Nya Škoda Elroq provkörd – kompetent elbil i mindre format
Škoda lanserar en helt ny elbil som är mindre än sitt syskon, passar i staden och är lika smart som övriga modellutbudet. Vi har fått en exklusiv provkörning av eldrivna Škoda Elroq.
Škodas elbilssatsning har under de senaste åren stavats Enyaq. Nu presenterar märket ytterligare en helt elektrisk modell som har fått namnet Elroq.
Elroq är mer kompakt än syskonet Enyaq och ska enligt tillverkaren själva vara en elektrifierad motsvarighet till modellen Karoq.
Vi besöker Škodas officiella importör, Pon, i Nederländerna. Huvudkontoret är en modern byggnad där nyckelpersoner från utvecklingen av den nya modellen engagerat går igenom bilens nya funktioner.
Kompakt format för Europas favoritsegment
Världspremiären av Elroq kommer att äga rum under hösten 2024 men vi får redan nu möjligheten att provköra en täckt bil som ännu inte är helt färdigutvecklad.
Elroq är som tidigare nämnt relativt kompakt och mäter 4,49 meter på längden. Det är 16 centimeter kortare än Enyaq men 10 centimeter längre än Karoq.
Kompakt-suv är det populäraste segmentet i Europa just nu och Elroq blir tillverkarens elektriska intåg i segmentet.
Under 2025 kommer en ännu mindre suv som får namnet Škoda Epiq.
Märket menar att Volvo EX30 och kommande Kia EV3 är de närmsta konkurrenterna.
Elroq blir startskottet för ny design
I och med lanseringen av Elroq introducerar Škoda ett nytt designspråk som de kallar för Modern Solid.
Det innebär att Škoda står utskrivet på bilens huv och att grillen, som inte är en nödvändig del på elbilar, ersätts av en LED-list som i stället ska efterlikna en grill.
Enligt Škoda sänker det Elroqs luftmotstånd till 0.26 jämfört med Karoq som ligger på 0.30. Det är en liten siffra på papper men det har en stor betydelse på räckvidden vid verklig körning.
Lamporna i fronten är delade likt förbränningssyskonet Karoq och strålkastarna är Matrix med 36 ljuspunkter.
Drivlinor som känns igen
Elroq lanseras med fyra olika drivlinor, tre bakhjulsdrivna och en fyrhjulsdriven version.
De olika drivlinorna heter 50, 60, 85 och 85x där den sistnämnda är den fyrhjulsdrivna modellen som producerar 299 hästkrafter och känns igen från koncernens andra elbilar.
Räckvidden för 85-versionerna med ett batteri på 82 kWh brutto (77 kWh netto) är över 560 kilometer.
Mer omfattande teknisk data samt exakt vilka versioner som kommer att lanseras på den svenska marknaden är ännu inte officiellt.
Med Elroq i cykelvimlet runt Amsterdam
Vi får möjligheten att ta en kortare tur runt ett cykeltätt Amsterdam i de kamouflerade, grönfolierade bilarna där provkörningen genomförs i samlad konvoj med fem Elroq 85.
Modellen påminner om andra elbilar från Volkswagenkoncernen med en välbalanserad dämpning som varken upplevs för stötig och hård eller för mjuk och orolig.
Styrningen är lätt och vändradien är oerhört tajt. Det märks att Škoda har jobbat med att anpassa Elroq för stadskörning.
Ljudnivån i kupén är relativt låg både i lägre farter och på motorväg.
Officiell premiär för Škoda Elroq i höst
Det första intrycket av Škoda Elroq är gott. Modellen är trevlig att köra trots att den ännu inte är helt färdigutvecklad.
Att den kommer att marknadsföras som en stadsbil är ingen hemlighet, men ett rymligt baksäte och stort bagageutrymme tyder på att den kan komma att bli en populär familjebil.
Elroq är en helt ny modell som får flera av Škodas smarta funktioner, som paraply i dörren och ett lastnät för laddkabeln under bagageutrymmets insynsskydd.
I oktober har modellen världspremiär och då kommer även pris, drivlinor och komplett fakta att presenteras.
Škoda Elroq 85 (2024)
Motor: Elmotor bak, 286 hästkrafter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Toppfart: 180 km/h
Batteri: 82 kWh (brutto)
Räckvidd: Mer än 560 km
Mått (längd/bredd/höjd): 4488/2148/1625 mm