Nya BMW M5 är en hybrid – blir tyngre och långsammare

BMW M5 är en av märkets mest ikoniska prestandamodeller, och nu kommer den i en ny generation. Modellen är för första gången en hybrid, med 727 hästkrafter.

Foto: BMW M5

BMW har visat upp den nya generationen av M5, och i och med det har elektrifieringen kommit till en av världens mest ikoniska prestandabilar. Bilen är nämligen en laddhybrid.

BMW M5

Effekten ligger på över 700 hästkrafter, men trots det är bilen långsammare än den utgående versionen.

Väger 2,5 ton

Anledningen till att nya BMW M5 är långsammare än den utgående modellen är att den har gått upp rejält i vikt.

Bilen väger hela 2 510 kilo, vilket är 540 kilo mer än gamla M5. Det är också tyngre än den helt eldrivna versionen i5 M60.

Över 700 hästkrafter

Att vikten har stuckit i höjden så till den milda grad beror dels på att bilen är större än tidigare, men kan också härledas till den nya drivlinan.

Nya BMW M5 är för första gången en laddhybrid, som kombinerar en högvarvig dubbelturbo-V8 på 4,4 liter med en elmotor och ett batteri på 22 kWh.

Den totala systemeffekten ligger på 727 hästkrafter och vridmomentet ligger på 1 000 newtonmeter.

På ren eldrift kommer man runt sju mil på en laddning.

Långsammare än gamla BMW M5

Kraften skickas till alla fyra hjul, vilket sörjer för en 0 till 100-tid på 3,5 sekunder. Det är utan tvekan snabbt, men 0,1 sekunder långsammare än vad gamla M5 CS mäktade med.

0 till 200-tiden på 10,0 sekunder är dock 0,2 sekunder kvickare än tidigare. Toppfarten ligger på 306 km/h.

Precis som tidigare går det att aktivera ett tvåhjulsdrivet läge för den som vill ägna sig åt yviga sladdar.

Utseendemässigt skiljer sig modellen från andra versioner av BMW 5-serie genom ett aggressivt kjolpaket och stora fälgar med breda däck.

En upplyst grill och kolfibertak är också standard, medan keramiska bromsar är tillval.

Utgångspriset för nya BMW M5 ligger på 1 590 000 kronor.