Test: Mercedes-Benz E 60 RS från 1997 – Seinfelds gamla bil
1997 var Mercedes-Benz E 55 AMG den snabbaste varianten av E-klass som märket erbjöd. För de som inte nöjde sig med det fanns emellertid amerikanska Renntech. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra en Mercedes-Benz E 60 RS Renntech från 1997.
Bilen vi körde var dock inte vilken E 60 RS Renntech som helst, utan en pjäs som tidigare var komikern Jerry Seinfeld personliga bil.
Dörrlisterna har hans initialer men bilen ägs numera av Mercedes-Benz USA.
Renntech är ett Florida-baserat företag som trimmar Mercedes-bilar. De tog den 5,5 liter stora V8-motorn på 354 hästkrafter och skruvade upp effekten till hela 440 hästkrafter.
Toppfarten är hisnande 325 km/h vilket i en E-klass sedan från 1997 är helt vansinnigt och som än idag är imponerande.
Foto: William Koitrand
Inte bara krut
Utöver en herrans massa krut under huven begåvades även E 60 RS Renntech med ett prestandakit bestående av ett sportluftfilter, en förstärkt femstegad automatlåda, annan fjädring och rejälare bromsar.
Vi provkörde bilen på landsvägar i Kalifornien, precis intill berömda Laguna Seca. Om det är ett adjektiv man inte förknippar med 90-tals Mercedes-sedaner är det sportig, men det är ett område där E 60 RS sannerligen överraskar.
V8-motorn mullrar muskulöst, inte minst tack vare ett nytt avgassystem, och gasen i botten möts av en viss betänketid från växellådan innan ekipaget skjuter iväg i rasande fart. E 60 RS Renntech känns snabb även med moderna mått mätt.
Bilen är kommunikativ och bjuder upp till dans samtidigt som fjädringen parerar vägens ojämnheter med bravur. E 60 RS har imponerande väghållning och känns oerhört planterad på vägen.
Styrningen är det enda kvittot på att det rör sig om en tysk lyxsedan snarare än sportsedan. Den är inte överdrivet direkt men passar sannerligen bilens karaktär.
Som förare känner man hela tiden hur nära gränsen man ligger och E 60 RS Renntech är förvånansvärt kommunikativ.
Är man för ivrig med gaspedalen kliver bakvagnen gärna ut, en konsekvens av ett 27 år gammalt antisladdsystem, 440 hästkrafter och bakhjulsdrift.
En lyxig raket
Interiören ger en inblick i Jerry Seinfelds bestämt specifika smak. Exteriört är E 60 RS Renntech något av en sleeper, inte minst tack vare lacken i silver.
Interiört möts man i stället av en tvåtons läderinredning i grått och blått (kallad blåbär). Man möts dessutom av mycket träinslag och knappar som är lika robusta som ett bankvalv.
Baksätet upplevs som luftigt och rymligt, medan bagageutrymmet är förvånansvärt stort. E 60 RS Renntech förblir alltid komfortorienterad även om man märker av en distinkt skillnad i sportläget.
Mercedes-Benz E 60 RS Renntech är drömbilen du inte visste fanns
Mercedes-Benz E 60 RS Renntech är inte bil man tänker på särskilt ofta. Receptet är enkelt: Ta Mercedes mest prestandastinna sedan från 1997 och öka effekten samt addera en del sportigare attribut.
Resultatet är en bil som sannerligen har etsat sig fast i minnesbanken och vars modifikationer är både smakfulla och genomtänkta.
Det går inte att förneka att Jerry Seinfeld har föredömligt god smak och att jag nu verkligen har fått upp ögonen för E-klass av W210-generationen.
E 60 RS är sannerligen en bil enligt uttrycket ”de som vet, de vet”. Jag råkar nu veta att det rör sig om en fullkomligt briljant bil, och är desto gladare för det.
Mercedes-Benz E 60 RS Renntech (W210)
Motor: 6-liters V8, 440 hästkrafter, 714 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 4,8 sekunder
Toppfart: 325 km/h
Vikt: 1 670 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4820/1850/1470 mm