Test: Xpeng G6 provkörd – bättre än Tesla Model Y

Xpeng är en av de kinesiska biltillverkare som inte ägs av kinesiska staten och som dessutom ger järnet för att roffa åt sig kvarstående marknadsandelar i Europa.

Nu har man lanserat den mellanstora suven G6 som ämnar att ta sig an världens bäst säljande bil: Teslas ofantligt populära Model Y.

Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Amsterdam för en provkörning.

Foto: Xpeng

Xpeng G6
Provkörningen ägde rum i och kring Amsterdam.

Xpeng expanderar i Europa

För att vara ett ungt företag har Xpeng tagit stora steg i rätt riktning för att etablera sig på en marknad där konkurrensen är stenhård.

Först lanserade man sedanen P7 följt av stor-suven G9, vilken lämnade ett gott intryck.

Tidigare i år började man dessutom leverera bilar i både Tyskland och Frankrike, och planerna på expansion är fortsatt ambitiösa.

Xpeng G6 utmanar Tesla Model Y

Segmentet för eldrivna familjesuvar är mättat till tusen och av god anledning: De säljer som smör.

Det har nog inte undgått någon att bilar som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 och Volvo EX40 utgör en enastående stor del av allt som rullar på våra svenska vägar idag.

Xpeng vill givetvis ha en del av kakan och positionerar därför G6 som en direkt konkurrent till Tesla Model Y.

Faktum är att det på längden endast skiljer två millimeter mellan dem och prismässigt är skillnaden cirka 30 000 till Xpeng G6 fördel.

G6 erbjuds i tre utföranden: Standard Range, Long Range och Performance där alla är fullutrustade med undantag för en elektriskt in- och utfällbar dragkrok.

Med G6 försöker Xpeng härma ett fungerande recept.

Teknik i framkant

För att elbilsintressenter överhuvudtaget ska lyfta på ögonbrynen när en ny modell lanseras behöver tekniken slå dagens utbud på fingrarna.

Lyckligtvis är Xpeng ett techbolag i grunden och bjuder därför på imponerande tekniska lösningar.

Vi snackar 800V-system, vehicle to load och snabbladdning på 215 eller 280 kW för Standard Range- respektive Long Range- och Performance-modellen.

Det betyder att samtliga modeller kan laddas från 10 till 80 procent på bara 20 minuter.

Värmepump är standardutrustning i alla modeller, och kan aktiveras manuellt genom infotainmentsystemet. Nej, här behövs ingen navigation till laddstolpar som man redan frekventerar och vet precis var de ligger.

Standard Range-modellen är bestyckad med ett LFP-batteri på 66 kWh medan Long range- och Performance-modellen får ett större 87,5 kWh NCM-batteri.

Räckvidden? Enligt WLTP är den 435, 570 och 550 kilometer för respektive modell.

Xpeng G6 Charging
Xpeng G6 ligger i framkant när det kommer till laddning.

Känslomässig design… eller?

Nog om allt som gömmer sig under skalet. Kan man stå ut med att blicka ut över uppfarten och se en Xpeng G6 varje dag?

Xpeng menar på att de använder ett känslomässigt designspråk inspirerat av science fiction. Lite motsägelsefullt om man frågar mig.

Nåväl… Frontpartiet utgörs av deras robotansikte och framstår minst sagt som science fiction-inspirerat, men någon ‘dra-mig-baklänges vad vacker’-känsla framkallar den knappast.

Samma sak gäller för resten av designen som är ganska intetsägande och Xpeng G6 skulle trivas inne på en valfri vitvarubutik.

Att den erbjuds i fyra icke-färger: vit, silver, grå och svart hjälper inte heller saken. Den enda riktiga kulören heter ‘Fiery Orange’ och är en väldigt, och då menar jag väldigt orange metallic-lack med blå flingor i.

Den vita är den enda kulören som ingår i grundpriset, och vill man ha något annat får man punga ut 10 000 kronor.

Med det sagt är Xpeng G6 inte ful och detaljer såsom bakvingen, vilken huserar en väldigt integrerad bakrutetorkare, är en snygg detalj.

Designen är avskalad och anonym.

Skandinaviskt värre på insidan

När det kommer till interiören är det lite andra puckar. Det är fortsatt avskalat, men snarare i linje med skandinavisk minimalism än Teslas extremism.

Det finns en separat förardisplay, ratten har fysiska knappar och på dörrsidan finns hela fyra fönsterknappar.

Materialen är mjuka och de varierande texturerna får kupén att kännas betydligt mer välkomnande än i Tesla Model Y. Xpeng G6 upplevs inte som fullt lika luftig, men samtidigt mer ombonad.

Stolarna är klädda i fejkläder och är försedda med både värme och ventilation. I baksätet får man också värme. Inte dåligt!

Interiören påminner nästan om Polestars diton.

Ljudsystemet imponerar även det. 18 högtalare och en effekt på 960 W är mer än rikligt för bilens storlek och ljudkvaliteten är bättre än hos konkurrenterna.

Den 15 tum stora infotainmentskärmen huserar ett system som är hyfsat krångligt att lära känna. Dessutom har man bakat in majoriteten av alla bilens funktioner där, inklusive klimatinställningarna.

Fysiska knappar och spakar på ratten är högst välkommet.

Xpeng G6 kommer utrustad med trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. I mittkonsolen finns två kylda induktionsladdare med en effekt på hela 50 W.

Det hade inte skadat om interiören var en gnutta mer traditionellt lagd, men på det stora hela känns interiören härlig och dessutom rejält bra ihopskruvad.

Xpeng G6 interior
Interiören känns välbyggd och finns även i vit.

Xpeng G6 som familjekärra? Javisst

I baksätet sitter jag och mina 194 cm utan problem. Både ben och huvud får plats, men mittenplatsen bör med fördel undvikas för storvuxna individer.

Glastaket ser dessutom till att hela kupén blir dränkt i ljus vilket förbättrar upplevelsen i baksätet avsevärt.

Längst bak kan man lasta 571 liter, vilket inte är klassledande, men räcker gott för en veckas packning för fyra personer. Lastutrymme under huven saknas tyvärr helt och hållet.

Dragvikten på 1 500 kg är desto mer imponerande, inte minst för en elbil i det här segmentet.

I färgen ’Fiery Orange’ flyger man inte under radarn.

Bakom ratten på Xpeng G6

Nåväl, nog om det statiska, hur är intrycket av Xpeng G6 bakom ratten?

Överraskande positivt kan jag gladeligen meddela.

En vanlig miss bland många gröna biltillverkare är att kalibreringen av såväl styrning som pedaler känns som den gjordes av en överarbetad robot på en måndag.

Så är inte fallet här och trots att Xpeng G6 inte är särskilt kommunikativ är den lättkörd och känslan i ratt och pedaler kan ställas in till ens tycke.

Oj, jag råkade få 500 hästar

På plats fick vi bara nycklarna till toppmodellen ‘Performance’ med fyrhjulsdrift, 476 kusar och 660 newtonmeter i vridmoment.

Den må heta Performance, men det handlar inte om någon genomarbetad prestandamodell, utan råkar precis som många andra elbilar bli väldigt potent (rakt fram) när elmotor nummer två blir inblandad.

Hade det inte varit för den härliga kalibreringen av gasen hade ett fullt gaspådrag lett till att ens glatt ovetande passagerare får whiplash-skador.

Xpeng G6 Performance är snabb. Onödigt snabb. Det är dock den enda modellen försedd med fyrhjulsdrift, och förutsatt att ens mentala ålder inte är 12, uppträder den gärna lugnt och sansat.

Då sjunker även förbrukningen. I och runt omkring helt platta och lagom varma Amsterdam landade min förbrukning på låga 14 kWh/100 km vilket resulterar i en räckvidd på över 60 mil.

Många timmar bakom ratten – inte ett problem

Fördelen med att den inte är en regelrätt prestandamodell är att fjädringen är precis lika komfortabel.

Trots att Xpeng har valt att spara pengar på just fjädringen är den utmärkt. Utan att vara försedd med luftfjädring eller adaptiva dämpare lyckas Xpeng G6 fjädring framstå som väldigt sofistikerad.

Den är varken stötig eller svampig. Den är precis så hård som den behöver vara för att bära upp vikten genom kurvor utan att det blir obehagligt. 

Akustikrutorna och den aerodynamiska designen ser dessutom till att ljudnivån i kupén förblir väldigt låg. Det enda ljud som letar sig in är lite däckljud.

Xpeng G6 är ett kap

Att kalla en bil för norr om halvmiljonen billig låter fullkomligt bisarrt, men sådan är världen vi lever i idag.

Xpeng G6 erbjuder mycket bil för stålarna. En elbil byggd på 800-voltsarkitektur som känns genuint genomarbetad och kvalitativ för ‘bara’ 529 900 kronor är banne mig ett kap.

Den är även mer rationellt utformad invändigt och därav mer tillmötesgående än en Tesla Model Y.

Xpeng använder sina tech-färdigheter på precis rätt ställen vilket får produkten att framstå som modern på alla de bästa sätten medan de håller sig till desto enklare lösningar för mer basala bilfunktioner.

Nu gäller det bara att de lyckas leverera en ägandeupplevelse i paritet med etablerade tillverkare för att de ska få fäste på marknaden, för jag skulle välja G6 över Tesla Model Y alla dagar i veckan.

Xpeng G6
Xpeng G6 framstår som ett attraktivt val.

Fördelar

  • Toppmodern teknik
  • Inbjudande interiör
  • Komfortabel

Nackdelar

  • Sämre lastutrymme än Model Y
  • Avsaknad av fysiska knappar och vred
  • Stökigt infotainment
Tekniska Data

XPeng G6 AWD Performance (2024)

Motor: En elmotor på varje axel, 476 hästkrafter, 660 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,1 sek
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 550 km
Vikt: 2 120 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4753/1920/1650 mm
Pris: Från 619 900 SEK

Tekniska Data

XPeng G6 RWD Long Range (2024)

Motor: Elmotor, 286 hästkrafter, 440 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,7 sek
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 570 km
Vikt: 2 025 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4753/1920/1650 mm
Pris: Från 579 900 SEK

Tekniska Data

XPeng G6 RWD Standard Range (2024)

Motor: Elmotor, 258 hästkrafter, 440 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,9 sek
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 435 km
Vikt: 2 025 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4753/1920/1650 mm
Pris: Från 529 900 SEK

Första Intryck

XPeng G6

4.0

Xpeng G6 imponerar med modern teknik och en härlig körupplevlse till ett rimligt pris.