bilen av en stark kastvind och flög av vägen. Rosemayer kraschade våldsamt och avled, något som fick Caracciola att ifrågasätta syftet med rekordjagandet.

Rudolf Caracciola
Motorsporten var bestämt livsfarlig.

Rudolf Caracciola dominerade i 79 år

Caracciolas rekord stod sig i hela 79 år tills 2017 då en Koenigsegg Agera RS kom upp i 447 kilometer under liknande omständigheter i Nevada, USA.

Rudolf Caracciola anses vara en de främsta racingförarna under förkrigstiden tack vare sin förmåga att briljera oavsett förhållanden. Han avled i september 1959 av akut leversvikt vid 58 års ålder.