Test: Hyundai Ioniq 5 N provkörd: Världens roligaste elbil?

Elbilar förknippas sällan med renodlad körglädje, något Hyundai nu vill råda bot på. Jag lade i Högsta Växeln och begav mig till Barcelona för att provköra nya Hyundai Ioniq 5 N.

Ordinarie Hyundai Ioniq 5 stoltserar med en fräck design, imponerande tekniska egenskaper, och en hög komfortnivå.

Utgångsläget med N har varit detsamma, men med en rejäl dos korean chilipeppar.

Hyundai menar på att det primära fokuset för Ioniq 5 N är att den ska vara rolig att köra, snarare än regelrätt prestanda.

Hyundai Ioniq 5 N
Vi provkörde nya Hyundai Ioniq 5 N i Barcelona. (Foto: Hyundai)

I körglädjens namn

“Du ska ha ett stort leende på läpparna när du hoppar ut”, berättar Till Wartenberg, chef för N-varumärket på Hyundai för mig. Det är grundvärderingen för märkets sportigare modeller, som alla bär N-beteckningen.

När det gäller just Ioniq 5 N är det en fråga om att erbjuda en elbil som är ”mer än bara än vitvara” för att citera koreanerna själva.

Tanken med Hyundai Ioniq 5 N – och för den delen alla N-betecknade bilar, är att de ska erbjuda imponerande kurvtagningsförmåga, vara kapabel nog att ta sig an en racingbana, samtidigt som den ska kunna ta sig an vardagen utan särskilt många kompromisser.

Enligt en produktchef på Hyundai, är Ioniq 5 N lite som ”Jekyll & Hyde”. Den ska alltså å ena sidan ska vara bestämt tam och vardagsvänlig och å andra sidan vara kapabel nog att slakta racingbanor, samtidigt som lekfullheten ska förbli intakt.

Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N är utvecklad för att vara så rolig som möjligt. (Foto: Hyundai)

Ioniq 5 N har gått till gymmet

De exteriöra skillnaderna jämte ordinarie Ioniq 5 märks tydligt av. I N-utförande är Ioniq 5 hela åtta centimeter längre, fem centimeter bredare, och två centimeter lägre.

Dessutom finner man en ny kylare framtill, en ny splitter, spoiler, grövre sulor, och en rad andra aerodynamiska inslag.

Den ser således ut som en Ioniq 5 som tillbringat många timmar på gymmet och dess atletiska ambitioner gör sig synliga rent kosmetiskt. Den Performance-blåa matta lacken på våra testbilar framhävde detta ytterligare.

Hyundai menar att alla dessa exteriöra skillnader inte bara är estetiska, utan även funktionella. Koreanerna har även bytt ut mycket hårdvara, däribland fjädringen, samt försökt göra Ioniq 5 N lättare.

Interiört möts man av skalstolar – ett kliv bort från vanliga Ioniq 5:s mer loungeinspirerade möblemang, samt en rad sportiga detaljer såsom en ny ratt, en ny mittkonsol, och nytt mönster på interiören.

Hyundai Ioniq 5 N
Vi körde Ioniq 5 N både på väg och på bana. (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 5 N
Även interiören har fått sig en genomgång. (Foto: Hyundai)

”Rolig att köra”

Vad som gör en bil körglad är bestämt subjektivt, men den gemensamma nämnaren för de bilar som är roligast att köra är att man som förare känner sig delaktig i körupplevelsen.

Enligt Till Wartenberg är det en fråga om att man måste känna något när man sitter bakom ratten. Av den anledningen erbjuder Hyundai Ioniq 5 N något som ingen annan elbil erbjuder – simulerade växlingar och motorljud. Låt mig förklara.

Det finns en inställning i bilen som gör att 5 N emulerar en åttastegad dubbelkopplingslåda. Genom att ”släppa” på kraften i ett ögonblick eller två kan den simulera känslan av en växling i en traditionell växellåda.

Det går även att använda paddlarna på ratten för att växla upp och ner och Hyundai har även sett till så att regenereringen upplevs som en traditionell motorbroms.

Denna sensation ackompanjeras av ett motorljud som är inspirerat av andra N-modeller av vilka samtliga är fyrhjulsdrivna. Resultatet är en elbil som både känns och låter som en förbränningsmotorbil.

Vissa hävdar att det må vara bakåtsträvande och faktum är att Ioniq 5 N är långsammare på en racingbana i det ”fossila” körläget. Hyundai menar dock på att en ordinarie elbil är för monoton och vill därför framhäva en tydligare koppling mellan förarens inputs och ljudbilden.

I grund och botten är det en fråga om att framhäva den känslomässiga kopplingen mellan man och maskin och således göra Hyundai Ioniq 5 N roligare att ratta.

Hyundai Ioniq 5 N
Vi fick även möjlighet att testa på bilens driftläge. (Foto: Hyundai)

På vanlig väg

Med det sagt går det att köra Ioniq 5 N precis som en vanlig elbil och trots dess mer atletiska ambitioner har inte Hyundai gått överstyr vad gäller sportigheten. Det innebär att Ioniq 5 N förblir väldigt mjuk, något som passar alldeles ypperligt under mer vardaglig körning.

Det finns egentligen ingenting som tyder på att Ioniq 5 N är en prestandamaskin av rang vid normal körning, något som tveklöst är en styrka.

Ljudnivån i kupén är låg och komfortnivån är hög. När man byter ut mer normal körning mot slingriga spanska landsvägar möts man i stället av Ioniq 5 N:s busigare sida.

Det är även ett perfekt tillfälle att testa på bilens fossilbilsinställning. Även i sitt styvaste läge förblir Ioniq 5 N tämligen mjuk, något som är idealiskt för körning på landsväg. Den parerar ojämnheter väl och uppmanar till att man gasar på.

Hyundai Ioniq 5 N
Ioniq 5 N försöker leka fossilbil. (Foto: Hyundai)

På bana

Under vår vistelse i Spanien gavs vi även möjlighet att köra på bana, närmare bestämt Circuit Parcmotor Castellolí, en dryg timme från Barcelona. Den 4,4 kilometer långa banan bjuder på rejäla höjdskillnader, många blinda kurvor och två rakor.

Hård bankörning är inte något som de flesta elbilar briljerar på och Ioniq 5 N är således försedd med två bankörningslägen: Sprint och Endurance. Sprint prioriterar kylning för att i sin tur maximera mängden kraft och är perfekt för korta, men snabba turer på banan.

Endurance begränsar i stället maxeffekten för att maximera räckvidd och sägs vara till för ”icke-tävlingsinriktad bankörning”. Under vår bankörning i Spanien körde vi bara i Sprint-läget.

Vi såg även till att ha Ioniq 5 N i det läge där den låtsas att den har en åttastegad dubbelkopplingslåda och en fyrcylindrig motor under huven. Bilen har i själva verket två elmotorer som garanterar fyrhjulsdrift och upp till 650 hästkrafter och 770 newtonmeter.

Vi fick möjlighet att testa launch control, en funktion som katapulterar Ioniq 5 N till 100 km/h på 3,4 sekunder. Resultatet är inte våldsamt, men den koreanska elbilen är knappast någon slöfock.

Det är dock väldigt enkelt att vänja sig vid nackbrytande acceleration och i det långa loppet blir det inte särskilt roligt. I stället är Ioniq 5 N mer sugen på att bjuda upp till dans snarare än att gasa på rakt fram.

Ioniq 5 N känns genuint som en het halvkombi på landsväg, åtminstone sett till karaktär.

Hyundai Ioniq 5 N
Ioniq 5 N är lekfull. (Foto: Hyundai)

Kan en elbil bli genuint rolig?

Circuit Parcmotor är en väldigt teknisk bana. Det innebär att man verkligen sätter en bils mer kördynamiska färdigheter på prov, och Ioniq 5 N är inget undantag.

Styrningen är direkt och ger mer information om greppnivåerna än man förväntar sig. Ioniq 5 N är lätt att placera och är oerhört tillmötesgående, något som gör den lätt att köra hårt.

Bilens akilleshäl är dess tyngd, något som märks av vid hårdare körning. Bromsarna känns något underdimensionerade för Ioniq 5 N och även om bilen har en tendens att understyra känner man när det är på väg att ske.

I sin tur gör det Ioniq 5 N mer tillmötesgående. Med det sagt kliver bakvagnen ut på väg ut ur kurvor, särskilt vid hårdare körning. Detta bidrar till dess lekfullhet och Ioniq 5 N blir riktigt rolig när man börjar köra den riktigt hårt.

Det artificiella motorljudet och de fejkade växlingarna bidrar även till en mer exalterande körupplevelse. Hyundai erkände på plats att det rör sig om en gimmick, men samtidigt adderar det en dimension till körupplevelsen.

Det krävs dock att man kör bilen riktigt hårt för att den ska bli genuint rolig att köra på bana, men något som kanske inte många kunder kommer att dra nytta av.

Under utvecklingen av Ioniq 5 N testade koreanerna bilar som Porsche Taycan, BMW i4, och Tesla Model 3 för att utforma den nya koreanska buselbilen.

Hyundai Ioniq 5 N
Ioniq 5 N är förhållandevis ensam i segmentet. (Foto: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 N är kul på riktigt

Hyundai Ioniq 5 N anammar en bestämt traditionell tolkning av ett innovativt koncept. Resultatet är en bil som visar att elbilar kan vara genuint skojiga att ratta, åtminstone sett från ett fossilbilsperspektiv.

Den minimerar klivet från en förbränningsbil till elbil genom att erbjuda en mer fossil karaktär. Med det sagt innebär eldriften naturligtvis vissa tillkortakommanden vad gäller bankörning, inte minst sett till räckvidd och tyngd.

Med det sagt har Hyundai lyckats riktigt väl med Ioniq 5 N. Bilen erbjuder en hög dos körglädje på landsväg, och även på bana förutsatt att man verkligen gasar på.

Resultatet är en genuint körglad pjäs som kombinerar det bästa av två världar. Hyundai har inte gått överstyr med sportigheten, ett tacksamt inslag i en bil som ska brukas till vardags. Koreanerna visar att även elbilar kan tilltala de mest inbitna av fossilfantaster. 

Tekniska data

Hyundai Ioniq 5 N (2024)

Motor: En elmotor fram, en elmotor bak, 650 hästkrafter, 770 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 3,4 sekunder
Toppfart: 260 km/h
Elektrisk räckvidd: 448 km
Vikt: 2 200 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4715/1585/1940 mm
Pris: Från 834 900 SEK

Första intryck

Hyundai Ioniq 5 N

4.5

Hyundai Ioniq 5 N är en elbil som är genuint rolig att köra.